کدام کاندیدا از مناظره بدون حاشیه رای جمع می کند؟
کدام کاندیدا از مناظره بدون حاشیه رای جمع می کند؟

به گزارش سرمایه فردا، هدف برخی کاندیداهای ریاست جمهوری از مناظره دو قطبی جذب آرای خاکستری است. اما کدام کاندیدا از مناظره بدون حاشیه رای جمع می کند؟

مخاطب اصلی مناظره‌های تلویزیونی آرای مردد است. کسانی که پیش از مناظره به دلایل حزبی یا شخصی طرفدار یک نامزد خاص‌اند در مناظره‌ها سوگیری دارند و به تعبیر عامیانه ضعف‌های نامزد مطلوب خود را نمی‌بینند یا کم اهمیت تلقی می‌کنند.

بنابراین نامزد‌ها باید نقشه پیروزی خود را بر اساس جذب آرای مردد طراحی کنند.

یعنی آنها نمی‌توانند کسانی را که طرفدار سر‌سخت رقیبشان هستند از رای دادن به او منصرف کنند.

در مناظره‌ها دو نامزد اصلی دو جریان اصلی یعنی قالیباف و پزشکیان بیشتر از دیگران تحت فشار‌ند چون انتظارات بیشتری از آنها وجود دارد.

لذا اگر پایین‌تر از حد انتظار ظاهر شوند ممکن است شکست خورده تلقی شوند.

در صورتی که نامزد‌های اصولگرا وارد دعوا و جدل با پزشکیان نشوند احتمال تکرار سناریوی ۱۴۰۰ و دوقطبی نشدن انتخابات وجود دارد و در این صورت در وضع فعلی تغییر جدی ایجاد نمی‌شود و قالیباف همچنان پیشتاز خواهد بود.

اگر از نظر موضوعی نگاه کنیم احتمالا آقای پزشکیان بر موضوعات قطبی‌ساز مثل حجاب و فیلترینگ و تحریم‌ها تمرکز خواهد کرد و اگر زاکانی یا جلیلی در این موضوعات وارد بحث با او شوند، شرایط به نفع او خواهد شد.

اصولا وقتی فضای جامعه قطبی شده است نامزد‌ها برای پیروز شدن میل به قطبی کردن مناظره‌ها دارند.

در مقابل قالیباف باید بکوشد از قطبی کردن مناظره‌ها جلوگیری کند. موقعیت جلیلی هم دشوار است. اگر تهاجمی عمل کند دوقطبی درست می‌کند که به نفع پزشکیان است و اگر تدافعی عمل کند نمی‌تواند آرای خود را افزایش دهد و این هم به نفع قالیباف است.

در این میان نقش پور‌محمدی هم می‌تواند مهم باشد. یعنی حمایت یا حمله او به نامزد‌های دیگر می‌تواند به نفع یا به ضرر آنها باشد.

چون نامزدی است که خیلی جناحی نیست و تا حدی بی‌طرف است. او می‌تواند نقش ولایتی در سال ۹۲ را ایفا کند و این به نفع پزشکیان است./دنیای اقتصاد