بازار خودروهای تجاری در تابستان ۱۴۰۳
بازار خودروهای تجاری در تابستان ۱۴۰۳

بازار خودروهای تجاری در تابستان ۱۴۰۳ به ضعف سیاست‌گذاری برمیگرد. چراکه خودرو نیسان بعد از ۱۷ سال تولید غیر کیفی دوباره با کمی تغییر وارد بازار می شود.

به گزارش سرمایه فردا، بازار خودرو ایران کاملا نابسامان است و مردم نمی‌توانند در بازار خودرو برند مورد نظر خود را انتخاب کنند. در شرایطی مسوولان سازمان ملی استاندارد دراواخر تیرماه سال جاری توقف خط تولید خودروی وانت نیسان را رسما اعلام کردند. روز گذشته شرکت زامیاد، تولید کننده این خودرو از طرح فروش جدیدی برای این محصول قدیمی خبر داد. درحالی که وزرای صنعت در دوره‌های مختلف وعده واردات خودرو دادند و بازار خودرو نیز متعادل نشد.
مدیرکل دفتر صنایع حمل و نقل سازمان ملی استاندارد ماه گذشته اعلام کرد که بر اساس نتایج آزمون‌های استاندارد، خودروی وانت نیسان دارای انطباق‌های ایمنی و کیفی نیست. بر همین اساس گواهی تأیید این خودرو تعلیق و شماره گذاری آن متوقف شد.
وی درباره بازار خودروهای تجاری تاکید کرد: تولید نیسان آبی۷۰ سال پیش آغاز شده است و در این سال‌ها بهبودی در حوزه‌های ایمنی و کیفیت خودرو ایجاد نشده است. به جز تغییر در موتور که اتفاقاً بخاطر استفاده از یک موتور قدیمی ۸ سوپاپ، میزان مصرف سوخت آن هم بالا رفت.
بدین ترتیب در شرایطی این مقام سازمان ملی استاندارد توقف خط تولید نیسان آبی را رسما اعلام کرده که مشخص نیست شرکت تولید کننده با چه توجیهی بار دیگر طرح فروشی برای این محصول اعلام کرده است.

بازار خودروهای تجاری تحت تاثیر سهل‌گیری دستگاه های نظارتی

سال گذشته نیز سازمان ملی استاندارد از مجوز شماره گذاری دو هزار نیسانی که زامیاد ادعای پیش فروش آن به مشتریان را داشت خودداری کرد. با این حال شرکت تولید کننده با پادرمیانی مسوولان توانست مجوز شماره گذاری را اخذ کند.
حالا بازار خودروهای تجاری در تابستان ۱۴۰۳ از این قرار است که به نظر می رسد مجوز شماره گذاری برای خودروهایی که از دیروز فروش آن ها آغاز شده نیز قرار است با پادرمیانی ، از سازمان ملی استاندارد اخذ شود.به نظر می رسد که شرکت تولید کننده، با پیش بینی نظر مساعد رییس آتی سازمان ملی استاندارد و چشم پوشی از اخذ استاندارهای ۸۵ گانه ، تولید و عرضه نیسان آبی را از سر گرفته است.

تفاوت صنعت خودرو ایران و چین

مرکز پژوهش های مجلس در گزارشی به روند رشد صنعت خودرو در چین پرداخته و تفاوت ها و شباهت های خودروسازی در ایران و چین را نیز مورد بررسی قرار داده است. دولت چین برای توفیق صنایع خودرو از ابزارهای سیاستی مختلفی بهره گرفته و توانسته با هوشمندی، منابع و توان بخش دولتی و خصوصی را در جهت توسعه این صنعت با یکدیگر تلفیق کند.
در گزارش بازوی پژوهشی مجلس به عنوان یک قاعده این موضوع مورد اشاره قرار گرفته” که هیچ صنعتی در هیچ کشوری توانایی تبدیل شدن به یک بخش تأثیرگذار در اقتصاد آن کشور را نخواهد داشت، مگر اینکه آن صنعت به عنوان یک اولویت ملی نزد سیاستگذاران آن کشور شناخته شود”.

صنعت خودرو چین در چند مرحله توسعه یافت

موضوعی ای که در ایران از آن غفلت شده، چرا که خودروسازی همیشه حیاط خلوتی بوده برای دولت ها. خودرو، عمدتا در مراحل دوم و سوم توسعه صنعتی چین تعریف شده است.
مرحله اول صنعتی شدن، بیشتر معطوف به زیرساخت ها و بهبود کشاورزی بود. در مرحله دوم توسعه صنعتی چین، سیاستگذاری صنعت خودرو بر دو محور ایجاد شرکت هایی با مقیاس مناسب و نیز ظرفیت صنعتی با انتقال فناوری استوار بود. برای این مهم دولت چین، مجوز تعداد محدودی شرکت خودروسازی را ارائه داد و سپس با سیاست “انتقال فناوری در مقابل دسترسی به بازار ” کوشید. در مرحله سوم توسعه ظرفیت خودرو در آن ایجاد شده، این کشور با استفاده از سیاست تجاری و کاهش تدریجی تعرفه ها به سمت تقویت تولید با افزایش رقابت پذیری تولیدکنندگان داخلی رفت.
علاوه بر آن با الزام تولیدکنندگان به صادرات بخشی از تولیدات خود، این کشور بازارهای خارجی را مورد هدف قرار داد.اما در این مرحله چین یک سیاست تاثیرگذار دیگر را نیز در پیش گرفت و آن استفاده از سرمایه گذاری در خارج و خرید شرکت های ورشکسته یا خرید سهام شرکت های بزرگ،بوده است.
در این گزارش آمده است که می توان با در نظر گرفتن ملاحظات مختص ایران، از برخی سیاست های صنعتی تجربه شده در چین یعنی تلاش برای انتقال فناوری با جذب سرمایه گذاری خارجی یا سرمایه گذاری در خارج و تقویت نهادهای واسط بهره برد.