تامین و ترانزیت و واردات روغن خوراکی کشور از طریق بنادر

تامین و ترانزیت و واردات روغن خوراکی کشور از طریق بنادر

یدالهی گفت: برای تامین و ترانزیت و واردات روغن خوراکی کشور از طریق بنادر شمالی اقدامات موثری صورت گرفته و ظرفیت‌های قابل توجهی ایجاد شده است.

به گزارش سرمایه فردا، حسین یداللهی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های توسعه دریامحور توسط مقام معظم رهبری، بیان کرد: ما در مواردی از ۹ گامی که مقام معظم رهبری مطرح کردند،  جلوتر از بقیه بخش‌ها هستیم؛  یک سری از بخش‌ها را سازمان‌های متولی با گام‌های موثری جلو بردند اما چون توسعه متوازن و همزمان نداریم نتیجه مطلوبی نگرفتیم. از این باب هم مقام معظم رهبری تاکید دارند که بتوانیم به‌ صورت یکپارچه مدیریت و سیاست‌گذاری بخش دریایی را داشته باشیم تا نتایج موثر و کارآمدی را به دست آوریم.

وی با اشاره به وجود دریای خزر و دریای خلیج فارس و عمان در کشور، گفت: با این فضای دریایی، هشت بندر داریم که عملا فعالیت بخش خصوصی به‌صورت پررنگ در آنها حضور دارد. ما در این فضا از سال‌های قبل شروع به فعالیت کردیم و خوشبختانه سازمان بنادر نتایج خوبی را به‌ عنوان متولی این امر در پیش گرفته است و زیرساخت‌های خوبی را در بنادر مربوطه ایجاد کرده، چه به‌صورت مستقیم، چه غیرمستقیم و چه از طریق بخش غیردولتی.

مدیرکل امور اقتصادی و مناطق سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: در بنادر شمالی از طریق بخش غیردولتی برای واردات و صادرات و ترانزیت اقدام کردیم، زیرساخت‌ها برای عمده کالاها چه در بحث کانتینری چه غلات طی ۱۰ سال گذشته با حرکت‌های جهادی در این بخش شکل گرفته و همچنین برای تامین و ترانزیت و واردات روغن خوراکی کشور از طریق بنادر شمالی اقدامات موثری صورت گرفته و ظرفیت‌های قابل توجهی ایجاد شده است.

یداللهی با بیان اینکه در بنادر جنوبی هم به همین شکل است، افزود: از لحاظ تاریخچه‌ای عمدتا از بنادر جنوبی کالاهای اساسی مورد نیاز کشور را تامین می‌کردیم و در حال حاضر نیز بخش زیادی از همین مسیر انجام می‌شود. سازمان بنادر به‌ عنوان متولی تلاش کرده که زیرساخت‌های نگهداشت کالا را که به‌ عنوان بافر عمل می‌کند، برای اینکه بتوانیم کالای اساسی کشور را تامین کنیم، از فضای غیراستاندارد به فضاهای بهداشتی و استاندارد تبدیل کند.  ظرفیت‌های مناسبی را از بعد نگهداشت غلات در سیلوهای مکانیزه‌ و همچنین انبارهای مکانیزه نگهداشت ایجاد کردیم. سعی کردیم از این باب نیز به قضیه بپردازیم که توزیع بهینه در بنادر مختلف شکل بگیرد.  

وی با بیان اینکه از بندر چابهار در ضلع جنوب شرقی کشور گرفته تا بندر امام خمینی ظرفیت قابل توجهی وجود دارد، گفت: سال ۱۴۰۱ حجم قابل توجهی غلات به واسطه تجهیزات مدرنی که در بندر امام خمینی تامین کردیم و در حال توسعه آن نیز هستیم نگهداشته شد؛ همچنین ظرفیت قابل توجه نگهداشت درجا داریم و امروز بالغ بر ۴۵۰۰  تن ظرفیت مناسب نگهداری کالای اساسی را شکل دادیم. همچنین واردات را به‌ راحتی پوشش دادیم و امروز آمادگی داریم که بر اساس سیاست‌های کلی توسعه دریامحور فضای ترانزیت و پوشش دادن کالاهای مورد نیاز کشورهای مبدا و مقصد را شکل دهیم.

مدیرکل امور اقتصادی و مناطق سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه مسیر را شروع کردیم ولی این به معنای آن نیست که شرایط کاملا استاندارد و مهیا فراهم است، اظهار کرد: اگر این بود امروز به سیاست‌های کلی توسعه‌ دریامحور نمی پرداختیم. ما در حال حاضر به این موضوعات به‌شکل زنجیره‌ای نگاه می‌کنیم و نگاه ما حلقه‌ای نیست؛ چون پیش از این به‌صورت حلقه‌ای و جزیره‌ای به موضوع پرداختیم و در برخی جاها ظرفیت‌های خوبی شکل گرفته ولی واحدهای همتراز به‌ عنوان حلقه‌های مفقوده زنجیره فضای لازم را شکل ندادند.

یداللهی اظهار کرد: زیرساخت‌های حمل درون کشوری از لحاظ حمل‌ونقل ترکیبی که در بند هشت به آن اشاره شده، از طریق واحدهای ذیربط به وزارت راه و ترابری باز می‌گردد و بخش دیگر نیز به ارگان‌های دیگر که در بخش ترانزیت نقش پررنگی را بازی می‌کنند، بر می‌گردد و برای توسعه فضای ترانزیتی در کشور نیاز داریم از وزارت اقتصاد تا بخش انتظامی و کنترل و رصد کالاها که به صورت ایمن وارد و خارج شوند.  

وی خاطرنشان کرد: فضای ما صرفا فضای بندری در دستورالعمل صادرشده و سیاست‌های تدوین‌شده نیست. لازم است همزمان بنادر را از لحاظ زیرساخت‌های ترانزیتی توسعه دهیم و هم روی بقیه حلقه‌ها درخواست کنیم و در همین چارچوب نیازهای خود را اعلام کنیم که زیرساخت‌ها برنامه‌ریزی شود و رشد متوازنی در همه بخش‌ها داشته باشیم که این حرکت اکنون شکل گرفته است./ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *