کدام کشورها حامی جنگ ایران و اسرائیل هستند؟
کدام کشورها حامی جنگ ایران و اسرائیل هستند؟

در این گزارش به رویکرد کشورهای همسایه در قبال جنگ ایران و اسرائیل پرداخته شده اند. برخی از انها هرچند خرسند هستند اما از جنگ زیان می بینند.

به گزارش سرمایه فردا، در حال حاضر کشورهای همسایه رویکرد شفافی در قبال جنگ ایران و اسرائیل نداشته اند. اما به طور قطع برخی از آنها نگران این جنگ هستند، اما برخی از آن به چشم یک فرصت نگاه می کنند. در این گزارش به جزئیات رویکرد کشورهای همسایه پرداخته شده است.
ترکیه به زحمت می‌تواند خود را از سرایت آتش جنگ روسیه – اوکراین دور نگه دارد و جنگ مذکور ممکن است از محدوده فعلی خارج شود.اضافه شدن جنگ اسرائیل – ایران، وضعیت ترکیه را سخت‌تر و خطرناک‌تر می‌کند. لذا خیلی بعید است دولت ترکیه خواهان جنگ ایران – اسرائیل باشد. البته آن دولت به احتمال زیاد خواهان ادامه تقابل ایران – اسرائیل بوده و هست.ولی خیلی بعید است که خواهان “جنگ” این دو باشد.
جمهوری آذربایجان از جنگ احتمالی ایران – اسرائیل خیلی ضرر می‌کند چون باعث حرکات نظامی قدرتهای منطقه شامل روسیه و ترکیه علاوه بر ایران هم می‌شود. جمهوری آذربایجان بعنوان یک کشور کوچک زیر پای بزرگترها له می‌شود. البته دولت آذربایجان به احتمال زیاد خواهان ادامه تقابل ایران – اسرائیل بوده و هست. ولی خیلی بعید است که خواهان “جنگ” این دو باشد.

رویکرد روسیه در قبال جنگ ایران و اسرائیل

روسیه در مرزهای غربی درگیر یک جنگ فرساینده و فزاینده است و یحتمل تقابل سرد با اروپا حتی بعد از اتمام جنگ اوکراین ادامه خواهد داشت. بعلاوه در شرق و جنوب درگیر یک رقابت نسبتا پنهان با چین است.جنگ ایران – اسرائیل، که یحتمل به دخالت ایالات متحده منجر می‌شود برای روسیه چندان مفید است در شرایطی که ایران بیشتر نیازمند روسیه باشد و احتمال و امکان کاهش تنش با غرب کمتر شود.
با چنین چشم اندازی، فدراتیو روسیه بر بهره‌برداری از ایران و موقعیت ارزنده ژئوپولیتیک ش چشم دوخته است.‌ بخش بزرگی از تحولات امروز و فردای ایران، به شدت متاثر از این معادله است.‌ ولادیمیر با دستیازی به هر ابزاری قصد دارد مانع غربگرایی و حتی ایجاد تعادل و توازن در سیاست خارجی جمهوری‌اسلامی شود.