انحصار نماد خاور را نجات نداد

انحصار نماد خاور را نجات نداد

سقوط عجیب در سودآوری نماد خاور چیست؟ سود هر سهم خاور در ۶ ماهه به نسبت سال ۱۴۰۲ از ۳۲ تومان به حدود ۲ تومان رسیده است.

به گزارش سرمایه فردا، طبق بررسی‌ها شرکت سایپا دیزل یکی از شرکت‌های فرعی تحت نظر جواد توسلی مهر مدیرعامل خودروسازی سایپا است که روز‌های عجیبی را سپری می‌کند. این شرکت با نماد خاور بعد از اینکه به واسطه تحریم‌ها توانسته بود بازار انحصاری داخلی را در اختیار بگیرد به واسطه اینکه خودروهای تجاری مشمول قیمت‌گذاری دستوری نبودند در مدت چند سال توانست از زبان خارج شود. اما حالا با یک سقوط عجیب در سودآوری مواجه شده است. به طوری که سود هر سهم خاور در ۶ ماهه به نسبت سال ۱۴۰۲ از ۳۲ تومان به حدود ۲ تومان رسیده است.

در اواخر دی ماه سال گذشته بود که بعد از چند سال محمد حسن محمدزاده از مدیریت سایپا دیزل کنار رفت و  مهدی حسین نژاد به عنوان مدیرعامل شرکت مذکور انتخاب گردید، اما عمر مدیریتی حسین نژاد بیش از ۲ ماه دوام نیاورد و نامبرده صندلی مدیریتی خود را به سیداحمد میررفیع داد.

معضلات نماد خاور از تولید تا مسائل حقوقی 

یکی از معضلات نماد خاور  مسدود بودن حساب‌های بانکی آن است که کلیه عملیات دریافت و پرداخت شرکت مذکور از طریق شرکت سایپا  و شرکت‌های فرعی خدمات فنی رنا و طراحی و مهندسی و تامین قطعات کاوه خودرو صورت می‌گیرد.

همچنین  زیان انباشته شرکت در تاریخ صورت وضعیت مالی بیش از نصف سرمایه آن است، لذا شرکت مشمول مفاد ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت بوده و ضروری است مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام تشکیل و در مورد انحلال و یا بقای آن در چارچوب مقررات قانون تجارت تصمیم گیری نماید.

در حال حاضر بازار خودرو ایران راکد است. این شرکت نیز در این سالها نتوانسته پلتفرم جدیدی را برای تولید دست و پا کند و همچنان مدل های قدیمی ۳۰ سال پیش را در ایران تولید می کند. این شرکت دلخوش به این است که رنگ نارنجی خاور برای مردم نوستالژی است و به واسطه آن همچنان می‌خرند. اما این یک توهم است و با آزاد شدن بازار رویای مدیران این شرکت در چشم بهم زدنی نابود می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *