چه میزان وام خرید مسکن به متقاضیان داده شد
چه میزان وام خرید مسکن به متقاضیان داده شد

به گزارش سرمایه فردا، میزان وام خرید مسکن به متقاضیان داده شده حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان برآورد شده است. این میزان وام به ۲۵ هزار نفر تخصیص داده شده است.

به گزارش سرمایه فردا، وام‌های مسکن سال ۱۴۰۳ تا تیر تنها به گروه خاصی داد شد. درواقع زوج‌های فاقد مسکن به عنوان ذینفع اصلی تسهیلات مسکن از منابع بانکی محروم‌ مانده‌اند. براساس گزارشها میزان تسهیلات مسکن در ۲ ماه اول ۱۴۰۳ حدود ۷۰ درصد وام مسکن بیشتری به نسبت مدت مشابه ۱۴۰۲ به متقاضیان داده شد.

وام‌های خرید مسکن

از نظر آماری رشد اعطای وام مسکن حکایت از اتفاقی مثبت است. اما جزئیات نشان می‌دهد که از میان انواع وام مسکن، پرداخت وام ساخت به پروژه‌های مسکن‌سازی دولتی ۱۶۰ درصد جهش داشت. در حالی که وام‌های خرید خانه فقط ۲۸ درصد افزایش یافته است.

تازه در این میان با توجه به اینکه سقف مبلغ وام خرید مسکن در تیر پارسال ۲ برابر شد، رشد واقعی پرداخت تسهیلات خرید مسکن در بهار امسال ۷۰ درصد «سقوط» کرده است.

بانک‌ها به شکل دستوری امسال به پروژه‌های نهضت مسکن ملی منابع تزریق کردند. اما دستی از بازار مسکن یعنی حوزه خرید مسکن اول را نگرفتند. زوج‌های فاقد مسکن بیش از سایر حوزه‌ها در عطش تامین مالی قرار دارد را تنها گذاشتند. نبود آزادی عمل در شبکه بانکی برای تامین مالی باعث این وضعیت است.

تسهیلات خرید مسکن به متقاضیان خرید آپارتمان

در دو ماه اول امسال ۱۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات خرید مسکن به متقاضیان خرید آپارتمان در کل کشور پرداخت شده است.

با توجه به میانگین مبلغ وام خرید مسکن برآورد می‌شود در این مدت، حدود ۲۵ هزار نفر از افرادی که اقدام به خرید مسکن در کشور کرده‌اند، با تسهیلات بانکی این معامله ملکی را انجام داده‌اند.

هیچ آمار رسمی از حجم معاملات خرید مسکن در کشور برای بازه زمانی ۲ ماه اول امسال و همچنین دو سال گذشته وجود ندارد.

اما با توجه به اینکه بین بازار معاملات مسکن تهران و بازار کشوری، نسبت مشخصی وجود دارد که البته می‌تواند نوسان کند، می‌توان برآورد کرد از هر ۳ نفر خریدار مسکن ۲ نفر به کمک تسهیلات اقدام به خرید کرده است.

با این حال، این حجم تسهیلات مسکن پرداختی ممکن است یک بخش نامرئی هم داشته باشد و آن، «تمدید قراردادهای تسهیلاتی سال‌های گذشته» است. در این صورت، حجم پرداخت تسهیلات جدید یا وام‌های زنده برای خرید مسکن، کمتر از ۱۱ همت خواهد بود./دنیای اقتصاد