چقدر از رمزارز برای کارهای غیرقانونی استفاده می شود
چقدر از رمزارز برای کارهای غیرقانونی استفاده می شود

به گزارش سرمایه فردا، کمتر از نیم درصد از رمزارز برای کارهای غیرقانونی استفاده می شود. در حالی که ارزش بازار رمزارزها حدود ۲۴ میلیارد دلار است. با توجه به امکان شناسایی مبادلات مالی رمزارزها امکان پذیر نیست عدم تمایل تبهکاران به استفاده از رمزارزها عجیب است.

بازار ارز‌های دیجیتال هم اکنون ارزشی بیش از ۲.۲ تریلیون دلار دارد و طبیعی است که فعالیت‌های غیرقانونی و تخلفات مالی بخشی جدانشدنی از این تراکنش‌های حجیم مالی جهانی را تشکیل دهند. با این حال، ارز‌های دیجیتال، پایه و اساس فعالیت‌های غیرقانونی نیستند و داده‌ها نیز این موضوع را ثابت کرده‌اند.

در زمان بررسی کاربرد ارز‌های دیجیتال در فعالیت‌های غیرقانونی، پول‌شویی یکی از اولین مواردی است که مورد توجه قانون‌گذاران قرار می‌گیرد.

گزارش‌های جدید نشان می‌دهند که حتی با وجود ابزار‌های بلاک‌چینی و ماهیت این فناوری نوین، اکثر فعالیت مجرمان و پول‌شویی‌ها بر بستر بلاک‌چین یا به کمک ارز‌های دیجیتال انجام نمی‌شوند‌.

گزارش وب‌سایت چین آنالیسیس پیرامون پول‌شویی در بازار ارز‌های دیجیتال نشان می‌دهد که از رقم جهانی پول‌شویی، ارز‌های دیجیتال تنها ۲۳.۸ میلیارد دلار را در سال ۲۰۲۲ به خود اختصاص دادند.این رقم، تنها ۰.۴۷ درصد از کل میزان تخمین‌زده شده پول‌شویی در هر سال است.

اگرچه نقش ارز‌های دیجیتال در تسهیل تراکنش‌های غیرقانونی و پول‌شویی را نمی‌توان نادیده گرفت، اما داده‌ها و گزارش‌های اخیر نشان می‌دهند که تاثیر آنها در زمینه جرائم مالی جهانی ناچیز است.

کمتر از نیم درصد از رمزارز برای کارهای غیرقانونی استفاده می شود. در حالی که ارزش بازار رمزارزها حدود ۲۴ میلیارد دلار است. با توجه به امکان شناسایی مبادلات مالی رمزارزها امکان پذیر نیست عدم تمایل تبهکاران به استفاده از رمزارزها عجیب است./دنیای اقتصاد