فیلمهای کوتاه در مسیر حرفه‌ای شدن

فیلمهای کوتاه در مسیر حرفه‌ای شدن

دکتر الستی درباره فیلم‌های مدرسه صدرایی گفت: بررسی فیلمهای کوتاه نمایش داده شده نشان می‌دهد که بیشتر آنها اصول فیلمسازی رعایت شدهاند.

یه گزارش سرمایه فردا، دکتر احمد الستی استاد دانشگاه در نخستین سالگرد مدرسه صدرایی با اشاره به اینکه در فیلمهای کوتاه نوآموزان شاهد چند لوکیشن بودیم، گفت: این مسأله به انتقال تجهیزات نیاز دارد. به همین دلیل جزو اقدامات ارزشمند است و باید در امتیازها لحاظ شود. همچنین کار کردن با چند نفر می تواند به ارزش کار فیلمهای بیفزاید.

الستی افزود: همچنین میزان نور و صداهای خارج از صحنه در فیلمسازی اهمیت دارد. ارزیابی فیلمهای مدرسه صدرایی نشان میدهد که روی این فیلم‌ها کار شده است. باید توجه داشت زحمت زیادی برای آنها کشیده شده است.
پژوهشگر سینما تصریح کرد: بررسی فیلمهای کوتاه نمایش داده شده نشان می‌دهد که بیشتر آنها اصول فیلمسازی رعایت شده است. به طور قطع ادامه جلسات ارزیابی ها می تواند مشوق فیلمسازان جوان باشد. با توجه به اینکه در حال حاضر در ایران مخاطب را از دست داده ایم پرداختن به این مسئله اهمیت دارد.
وی تصریح کرد: حمایت از فیلم جوانان می‌تواند به مخاطب سازی کمک کنند. چراکه بسیاری از فیلمسازان می‌توانند به دنبال راهکاری جذب مخاطب بروند.
این کارگردان تصریح کرد: ما باید خلاقیت فیلمسازان را در فیلمها ببینیم. لازم نیست همیشه سراغ ایده‌های خیابانی برویم یا اینکه متظاهرانه نوشته شود که این فیلم براساس داستان واقعی ساخته شده است. قبلا از این عبارت در فیلمهای خارجی استفاده می‌شد اما الان آنها افتخار نمی کنند که فیلم آنها بر مبنای داستان واقعی ساخته شده است. بلکه بیشتر به دنبال نمایشی هستند که برگرفته از خلاقیت تیم فیلمسازی هستند.

توجه به جایگاه کارکتر محوری در فیلمهای کوتاه

الستی تاکید کرد: اشکال فیلم اولی کاراکتر محوری فیلم است. برای فیلم کوتاه معمول است که کاراکتر محوری فیلم را شروع کند و با یک مشاهده‌گر فیلم کوتاه ساخته نشود. همچنین کاراکتر محوری باید در پایان فیلم داستان را باید ببندد.
همچنین وی تاکید کرد: خیلی از فیلمهای مدرن کارکترهای محور را در یک کلوزه اپ، لانگ شات و… معرفی می‌کنند. وقتی فیلمی با نقش مهمی روبرو است باید نمایی از کارکتر فرعی داشته باشید که به صحنه نگاه می کند. در فیلمهای کوتاه باید از یک گرامر جمع‌وجور استفاده شود. باید فاصله کارکترها در فیلم کوتاه زیاد نباشد و زاویه نمایش باید دراماتیک چیده شود.
این استاد فیلمسازی اظهار کرد: برخی از صحنه های فیلم کوتاه باید با سکوت همراه باشد، اما می بینیم که در برخی از این فیلمها موسیقی از ابتدا تا انتهای وجود دارد. از طرف دیگر از افکت های صوتی استفاده نمی‌شود، در حالی که می‌تواند کارکترها را زنده کند. از طرف دیگر باید توجه داشت که هر موسیقی خاص یک لحظه است و نباید روی لحظات متفاوت و دراماتیک یک موسیقی استفاده شود و این مسأله تصاویر را می پوشاند. این لحظات متفاوت با شناخت موسیقی می تواند زنده‌تر شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *