تفاوت اولویت های سرمایه گذاری مردم ایران با سایر کشورها

تفاوت اولویت های سرمایه گذاری مردم ایران با سایر کشورها

در ایران حدود یک‌سوم از مردم سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات را ترجیح می‌دهند که این نوع سرمایه‌گذاری در کشورهای آمریکا و چین به‌عنوان دو اقتصاد بزرگ دنیا، رتبه اول را دارد. در ایران خرید طلا و سکه، در رتبه دوم قرار دارد، نکته جالب اینکه در ترکیه حدود نیمی از مردم این کشور سرمایه‌گذاری در زمینه طلا را ترجیح می‌دهند

به گزارش سرمایه فردا، انتشار نتایج تازه‌‌‌‌‌‌ترین نظرسنجی «ایسپا» درخصوص میزان محبوبیت بازارهای مختلف سرمایه‌گذاری در ایران و سهم ۱٫۳‌درصدی بازار سهام از آن در سال‌۱۴۰۲، ما را بر آن داشت تا میزان محبوبیت بازار سهام در کشورهای مختلف را مورد بررسی قرار دهیم. نتایج به‌‌‌‌‌‌دست آمده حاکی از آن است که در مجموع در هیچ کشوری بازار سهام انتخاب اول یا دوم افراد برای سرمایه‌گذاری نیست.

آمارها نشان می‌دهند حتی در کشوری با بازار سهام عمیق و گسترده مانند آمریکا، میزان محبوبیت بازارهای املاک و مستغلات و طلا درمیان سرمایه‌گذاران خرد بیش از بازار سهام است. همچنین در کشور چین مردم کمترین اعتماد را به بازار سرمایه دارند. حدود نیمی از پس‌‌‌‌‌‌انداز چینی‌‌‌‌‌‌ها به‌عنوان سپرده بانکی است و همچنان سهم عظیمی از سرمایه آنها در بازار مسکن صرف می‌شود. جوانان چینی نیز گرایش بالایی به سرمایه‌گذاری در بازار طلا دارند. همچنین در کشور ترکیه که مانند ایران از تورم بالایی رنج می‌‌‌‌‌‌برد، بازارهای طلا، املاک و مستغلات و کریپتو و دلار بالاترین میزان محبوبیت را دارند.

در ژاپن نیز مردم حدود نیمی از پس‌‌‌‌‌‌انداز خود را صرف نگه‌‌‌‌‌‌داری پول نقد می‌کنند و سرمایه‌گذاری در بازارهای ریسکی مانند بازار سهام محبوبیت چندانی ندارد. بررسی‌‌‌‌‌‌ها نشان می‌دهد نتایج نظرسنجی «ایسپا» از میزان محبوبیت بازار سهام ایران هم‌‌‌‌‌‌راستا با میزان محبوبیت این بازار در دیگر کشورها است و مورد عجیب و منحصربه‌‌‌‌‌‌فردی تلقی نمی‌شود.

بازار سهام؛ سومین انتخاب آمریکایی‌‌‌‌‌‌ها

موسسه گالوپ (Gallup) از سال‌۱۹۹۸ به‌عنوان بخشی از نظرسنجی سالانه اقتصاد، از آمریکایی‌ها درباره مالکیت سهام آنها سوال کرده‌است. رکود بزرگ سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ بسیاری از مردم را از بازار ترساند و سطح مالکیت را برای بیش از یک دهه‌تا سطح ۵۲‌درصد کاهش داد.

در حال‌حاضر حدود ۶۱ درصد از مردم آمریکا در بازار سهام این کشور مشارکت دارند، اما نکته قابل‌تامل در این است که این بازار، انتخاب اول آمریکایی‌‌‌‌‌‌ها برای سرمایه‌گذاری نیست. طبق آمار منتشرشده توسط موسسه گالوپ، در حال‌حاضر تنها ۱۸‌درصد از آمریکایی‌‌‌‌‌‌ها بازار سهام این کشور را به‌عنوان بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری بلندمدت انتخاب می‌کنند. از آنجا‌که شاخص‌های سهام ایالات‌متحده در سال‌گذشته نتوانستند جایگاه خود را افزایش دهند، تعداد کمتری از آمریکایی‌‌‌‌‌‌ها در سال‌۲۰۲۳ نسبت به سال‌۲۰۲۲ (۲۴درصد) سهام یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک را بهترین سرمایه‌گذاری می‌دانند. در حال‌حاضر، میزان محبوبیت بازار سهام در آمریکا در پایین‌ترین حد از محدوده ۱۷درصد تا ۲۷درصد از سال‌۲۰۱۱ است.

تقاضای ناشی از پاندمی کرونا برای محصولات حوزه فناوری مانند ویدئو کنفرانس و خدمات تحویل کالا، در کنار صنعت قوی داروسازی این کشور که بر روی واکسن کار می‌کرد و افق رشد مثبتی داشت، باعث شد بازار سهام آمریکا بازدهی خوبی داشته‌باشد، با این‌وجود این بازار هیچ‌گاه اولین انتخاب آمریکایی‌‌‌‌‌‌ها برای سرمایه‌گذاری نبوده‌است. از سال‌۲۰۱۳ بازار املاک و مستغلات، دارایی‌‌‌‌‌‌ای که آمریکایی‌ها آن را روشن‌‌‌‌‌‌ترین مسیر به‌سوی آزادی مالی می‌دانند، همواره محبوب‌‌‌‌‌‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاران خرد آمریکایی بوده‌است. پیش از آن نیز طلا عنوان محبوب‌‌‌‌‌‌ترین سرمایه درمیان آمریکایی‌‌‌‌‌‌ها را داشته‌است.

داده‌های نظرسنجی گالوپ همچنین نشان می‌دهد میزان محبوبیت بازار املاک و مستغلات در این کشور طی یک سال‌گذشته کمتر شده‌است.

 این مساله می‌تواند به دلیل مقرون‌‌‌‌‌‌به‌‌‌‌‌‌صرفه نبودن هر نوع مسکن در سراسر آمریکا از زمانی‌که فدرال‌رزرو شروع به افزایش نرخ بهره کرده، ‌باشد.

خانواده‌‌‌‌‌‌های آمریکایی سیاه‌‌‌‌‌‌پوست و اسپانیایی‌‌‌‌‌‌تبار به‌‌‌‌‌‌طور مشخصی هنگام سرمایه‌گذاری ریسک‌گریز هستند و بیشتر تمایل دارند در دارایی‌های امن‌‌‌‌‌‌تر مانند املاک و مستغلات سرمایه‌گذاری کنند.

 ریسک‌‌‌‌‌‌گریزی چینی‌‌‌‌‌‌ها و باقی‌‌‌‌‌‌ماندن در بازارهای سنتی

مردم چین بازارهای سرمایه‌گذاری سنتی مانند املاک و سپرده‌‌‌‌‌‌های بانکی را ترجیح می‌دهند، اما در حال‌حاضر علاقه فزاینده‌ای به گزینه‌‌‌‌‌‌های جایگزین مانند صندوق‌های تامینی و طلا نیز به‌ویژه در قشر جوان این کشور به‌‌‌‌‌‌وجود آمده‌است؛ در واقع بخش بزرگی از مردم چین ترجیح می‌دهند پول خود را در بخش املاک سرمایه‌گذاری کنند به‌‌‌‌‌‌گونه‌‌‌‌‌‌ای که در سال‌۲۰۲۳ بیش از ۳۹‌درصد از خانه‌‌‌‌‌‌ها متلعق به افرادی هستند که در آنها زندگی می‌کنند.

همچنین تقریبا نیمی از کل پولی که خانوارها دارند به‌عنوان سپرده در بانک‌ها قرار دارد. دلیل این رفتار این است که بسیاری از افراد در مورد روش‌های دیگر سرمایه‌گذاری مطمئن نیستند. به‌رغم افزایش سهام و اوراق قرضه، آنها همچنان به آنچه می‌دانند، یعنی دارایی و حساب‌های پس‌انداز، پایبند هستند. داده‌‌‌‌‌‌ها نشان می‌دهد میزان محبوبیت بازار املاک و مستغلات در این کشور طی سال‌گذشته کمتر شده‌است. دلیل این اتفاق را می‌توان چالش‌های اخیر شرکت‌های ساخت‌‌‌‌‌‌وساز و بحران مسکن چین دانست. کاهش محبوبیت این بازار برای چینی‌‌‌‌‌‌ها در افزایش تمایل آنها به خرید طلا و دلار دیده می‌شود. همچنین میزان سهم سپرده‌‌‌‌‌‌های بانکی از مجموع سرمایه‌گذاری‌های مردم چین نیز افزایش‌یافته و از ۲۰درصد در سال‌۲۰۱۸ به ۴۶درصد در ۲۰۲۳ رسیده‌است.

در سال‌های اخیر بازار طلا نیز محبوبیت بیشتری بین چینی‌‌‌‌‌‌ها یافته‌است.

 به گزارش انجمن طلای چین، این کشور در طول ۶ماه ابتدایی سال‌۲۰۲۳ با افزایش ۱۶٫۳۷‌درصدی تقاضای طلا در مقایسه با سال‌قبل از آن روبه‌رو بوده‌است.

 با توجه به آمارها، بیش از نیمی از مصرف‌کنندگان طلا افرادی هستند که پس از سال‌۱۹۹۰ متولد شده‌اند و بسیاری از آنها طلا را قابل‌اعتمادترین سرمایه‌گذاری می‌دانند. همچنین به‌رغم اینکه بازارهای سهام چین بازارهای نسبتا بزرگی هستند، هنوز نسبتا جدید بوده و نمی‌توانند مانند بازارهای سرمایه آمریکا که نقش برجسته‌‌‌‌‌‌ای در اقتصاد این کشور دارند، عمل کنند. میزان اقبال این بازار بین مردم چین نیز پایین است و در سال‌۲۰۲۲، فقط ۷درصد از مردم این کشور (در مقایسه با ۵۳‌درصد از مردم آمریکا) در بازار سهام آن سرمایه‌گذاری کرده‌‌‌‌‌‌اند.

 نقش کمرنگ بازار سهام در سبد سرمایه‌گذاری مردم ژاپن  و  ترکیه

به دلیل تورم پایین کشور ژاپن و پایین‌بودن نرخ بهره در آن طی سال‌های طولانی، مردم این کشور بیشتر تمایل به نگه‌‌‌‌‌‌داری پول نقد را دارند و حتی میزان سپرده‌‌‌‌‌‌های بانکی آنها نیز چندان بالا نیست.

بازار بیمه و صندوق بازنشستگی نیز از دیرباز جزو محبوب‌‌‌‌‌‌ترین بازارهای سرمایه‌گذاری برای ژاپنی‌‌‌‌‌‌ها بوده‌است.

همچنین طی سال‌های اخیر میزان محبوبیت بازار املاک و مستغلات در این کشور به دلیل پیری جمعیت و نرخ بهره پایین افزایش یافته‌است. بازار املاک و مستغلات در ژاپن رشد و توسعه قابل‌توجهی را تجربه می‌کند که ناشی از تغییر ترجیحات مشتریان، شرایط خاص محلی و عوامل اقتصادی کلان است. بازار سهام در ژاپن هیچ‌گاه از اقبال بالایی برخوردار نبوده و طی سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳، حدود ۱۰‌درصد از کل سبد سرمایه‌گذاری مردم این کشور را شامل‌می‌شود.

مردم ترکیه بازارهای طلا، املاک و مستغلات و ارزهای خارجی (به‌‌‌‌‌‌طور ویژه دلار) را بهترین بازارها برای سرمایه‌گذاری می‌دانند. داده‌های نظرسنجی موسسه آردا (Areda) در سال‌۲۰۲۲ نشان می‌دهد تعداد قابل‌توجهی از مردم ترکیه، حدود ۴۳‌درصد، هنوز طلا را بهترین شکل سرمایه‌گذاری می‌دانند.

این رقم تقریبا ۱۵‌درصد کمتر از تعداد افرادی است که در سال‌۲۰۲۱ طلا را به‌عنوان سرمایه‌گذاری ایده‌آل می‌دانستند.

ترجیح بعدی مردم ترکیه برای سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات در سال‌۲۰۲۲، ۲۷٫۴‌درصد بود که به‌طور جزئی بیشتر از ۲۶٫۹ سال‌۲۰۲۱ بود. همچنین به‌دلیل تورم بالا در این کشور، مردم ترکیه طی سال‌های اخیر گرایش بیشتری به خرید ارزهای خارجی و رمزارزها یافته‌‌‌‌‌‌اند.

به گزارش «ایسپا» در ایران نیز بازار املاک و مستغلات و طلا محبوب‌‌‌‌‌‌ترین بازارها میان سرمایه‌گذاران هستند که باتوجه به تورم بالای کشور، راهکاری طبیعی برای حفظ ارزش سرمایه تلقی می‌شوند.  از دلایل تمایل کمتر مردم به ارزهای خارجی می‌توان به کنترل سرمایه توسط حکومت و سرکوب قیمتی آن اشاره کرد. در ایران نیز همچون چین تمایل و اعتماد مردم به بازار سرمایه پایین است که می‌تواند به دلیل شناخت پایین مردم از این بازار، عمق کم بازار (نقدینگی بسیار پایین) و وجود ریسک‌های ژئوپلیتیک بالا باشد.

سپرده‌‌‌‌‌‌ بانکی نیز از دیگر ابزارهای مردم ایران برای حفظ ارزش سرمایه خود در‌برابر تورم بالای کشور است./دنیای اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *