کاهش قیمت سهام ادامه دارد؟
کاهش قیمت سهام ادامه دارد؟

به گزارش سرمایه فردا، کاهش قیمت سهام در حال حاضر متوقف شده است. زیرا از نظر تکنیکال شاخص در محدوده حمایتی قرار دارد. نمادهای کوچ ظرفیت بالاتری برای رشد دارند.

نگرانی‌ها در خصوص کاهش قیمت سهام یا دارایی مورد معامله، می‌‌‌تواند سرمایه‌گذار را محتاط‌‌‌تر کند.

بازار آپشن این قابلیت را فراهم کرده است که سرمایه‌گذار می‌‌‌تواند با استفاده از اختیار فروش، کف قیمت سهم یا دارایی را بسته و ضرر را در محدوده خاصی محدود کند. این استراتژی در بازار اختیار فروش پوششی یا «married put» شناخته می‌شود.

اما معایب این راهبرد معاملاتی سبب شده است تا استراتژی‌ای نظیر «کولار» (collar) با تعیین حد سود برای معامله، بهای تمام‌شده سهم و خرید اختیار فروش را کاهش دهد.

به عبارت دیگر، در بازار این قابلیت وجود دارد که مانند بازارهای جهانی با استفاده از اختیار معامله، حد ضرر و حد سود برای بازار تعیین شود و بتوان در مدت‌زمان معلوم کف و سقف یک سهم را بست و به‌راحتی با روند رو به رشد دارایی همراه شد.

به‌طوری که اکنون این قابلیت وجود دارد که بتوان حد ضرر و حد سود بازار سهم را جابه‌‌‌جا کرد.

روند بازار سهام

شاخص مدیران خرید اقتصاد که نشانگر رونق یا انقباض فعالیت‌های تولیدی است در خردادماه امسال در پایین‌ترین رقم ۴۴ماه اخیر قرار گرفته که حاکی از فضای رکودی اقتصاد و چشم‌انداز منفی محیط کسب‌وکار است.

قطعی برق، مشکل تامین مواد اولیه و ارز و همین‌طور نااطمینانی، از عوامل مهم کاهش این شاخص هستند.

۱۱رشته فعالیت صنعتی (از ۱۲رشته‌فعالیت صنعتی)‌‌‌ به نحو محسوسی به سمت بدتر شدن و کاهش فعالیت پیش رفته‌‌‌اند.

واردات مواد اولیه و ثبت‌سفارش‌ها در سامانه جامع تجارت به‌‌‌خصوص از سوی وزارت صمت با محدودیت‌ها و دشواری‌‌‌های زیادی روبه‌روست.

با توجه به محدودیت‌های تخصیص ارز به تولیدکننده، در تامین مواد اولیه برای بنگاه‌‌‌های کوچک‌تر مشکلات بیشتری ایجاد می‌شود.

مشکلاتی در سامانه مودیان مالیاتی برای ثبت فاکتورهای خرید و فروش وجود دارد که باید سریع حل شود.

همچنین به دلیل عدم‌ثبات سیاسی و قیمتی در بازار، فروش شرکت‌ها کم شده و بسیاری از مشتریان برای خرید، منتظر تثبیت شرایط هستند.

تاثیر دلار بر بازار سهام

امروز دلار در امتداد بازارِ نیمه تعطیل تهران، یک کانال دیگر پایین آمد و کار خود را در طبقه ۵۷هزار تومان آغاز کرد، با تغییر نقش زون ۵۸هزار تومانی، از حمایت، به مقاومت روبرو شدیم، به عبارت دیگر، این منطقه که تا روز گذشته حمایت مهمی برای دلار محسوب می‌شد، از صبح امروز نقش مقاومت را ایفا کرد و مانع بازگشت قیمت به بالای این سطح شد. نوسانات فعلی به دلیل کم عمق بودن و نیمه تعطیل بودن بازار، از اعتبار کمی برخوردار هستند، اما برای آینده بازار، آن را از دید تکنیکال بررسی خواهیم کرد.
در شرایط فعلی اگر نگاهی به چارت دلار بیندازیم مشاهده خواهیم کرد، دلار به حمایت دو ماه پیش بازگشته و حمایت مهمی را برای بار دوم شکانده است، علی‌الظاهر سقف قبلی دلار که سقف سال ۱۴۰۱ بود، تبدیل به مقاومت مهمی شده و بنظر نمی‌رسد تا مستقر شدن دولت چهاردهم و تعیین وزرای جدید، دلار بتواند از آن عبور کند. به همین علت شاید بهترین توصیف برای شرایط فعلی دلار ابهام باشد، ابهامی که باعث گیجی فعالین بازار در شرایط فعلی خواهد شد و آن‌ها از حضور در بازاری با شرایط فعلی منصرف می‌کند.

کاهش قیمت سهام در حال حاضر متوقف شده است. زیرا از نظر تکنیکال شاخص در محدوده حمایتی قرار دارد. نمادهای کوچ ظرفیت بالاتری برای رشد دارند./دنیای اقتصاد