رئیس کمیسیون انرژی مجمع مشورتی نظام مسائل کشور گفت: چندین راهکار برای رفع ناترازی مصرف سوخت متصور است.
به گزارش سرمایه فردا، محمدصادق محبی نظر در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در خصوص بهینه سازی مصرف سوخت دستگاههای متولی متعددی صاحب نقش هستند و نباید تنها وزارت نفت را متولی بهینه سازی قلمداد کرد، گفت: به عنوان مثال در خصوص اسقاط خودروهای فرسوده، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، جایگزینی خودروهای بنزینی و گازوئیل سوز به هیبریدی و… فرصت های مناسبی بوده که نباید هدر رود.
وی افزود: همچنین صرفه جویی در مصرف سوخت باید فرهنگ سازی شود و نهادهای دیگر همچون آموزش و پرورش و همچنین رسانههای ملی و محلی باید در این خصوص عزم جدی داشته و با تولید و انتشار محتوا نقش موثری در کاهش مصرف سوخت و بالطبع کاهش آلودگی هوا داشته باشند.
رئیس کمیسیون انرژی مجمع مشورتی نظام مسایل کشور با بیان اینکه به صورت متوسط رشد حدود ۱۰ درصدی در مصرف سوخت مایع در کشور را داریم و یارانه ۸۰ میلیارد دلاری سوخت گویای وضعیت بحرانی در تصمیم سازی این حوزه است، اظهار کرد: شرایط تولید و توزیع بنزین و گازوییل به گونه ای است که مسیر این چرخه را هر لحظه ممکن است نامتوازن کند و در صورت عدم چاره اندیشی عاجل تبعات متعددی را در پی خواهد داشت.
محبی نظر افزود: مصرف روزانه بنزین در کشور حدود ۱۱۰ میلیون لیتر است که از ابتدای سال جاری تا ۱۱۷ میلیون لیتر هم رسیده و پیک های مصرف متعددی را تجربه کردهایم. از سوی دیگر، پیش بینی میشود مصرف تا ۱۵۰ میلیون لیتر در روز نیز ثبت کند، لذا ناترازی سوخت علی الخصوص بنزین از آنچه تصور میکنیم به ما نزدیک تر است و اگر مدیریت نشود، قطعاً به وارد کننده بنزین تبدیل خواهیم شد.
عدم احداث پتروپالایشگاه شهید سلیمانی
وی با بیان اینکه فرصتهای متعددی در برنامهریزی های میان و بلند مدت برای رفع ناترازی سوخت متصور بوده که متاسفانه فرصت سوزی اتفاق افتاده است، گفت: روند اجرای طرح های پتروپالایشگاهی پیشرفت مطلوبی نداشته و هیچگونه سنخیتی با برنامه زمان بندی شده ندارد. عملیات احداث مجموعه پتروپالایشگاه شهید سلیمانی باید از ابتدای سال جاری آغاز می شد با این حال تاکنون اجرایی نشده است.
رئیس کمیسیون انرژی مجمع مشورتی نظام مسایل کشور با بیان اینکه درمان ناترازی سوخت باید در بخش های مختلف تولید، انتقال، تخصیص و توزیع صورت پذیرد و اعمال سیاستهای یک جانبه، نه تنها مشکلی را حل نمیکند، بلکه به صورت بار مضاعف سایر قسمتهای چرخه سوخت را تحت فشار قرار می دهد، گفت: در توزیع سوخت اعمال حاکمیت و محدود سازی سهمیه سوخت راهکاری موقت است و ناگزیر باید در زمینه بهینهسازی و از چرخه خارج کردن خودروها و وسایل نقلیه پرمصرف و کم راندمان اقدام عاجل کرد. توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و استفاده از انرژی الکتریکی بجای انرژی حرارتی می تواند تا حدودی مصرف غیربهینه سوخت را کاهش دهد.
فاکتورهای دخیل در قیمت گذاری
محبی نظر با بیان اینکه در تخصیص و قیمت گذاری بنزین و گازوییل فاکتورهای متعددی دخیل هستند و می توان با قیمت گذاری عادلانه و مناسب نقش موثری در مصرف بهینه سوخت برداشت، گفت: چه بسا تصمیم نادرست موجب خروج مصرف از کانال توازن شده و نوعی آشفتگی را ایجاد کند.
وی به نقش دستگاههای متولی فرهنگ و آموزش همگانی اشاره کرد و ادامه داد: فرهنگ سازی مصرف بهینه بنزین باید در خانواده ها نهادینه شود و تا زمانی که این انرژی نسبتا رایگان در بین مردم توزیع شود اراده ای برای کاهش مصرف وجود ندارد.
رئیس کمیسیون انرژی مجمع مشورتی نظام مسایل کشور در خصوص آستانه مصرف سوخت در کشور گفت: رشد روز افزون خودروها، عدم تناسب توسعه حمل و نقل عمومی با روند افزایش تقاضای سفرهای درون و برون شهری و همچنین عدم اجرای اقدامات موثر در حوزه بهینه سازی مصرف سوخت موجبات افزایش روزافزون مصرف سوخت در کشور شده و چرخه تولید و مصرف سوخت در کشور را در آستانه ناترازی قرار داده است.
محبی نظر افزود: گر چه از ابتدای سال گذشته بارها وزیر نفت در خصوص روند افزایشی مصرف بنزین در کشور هشدارهایی را دادهاند اما سایر دستگاههای متولی باید نقش خود را در راستای بهینه سازی مصرف سوخت پذیرفته و اجرا کنند.
وی با بیان اینکه در شرایطی که مصرف روزانه بنزین نسبت به سال گذشته با رشد بیش از ۱۲٫۵ درصد از مرز ۱۱۰ میلیون لیتر عبور کرده و مصرف و تولید تقریباً به نقطه سر به سر رسیده است، گفت: زنگ خطر ناترازی بنزین نواخته شده و شرایط ویژهای را در چرخه تولید و مصرف پدید آورده است./ایسنا
تمام حقوق برای پایگاه خبری سرمایه فردا محفوظ می باشد کپی برداری از مطالب با ذکر منبع بلامانع می باشد.
سرمایه فردا