تغییر کشور محبوب گردشگران در یک دهه
تغییر کشور محبوب گردشگران در یک دهه

کشور محبوب گردشگران از اسپانیا و ایتالیا به کشور ترکیه تغییر وضعیت داده است. اما چه اتفاقی در این کشور رخ داده است؟

به گزارش سرمایه فردا، صدور مجوز برای تاسیسات گردشگری که قرار بود به عنوان ابزاری تسهیل‌ساز و تنظیم‌گر برای رفع نارسایی‌هایی بازار برای فعالان این عرصه باشد. به‌عنوان یک مانع اصلی در مسیر راه‌اندازی کسب و کارها قرار گرفته است. برخی معتقدند کشور محبوب گردشگران  بستری برای کسب‌وکارهای کوچک است.

رویه‌های پیچیده، استانداردهای غیرمعقول، هزینه‌های زیاد، استعلام‌های غیرضروری از مهم‌ترین موانع بر سر راه فعالان گردشگری برای دریافت مجوزها است.

بررسی‌های مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد‌، عملکرد وزارت میراث فرهنگی، در صدور مجوزها آنچنان ضعیف بوده است. از هر ۱۰۰ درخواست مجوز برای تاسیسات گردشگری، فقط برای ۱۲ درخواست مجوز صادر می‌شود.

علت اصلی را شاید بتوان در عدم تاثیرگذاری لازم و کافی قانون اصلاح مواد (۱) و (۷) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی است.  همچنین قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار بر روند تسهیل تاسیسات گردشگری دانست.

صدور مجوزها در واقع با دو چالش اصلی «چالش‌های تسریع صدور» و «چالش‌های موانع صدور» مواجه هستند که منجر به تاخیر زیاد، زمان بر و پرهزینه بودن، خلا نظارتی پسینی، انحصار اعطای مجوز و عدم شفافیت در روند صدور و ارزیابی تاسیسات گردشگری شده است.

زمان لازم برای صدور دریافت موافقت اصولی تأسیسات گردشگری احداثی از زمان تأیید مدارک، ۵ روز کاری است. این در حالی است که موافقت اصولی تأسیسات مذکور، به‌طور میانگین با تأخیر ۳۴ روز کاری صادر می‌شود.

کشور محبوب گردشگران ایرانی

در منطقه
داده‌‌‌‌‌‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که ۱۰ کشور مبدأ گردشگری ورودی در ایران در سال گذشته شامل عراق، افغانستان‌‌‌، ترکیه‌‌‌، پاکستان، ارمنستان‌‌‌، آذربایجان، ترکمنستان، بحرین‌‌‌، ‌‌‌کویت و چین می‌شود که جمع آنها به ۶ میلیون هم نمی‌رسد، در حالی که در همین بازه زمانی ۲.۵میلیون ایرانی به ترکیه سفر کرده‌‌‌اند. این نشان میدهد که کشور محبوب گردشگران ایرانی ترکیه است.

ترکیه فراتر از توریست‌‌‌های ایرانی، توانسته ۵۶.۵ میلیون گردشگر در یک سال داشته باشد و جزو ۱۰ کشور محبوب گردشگری جهان قرار گیرد‌‌‌.

  این کشور تنها در یک سال ۵۴.۳ میلیارد دلار از توریسم به دست آورده در حالی که در ایران سهم درآمدهای نفتی از این هم کمتر است.

اولویتهای گردشگری خارجی

در یک نظرسنجی از فعالان حوزه توریسم مهم‌ترین اولویتهای گردشگری خارجی را بررسی کرده است.

در این نظرسنجی این پرسش با شرکت‌کنندگان در میان گذاشته شد: «توسعه گردشگری خارجی چطور امکان‌پذیر خواهد بود؟»

این پرسش چند گزینه داشت: «رایزنی با سایر وزارتخانه‌‌‌ها و نهادها در راستای برطرف کردن ایران‌‌‌هراسی»، «داشتن برنامه مشخص برای کشورهایی که با آنها رابطه دوستانه داریم و اولویت‌‌‌گذاری میان آنها»، ‌‌‌«دوستی با جهان»‌‌‌، «تهیه مسیرهای مختلف گردشگری با توجه به سلایق گردشگران»، ‌‌‌«حضور در نمایشگاه‌‌‌ها و مراسم‌‌‌های بین‌المللی»!

نزدیک به ۸۸‌ درصد اولویت اول در جذب توریست خارجی را «دوستی با جهان» دانستند. از نظر این گروه تنها در سایه دیپلماسی و روابط نزدیک با سایر کشورهاست که صنعت گردشگری ایران رونق خواهد یافت.