پیش بینی بازار سهام ۱۴۰۳
پیش بینی بازار سهام ۱۴۰۳

به گزارش سرمایه فردا، پیش بینی بازار سهام ۱۴۰۳ حکایت از این دارد که فعلا بورس تحت تاثیر سیاست‌های کنترل تورم است، اما در نیمه دوم ۱۴۰۳ روند صعودی بازار سهام آغاز می‌شود.

بعد از مشخص شدن نتیجه انتخابات،همانطور که قابل پیش‌بینی بود بازار سهام،رشد پر قدرت را در دستور کار خود قرار داد اما این مهم نتوانست دوام آورد و طی روزهای بعد از شدت هیجانات حاکم بر داد و ستدهای بورس تهران کاسته شد.

آنچه از رفتار سهامداران استناد می‌شود این است که ابهام بزرگ در خصوص “رفع تحریم‌های بین‌المللی” در دولت جدید سبب شده تا چشم‌انداز روشنی برای بازارها قابل تصور نباشد.موضوعی مهم که سرمایه‌گذاری را به امری سخت مبدل کرده است.

از سال ۱۴۰۱ تحول خاصی در خصوص از سر گرفتن مذاکرات هسته‌ای رخ نداده و همچنان ابهاماتی در مورد سرنوشت آن وجود دارد.از سوی دیگر با توجه به این مهم که مذاکرات هسته‌ای با داستان‌های گوناگونی از جمله وضعیت اوکراین و منازعات منطقه‌ای گره خورده؛نمی‌توان نسبت به احیای مذاکرات‌هسته‌ای در کوتاه مدت امید چندانی داشت.

صاحبنظران اقتصادی بارها گفته‌‌اند؛گشایش‌های اقتصادی در کشور از بهبود روابط بین‌الملل نشات می‌گیرد.به همین دلیل است که در هفته‌های گذشته بیشترین نگاه سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران به اقدامات جدید برای رفع تحریم‌ها بوده است.

به بیانی دیگر با رفع تحریم‌ها در کنار این رویداد مهم سیاسی،مسیر جدیدی برای بورس،باز خواهد شد. شاید به همین دلیل است که کارشناسان بورسی معتقدند؛از کنار این مسیر می‌توان شاهد چرخش وضعیت سودآوری شرکت‌ها و رونق اقتصادی باشیم.

اتصال مجدد بانک‌ها به شبکه سوئیفت،ایجاد بازارهای جدید برای فروش و متعاقب آن ورود پول و سرمایه‌گذاران جدید به کشور به‌معنای ارزآوری بیشتر، تامین سرمایه ارزان‌تر و حرکت به سمت بهره‌وری بالاتر است.

بنابراین میتوان حرکت به سمت احیای مذاکرات هسته‌ای را مهمترین خواسته فعالان اقتصادی دانست.هرچند رفع تحریم‌ها اثری میان‌‌‌‌‌‌‌‌مدت و بلندمدت بر رونق بورس و اقتصاد کشور دارد.با این حال در صورت ‌توافقات احتمالی،سناریوهای جذابی روی میز سرمایه‌گذاران قرار خواهد گرفت.

میزان خروج نقدینگی از بازار سهام

در حالی پرونده بورس تهران در سومین هفته تابستان بسته شد که فعالان اقتصادی با هیجانی مضاعف نظاره‌گر داد و ستدهای این بازار پس از انتخابات ریاست جمهوری بودند.

پس از فروکش کردن آدرنالین معاملاتی در دو روز نخست هفته،غلبه موج قدرتمند خروج نقدینگی از بازار سهام بر تمام امیدواری‌های انتخاباتی، زمینه افول این بازار را فراهم آورد.

آخرین روز هفته نیز با سقوط شاخص‌های سهامی همراه شد.با توجه به شرایط کنونی که بورس می‌گذراند؛به نظر می‌رسد ریسک‌های موجود به ویژه تدابیر اقتصادی دولت جدید، توجه بیشتری به خود جلب کنند.

بالاگرفتن نگرانی‌ها در خصوص ترکیب تیم اقتصادی دولت پزشکیان برای کسب رای اعتماد از مجلس دوازدهم از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر روند نزولی بورس طی روزهای گذشته بوده است.

در روز چهارشنبه شاخص کل با کاهش ۰٫۳۵ درصدی در سطح ۲میلیون و ۲۰۹ هزار واحد ایستاد تا در آستانه از دست دادن این کانال حساس قرار بگیرد.

در این روز همانطور که قابل پیش‌بینی بود ؛سهامداران خرد و حقیقی مجددا ترجیح دادند درصف فروش بایستند.

بازار سهام در آخرین روز معاملاتی هفته خروج پول ۳۹۳ میلیارد تومانی را ثبت کرد و ارزش معاملات خرد نیز به سطح۲هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان رسید.

پیش بینی معاملات بورس تهران

رکود معاملات بورس تهران و پیشروی آن به نقطه ضعف بزرگ این بازار مبدل شده است و ارزش معاملات خرد سهام در بیشتر روزها در سطوح کمتر از ۲هزار‌میلیارد تومان قرار داشته و خروج پول‌‌‌های حقیقی از گردونه معاملات سهام نیز ادامه پیدا کرده است.

این فرار سرمایه‌‌‌ها و نبود خریدار در حالی ادامه دارد که جدیدترین برآوردها از رفتار معامله‌گران نشان می‌دهد؛ریسک‌های اقتصادی و سیاسی از آنها «سرمایه گذارانی محتاط» برجای گذاشته است.

داد و ستدهای تیرماه بازار سهام در حالی سپری شد که مطالبات گسترده و البته به‌حق بورسی‌ها از رئیس دولت چهاردهم، حال و هوای جدیدی را در این بازار به راه انداخت.

اهالی بازار اعم از کارشناسان و سهامداران با راه‌‌‌انداختن هشتگ‌های گوناگون در ایکس سعی داشتند مخالفت خود را با برخی سیاستگذاری‌های احتمالی تیم اقتصادی جدید به ویژه مباحث مرتبط با سیاست‌های پولی و مالی اعلام کنند.

گروهی دیگر نیز خواستار اعمال نقش رئیس سازمان بورس در تصمیمات اقتصادی و لغو قیمت‌گذاری دستوری شدند.

اما یکی از نکات مهمی که اینروزها کارشناسان بورسی در مورد آن اظهار نظر می‌کنند؛ احتمال از سرگیری مذاکرات هسته‌ای کشور است.با اوج گرفتن تب انتخاباتی، سهامداران نیم‌‌‌نگاهی به سناریوهای مختلف پیرامون مذاکرات هسته‌‌‌ای داشتند.

خبرهایی که هر از گاهی از تقویت امید به احیای برجام سخن می‌‌‌گفت. آنچه در این میان اهمیت دارد،رفع تحریم‌هایی است که طی سال‌های اخیر وضعیت نامناسبی را برای صنایع تولیدی کشور رقم زده‌اند.

کارشناسان بر این اعتقادند که با حصول توافق هسته‌‌‌ای، شاهد کاهش هزینه‌‌‌ نقل و انتقال پول برای شرکت‌های صادرکننده و واردکننده خواهیم بود که طبیعتا می‌تواند سود آوری شرکت‌ها ، ایجاد بازارهای هدف جدید و پر کردن ظرفیت خالی تولید را  فراهم آورد.

در سال‌های اخیر بسیاری از شرکت‌ها برای مبادلات خود مجبور بودند کل هزینه را به صورت نقدی و حتی با ارقامی نجومی به واسطه‌ها، پرداخت کنند.

توافقات بین‌المللی علاوه بر اینکه از منظر بهبود متغیرهای کلان اقتصادی،بورس را منتفع می‌کند؛منجر به بهبود شرایط معیشتی برای عموم مردم نیز خواهد شد.

به همین دلیل است که احیای مذاکرات و گشایش‌های اقتصادی و سیاسی برای فعالان اقتصادی گزینه‌ای حیاتی محسوب می‌شود.

پیش بینی بازار سهام ۱۴۰۳ حکایت از این دارد که فعلا بورس تحت تاثیر سیاست‌های کنترل تورم است، اما در نیمه دوم ۱۴۰۳ روند صعودی بازار سهام آغاز می‌شود./دنیای اقتصاد