اثر کاهش رشد اقتصادی در بورس
اثر کاهش رشد اقتصادی در بورس

اثر کاهش رشد اقتصادی در بورس به صورت افت حاشیه سود شرکت‌های بورسی نمایان شده‌است. به همین دلیل فعلا در کف ۲ میلیون واحد می‌ماند.

به گزارش سرمایه فردا، بورس تهران طی سالیان اخیر، تحت‌تاثیر عوامل بنیادی، روند‌‌‌‌‌هایی را تجربه کرده‌است. با وجود آنکه بازار سهام، همواره به‌صورت تورمی رشد می‌کند، اما نمی‌توان اثر کاهش رشد اقتصادی و قدرت خرید جامعه را بر بازار سرمایه نادیده گرفت.

به‌رغم آنکه طی سالیان اخیر بورس تهران به قیمت‌های جهانی و قیمت دلار وابستگی بالایی دارد، اما رشد اقتصادی و افزایش قدرت خرید مردم، با تاخیر بر بورس تهران اثر می‌گذارد. زمانی‌که قدرت خرید مردم در دهه۸۰ افزایش ‌‌‌‌‌یافت، بورس تهران بازدهی‌‌‌‌‌های خوبی را تا سال‌۸۴ نصیب سرمایه‌گذاران کرد.

تصویر بهبود قدرت خرید مردم و رشد اقتصادی در سال‌های ۸۰ تا۸۸، در قاب بورس طی سال‌۸۸تا۹۲ نمایان شد.

کاهش قدرت خرید و کاهش رشد اقتصادی سال‌های پایانی دولت دهم، تاثیر خود را بر بورس طی سالیان ۹۲ تا ۹۶گذاشت.

رشد خوب اقتصادی در سال‌های ۹۳ تا ۹۶ نیز به افزایش قدرت خرید مردم منجر و رشدهای سال‌۹۷ تا ۹۹ را رقم زد.

این درحالی است که هنوز کاهش رشد اقتصادی کشور و افت شدید قدرت خرید مردم در سال‌های ۹۷ و ۹۸ گریبان‌گیر بورس شده‌است و به بازار سهام اجازه خودنمایی نمی‌دهد، به‌طوری‌که تورم افسارگسیخته در ۴سال پس از برجام جلوی رشد تورمی سود شرکت‌ها را گرفته‌است.

حتی رشد اقتصادی سالیان اخیر در دولت سیزدهم نیز به دلیل افزایش شدید نقدینگی و اثر مستقیم آن بر تورم به رشد قدرت خرید مردم منجر نشده، در حالی‌که تورم‌‌‌‌‌ سالیان اخیر به جبران سرکوب تورمی است که از دهه‌های قبل انباشته شده‌است.

کاهش رشد اقتصادی عامل ادامه نوسان بورس

بورس تهران امروز تعطیل شد.اهالی بازار سهام در فضای مجازی نسبت به تعطیلی آخرین روز معاملاتی هفته جاری ابراز خوشحالی کردند.

بورس اکنون در کف کانال ۲میلیون واحد قرار دارد و حتی احتمال اینکه کانال مذکور را از دست بدهد نیز وجود دارد.همین امر سبب شده تا سهاداران تا حدودی خیال‌شان راحت شود.

الاکلنگ شاخص بورس در کف کانال ۲میلیون واحد در حالی منجر به واهمه بورسی‌ها شده که اگر ابرکانال مذکور از دست برود؛نماگر مذکور به آبان ۱۴۰۲ بازمی‌گردد

عملکردی منفی که می‌تواند سبب تسهیل خروج پول حقیقی ها شود.با این حال  به نظر می‌رسد شاخص کل در این محدوده باز هم محتاط عمل کند اما همچنان برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که با تداوم شرایط متغیرهای اثرگذار ،نتواند چندان دوام نیاورد.

به این ترتیب بار دیگر فشار عرضه می‌تواند افت نماگر اصلی بازار را رقم بزند.

بازدهی منفی ۸٫۷۷ درصدی بورس از ابتدای سال درحالی رقم خورده که بر اساس اظهارات کارشناسان،وضعیت متغیرهای اثرگذار بر بازار سهام چاره‌ای جز ریزش باقی نگذاشته است.

با تشدید ریسک‌های سیاسی و اقتصادی از فروردین ماه ،همه بازارها در مسیر نامعلومی گام نهادند.آمارها نیز بر این موضوع تاکید می کند. به این ترتیب با توجه به چشم انداز نامعلوم بازارها بعید نیست مجدا شاهد سکته تقاضا در بازار سهام باشیم./دنیای اقتصاد