پیش بینی نتیجه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری
پیش بینی نتیجه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری

به گزارش سرمایه فردا، نظرسنجی‌ها بعد از دور اول انتخابات ریاست جمهوری نشان دهنده افزایش ۵ درصدی مشارکت است. از این رو پیش بینی نتیجه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری حکایت از برتری پزشکیان بر روی کاغذ دارد.

بعید است هر دو نامزد تغییری در سبد آرای خود بدهند. کار برای پزشکیان به جهاتی سخت‌تر است؛ چراکه حفظ همین سطح از آرا برای او آسان نیست.

کاهش مشارکت علل متفاوتی دارد؛ یکی سیاست‌زدایی در جامعه ایران و دوم اینکه نامزدها نتوانستند چهره توانایی از خود برای حل مسائل مردم خصوصا اقتصادی نشان بدهند.

جوانان جزو کم‌مشارکت‌کننده‌ترین اقشار اجتماعی در انتخابات اخیر بودند.

چراکه اولا سیاست برخلاف نسل‌های قبل، از اولویت آنها خارج شده و ثانیا نامزدها فاقد تقریبا هیچ المان یا گفتاری برای دیالوگ و ارتباط با آنها بودند.

اکثر شرکت‌کنندگان در انتخابات بدنه ایدئولوژیک و سیاسی داشتند. در این فضا کاهش رای قالیباف قابل پیش‌بینی بود؛ چراکه توان برداشت جلیلی از این بدنه با توجه به نوع تربیت سیاسی آنها بیشتر است؛ همچنان‌که توان برداشت آقای رئیسی از جلیلی بیشتر بود.

اکثر آرای پزشکیان نیز از همین جنس ایدئولوژیک و سیاسی بود. این بدنه رای تثبیت‌شده دارد و علاوه بر رای، سازنده فضای انتخاباتی است.

این بدنه قطع نظر از توانایی‌های نامزد مورد نظر به او رای می‌دهند و درحالی‌که پزشکیان تقریبا هیچ فعالیت موثر سیاسی نداشت این آرا به او تعلق گرفت.

نظرسنجی‌ها بعد از دور اول انتخابات ریاست جمهوری نشان دهنده افزایش ۵ درصدی مشارکت است. از این رو پیش بینی نتیجه دور دوم انتخابات ریاست جمهوری حکایت از برتری پزشکیان بر روی کاغذ دارد./دنیای اقتصاد