مکانیسم بورس ایران سفته بازی است؟
مکانیسم بورس ایران سفته بازی است؟

در مکانیسم بورس ایران خرید سهام شرکت های ورشکسته و زیان‌ده سرمایه گذاری نیست. بلکه سفته بازی است و نام آن بحران مالی شدن است.

به گزارش سرمایه فردا، مکانیسم بورس ایران اقتصادی حالتی است که در آن انگیزه سودآفرینی و انتفاع شخص به انتفاع اجتماعی منجر شود و نفع شخصی به زیان عمومی منجر نشود.
در مکانیسم بورس ایران هیچ تناسبی میان افزایش شاخص سهام و تولید ناخالص داخلی کشور دیده نمی شود. عمده‌ی آنچه در بورس اتفاق می افتد نه ارتباطی به جذب نقدینگی در تولید دارد و نه رشد قیمت سهام. تابعی از سودآوری شرکت هاست، این اقدامناشی از فعالیت سفته بازانه‌ی بازیگران موثری است که یا در پی منافع خویش یا به جای اعمال صحیح مدیریت بر اقتصاد، در حال تحمیل هزینه های مدیریت خود به مردم اند.
بنابراین درمکانیسم بورس ایران آنچه ارزش سهام را بالا می برد، هجوم تقاضای سفته بازانه و عملکرد مکانیسم بازار است. درواقع این موضوع هیچ نسبتی با سودآوری فعالیت تولیدی ندارند. چون حتی شرکت هایی که ورشکسته شده اند می بینیم ارزش سهام‌شان به جای پایین آمدن روبه افزایش است.

مکانیسم بورس ایران برای درآمدزایی چگونه است؟

خرید سهام شرکت های ورشکسته و زیان‌ده سرمایه گذاری نیست. بلکه سفته بازی است و نام آن بحران مالی شدن است. سودآوری بدون تولید شاخصه ی مالی شدن است و هر چند دارندگان نقدینگی های کلان و سفته بازان حرفه ای را به سود کلان می‌رساند. اما در سوی دیگر تولید را از نقدینگی محروم می کند و شکاف گسترده درامدی ایجاد و موجب سقوط ارزش پول ملی می شود.
در چنین شرایطی وظیفه دولت قبض بازارهای غیرمولد از طریق کاهش سطح سود آنها به زیر سطحِ سودِ تولید است که نئولیبرال های ایرانی اجازه هدایت دولت را سلب کرده اند.
در حال حاضر بازار ایران در کف قیمت قرار دارد، اما برخی نمادهای بورسی صف خرید سنگین دارند. این مساله در شایه افشای اطلاعات اتفاق می افتد. اما شبهات زیادی درباره همین افشاهای لحظه آخری وجود دارد. به عبارت دیگر بسیاری از سهامداران معتقدند که مدیران شرکت به درستی اطلاعات را افشا نمی کنند. ناظر بورس هم در این زیمنه به درستی عمل نمی کند. هرچند صیدی رئیس سازمان بورس و ارواق بهادار معتقد است که در این زمینه اقدامات موثری انجام داده اند.