چگونه در یک اقتصاد بحران بدهی جذاب می شود؟
چگونه در یک اقتصاد بحران بدهی جذاب می شود؟

مجید گودرزی درباره اینکه چگونه در یک اقتصاد بحران بدهی جذاب می شود؟در یادداشتی تشریح کرد تورم ریسک سرمایه گذاری را از طریق بازدهی کاهش می دهد.

به گزارش سرمایه فردا، مجید گودرزی درباره اینکه چگونه در یک اقتصاد بحران بدهی جذاب می شود؟ در یادداشتی تشریح کرد؛ تقریبا در همه ی اقتصادهای دنیا و مکاتب اقتصادی، از بدهی بعنوان «بحران» یاد می کنند. زمانی که هزینه ها بر درآمد ها فزونی می یابند و تولید و فروش با مشکل مواجه می شود، فعالین اقتصادی مجبور به اخذ وام می شوند.

وام یعنی هزینه کردن از آینده برای به تعویق انداختند مشکلات فعلی.

کلاسیکها حتی کسری بودجه را هم جایز نمی دانستند. اما در مکاتب جدید از بدهی بعنوان یکی از راههای رشد و توسعه یاد می کنند.

زمانی که یک اقتصاد دچار تورم دو رقمی است اما شرایط فرق می کند. در شرایط تورمی ، بدهی بحران نیست، فرصت است‌. فرصت  رشد بدون زحمت.

🔸در شرایط تورمی چنانچه وامی اخذ شود، اگر  بصورت نقد و ثروت نگهداری شود، سود سنگینی باید پرداخت شود و هر ساله به اندازه نرخ تورم، قدرت خرید این نقدینگی از بین می رود.

🔸اما اگر تبدیل به کالا شود به اندازه نرخ تورم، بدون هیچ ارزش افزوده ایی رشد خواهد کرد و معمولا نرخ رشد تورم از نرخ بهره بالاتر است

🔸حالت سوم هم اینست که وامی که اخذ می شود در فعالیتهای اقتصادی سرمایه گذاری شود که ارزش افزوده داشته باشد. علاوه بر دارایی های خریداری شده که با بالا رفتن تورم افزایش قیمت پیدا می کنند، سود و درآمد هم اثر بدهی را کمتر و کمتر می کند. تورم و ارزش افزوده باعث رشد شدید بازدهی و از سوی دیگر تورم باعث کاهش ارزش اقساط می شود

در چنین حالتی بانکها از پرداخت وام خودداری می کنند و تلاش می کنند تا جایی که می توانند وام نپردازند و در بنگاههایی که خودشان تاسیس می کنند سرمایه گذاری کنند.

بازدهی بانکها در پرداخت وام به مردم و دریافت سود سپرده منفی است . در اثر تورم بخش بزرگی از دارایی مردم در بانکها از بین می رود و کاهش می یابد.
به همین خاطر هم سپرده گذاری در بانکها و هم پرداخت وام با نرخ بهره های بالا هم بازدهی منفی دارد.

بهترین حالت برای بانکها پرداخت سود کمتر از تورم به سپرده های مردم و نپرداختن وام به آنها و بنگاهداری ست.
بانکها علاوه بر تورم از ارزش افزوده سرمایه گذاری در بنگاه‌های خود سود می برند.

در چنین حالتی که اقتصاد دچار تورم دو رقمی است، سرمایه گذاری ۶۰۰۰ میلیارد تومانی در بانکها حماقت است و سالی حداقل ۲۷% سرمایه های مردم از بین می رود.

سرمایه گذاری در بازارهای ارز و طلا برای حفظ ارزش دارایی ها هم باعث بحران بزرگ ارزش افزوده در اقتصاد شده است.

در حالت تورم دو رقمی ریسک سرمایه گذاری بشدت کاهش می یابد چرا که اگر فقط کالا های بدون ارزش افزوده خریداری شود، به اندازه تورم بازدهی نسیب سرمایه گذاران می شود.

وام و بهره منبع مهم تولید تورم است‌ . بهره ، هزینه های تامین مالی را بالا می برد و باعث افزایش قیمت کالاها و خدمات می شود. رابطه بین نرخ بهره و تورم مثبت است.

و تورم باعث می شود بازدهی بخش مولد اقتصاد، تا نرخ تورم، منفی شود.

هزینه فرصت مفتخوارگی در اقتصادی که دچار تورم دو رقمی است، بشدت پایین می آید و عده زیادی بدون هیچ گونه فعالیت اقتصادی سودهای کلانی بدست می آورند و سرمایه های آنها چندین برابر می شود.