آخرین اخبار

سهم پروژه های راه و مسکن در اقتصاد

بررسی کارشناسان اقتصادی نشان از این موضوع دارد که در کشور ما حدود ۳۵ درصد تولید ناخالص ملی به صورت مستقیم پروژه های راه و مسکن حاصل می‌شود.

به گزارش سرمایه فردا، با توجه به ظرفیت‌های موجود در پروژه های راه و مسکن کشور و با هدف رونق اقتصادی دولت‌ها باید ایجاد توازن در متولیان اقتصاد ایجاد کند. انسجام بخشی در استان‌ها هم زمان با سیاست گذاری سایر ارگان‌های بالادستی و سازمان‌های نظارتی شرایط را برای رونق بازار مسکن به خصوص روند ساخت و ساز مهیا کنند.

در این مسیر هم اندیشی، استفاده از ظرفیت‌ها و تجارب سایرین به خصوص کشورهایی که تجارب مثبتی از این روند دارند از مهم‌ترین راهکارهایی است که می‌توان با بومی کردن اجرای پروژه های راه و مسکن به افزایش رشد اقتصادی و در نهایت اثر بر سفره مردم دست یافت.

عوامل تاثیرگذار در پروژه های راه و مسکن

از دیدگاه کارشناسان مسکن از مهم‌ترین مواردی که می‌توان با به‌کارگیری آنها به اهداف نهایی در پروژه های راه و مسکن رسید شامل اصلاح تعرفه خدمات مهندسی، تسریع در فرایند صدور، تمدید پروانه‌های اشتغال بکار مهندسی است. پیگیری ابلاغ مبحث ۲۲ در راستای بالابردن ایمنی و ارتقا خدمات کیفی و کمی در نگهداری ساختمان‌ها، هم‌افزایی در تأمین ایمنی تردد محورهای درون شهری و برون شهری انجام می شود.

این اقدام از طریق پلیس نامحسوس و توجه به تبعات ترافیکی طرح‌های توسعه و عمران، پیگیری تأمین تجهیزات هواشناسی، پیگیری به‌روزآوری طرح‌های توسعه و عمران روستایی و استقرار ادارات و نمایندگی‌های بنیاد مسکن، هماهنگی بیشتر و مؤثرتر در اعطای تسهیلات مختلف در بخش مسکن با بانک مسکن، پیگیری نیازهای حوزه حمل و نقل در بخش‌های ریلی، هوایی و جاده‌ای و هم افزایی بین بخشهای مختلف حمل و نقل، توجه ویژه به پتانسیل‌های ترانزیتی و افزایش ظرفیت‌های این حوزه، پیگیری نوسازی ناوگان‌های استانی اشاره کرد.

کار جهادی موجب پیشرفت‌ در سال‌های اخیر شد

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی روز گذشته درباره پروژه های راه و مسکن گفت: در ابتدای کار نقش پیشران پیشرفت کشور برای این وزارتخانه تعریف شد تا همه برای انجام مأموریت بزرگ نهضت ملی مسکن به این باور برسند. زیرا دولت نمی‌تواند در حوزه مسکن بی تفاوت باشد.

بذرپاش افزود: طبق گزارش رسمی مرکز آمار رشد مسکن از منفی ۱۳ در سال ۹۹ به مثبت ۷.۱ در سال ۱۴۰۲ رسید. در این مسیر با توجه به اینکه مردم توان ساخت مسکن را نداشتند از توان بانک مسکن، تعریف بسته ۱۹ بندی مشوق‌های بافت فرسوده، ظرفیت سازمان ملی زمین و مسکن، شهرهای جدید و بنیاد مسکن به کار گرفته شد. به‌طوری‌که علاوه بر شکسته شدن رکورد صدور پروانه ساختمانی در بافت فرسوده، محرک‌های بخش مسکن تعریف و نتیجه آن شد که ۵۰ هزار هکتار مورد نیاز ساخت یک میلیون واحد مسکونی در حال واگذاری است.

تعداد ثبت قرارداد در سامانه خودنویس

وی سامانه خودنویس را جزو افتخارات تاریخ ایران برای مدیریت بازار زمین و مسکن خواند و گفت: بهره برداری از سامانه خودنویس رنسانس مدیریتی در کشور محسوب می‌شود. به طوری که با تغییر الگوهای مدیریت بازار، تابوهای قبل از آن به طور کامل شکسته شد.

طبق گزارش واصله شب گذشته تعداد قراردادهای ثبت شده در سامانه خودنویس از مرز ۹۱۰۰ قرارداد گذشت که یک رکورد محسوب می‌شود. در مجموع تعداد ۸۲۰ هزار قرارداد از ابتدا در این سامانه ثبت شده است. همچنین تعداد قراردادهای خریدوفروش در این سامانه از ۱۰۰۰ قرارداد عبور کرد.

وصولی مالیات بر خانه‌های خالی

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: تورم بخش مسکن در این دوره پس از ۸۸ ماه تک رقمی شد. امسال شاهد وصول ۱۵۰ میلیارد تومان مالیات بر خانه‌های خالی بودیم که قانون آن مصوب سال ۵۵ بوده است.

بذرپاش با اشارهبه دیگر پروژه های راه و مسکن خاطرنشان کرد: تصویب قانون ساماندهی بازار زمین، مسکن و اجاره بها مسیر بسیار سخت و دشواری را طی کرد تا به عنوان اولین قانون بازار مسکن، مسیر ورود مدیران به مدیریت بازار ملک را باز کند. همچنین احکام خوبی در بخش مسکن در برنامه هفتم توسعه مصوب شده است که یکی از آنها این است که ۳۰۰ هزار هکتار باید به پهنه‌های شهری کشور افزوده شود.

۱۳۷ هزار واحد مسکن مهر تحویل مردم شد

وی با اشاره به اقدامات انجام شده نسبت به ۲۴۰ هزار مسکن مهری که به دولت سیزدهم رسیده بود نیز گفت: از این تعداد ۱۳۷ هزار واحد مسکن مهر تحویل مردم شد و الباقی نیز در حال تکمیل هستند. اگر صندوق ملی مسکن، سازمان ملی زمین و مسکن و بانک مسکن کمک نمی‌کردند. نمی‌توانستیم پروژه‌های مسکن مهر را به سرانجام برسانیم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به اقدامات در پروژه های راه و مسکن پرداخت و اظهار کرد: با همت و تلاش معاونان و مدیران وزارتخانه رکورد ترانزیت از ۱۳.۱۴ میلیون تن در سال ۹۳ به ۱۶.۳ میلیون تن در سال ۱۴۰۲ رسید. امسال از ۲۱ میلیون تن عبور خواهد کرد. همچنین تلاش شد تا وزارت راه و شهرسازی به عنوان مرجع ترانزیت و لجستیک کشور معرفی شود.

وی افزود: قرارداد کریدور ارس نیز با کشورهای ترکیه و آذربایجان به سرانجام رسید به طوری که تملک زمین انجام و کار اجرایی آن آغاز شد.

جزئیات پروژه های راه و مسکن

بذرپاش به آغاز عملیات اجرایی فاز دو شهر فرودگاهی امام خمینی و تحقق آرزوی مردم اشاره کرد و افزود: تأکید ما بر فناورانه و مردم پایه بودن حوزه هوایی است. زیرا معتقد بودیم که باید خدمتگزار و خادم مردم باشیم تا نزد مردم عزیز شویم. البته فرصت نشد تا با سوداگران بازار بلیت هواپیما برای احقاق حق مردم برخورد شود.

وی در ادامه به کاهش تأخیر پروازهای اربعین از ۲ تا ۴ ساعت در سال ۱۴۰۰ به ۲۰ تا ۳۰ دقیقه اشاره کرد و افزود: میزان ترافیک جاده‌ها در این ایام نیز کاهش قابل توجهی داشته است که گزارش آن از سوی پلیس راهور ناجا قابل پیگیری است.

پروژه‌های راه‌آهن چابهار – زاهدان امسال افتتاح می‌شود

عضو کابینه دولت سیزدهم تصریح کرد: مسیر واردات هواپیما برای ایرلاین‌ها باز شده است و این شرکت‌ها با اشراف به شیوه‌های تأمین مالی و مسیر واردات زین پس به راحتی می‌توانند به راحتی نسبت به خرید هواپیما اقدام کنند و در آینده نزدیک تعداد قابل توجهی هواپیما از سوی این شرکت وارد کشور می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پروژه‌های بزرگ زیربنایی کشور گفت: پروژه‌های راه‌آهن چابهار – زاهدان که امسال افتتاح می‌شود، راه‌آهن زاهدان – ینوسی، شهرکرد – اصفهان و خرم‌آباد – درود از محل استجازه رهبری پیشرفت قابل توجهی داشته‌اند. به علاوه پروژه پاتاوه – دشت و آزادراه اصفهان – شیراز و راه آهن سنندج – همدان بالاخره علی رغم محدودیت مالی به سرانجام رسید.

قرارداد طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار

بذرپاش در خصوص حوزه بنادر و دریانوردی نیز گفت: قرارداد طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار نیز بعد از ۱۰ سال عملیاتی شد. البته در این حوزه اقدامات قابل توجهی از سوی سازمان بنادر و دریانوردی در خصوص افزایش ظرفیت بنادر و تخلیه و بارگیری انجام شده است. اما به دلیل اینکه جامعه هدف آنها برخلاف سایر حوزه‌ها مانند هوایی که بیشتر با عموم مردم سر و کار دارند، مستقیم با تجار و بازرگانان و شرکت‌ها سر و کار دارند، کمتر به چشم می‌آید.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: ما شاهد تعامل بسیار خوبی با مجلس شورای اسلامی و همچنین اقدامات خوبی برای رفاه حال کارکنان بودیم. البته برنامه‌های بسیار خوبی برای رفاه حال کارکنان در نظر داشتیم که با مشکلات فرا سازمانی در دولت مواجه بودیم.

modir

Recent Posts

ادعای وزیر درباره قیمت خودرو

وزیر صنعت قیمت خودرو را تا ۳۵ درصد افزایش داد. حالا برای توجیه اقدام خود…

5 ساعت ago

تعارض منافع در مقررات نظام مهندسی

اعضا هیأت مدیره نظام مهندسی در یک تعارض منافع قرار دارند از سویی باید مدافع…

5 ساعت ago

استراتژی مدیریت اخلاقی

انگیزه‌های مدیریت اخلاقی را می‌توان: عدالت، انصاف و دیگر خواهی دانست. مدیریت اخلاقی اهداف سودآوری،…

5 ساعت ago

تاثیر معاملات بورس انرژی در ناترازی

عبدالخالق زاده گفت: معاملات بورس انرژی به دلیل وابستگی دولتی در منافع عرضه کنندگان تاثیر…

8 ساعت ago

نقش استارتاپ های بخش کشاورزی در تولید محصولات بهداشتی

نقش استارتاپ های بخش کشاورزی در تنظیم بازار و جلوگیری از تولید محصولات غیربهداشتی و…

1 روز ago

مدیریت سیستمی از شغل تا برنامه ملی

مدیریت سیستمی کاربرد فراوانی پیدا کرده که تنها مربوط به شغل نیست. بلکه در برنامه‌های…

1 روز ago