واکنش مثبت بورس ادامه دارد؟
واکنش مثبت بورس ادامه دارد؟

بسیاری از سرمایه‌گذاران در انتظار واکنش مثبت بورس هستند. اما به دلیل دامنه محدود هنوز تکلیف سرمایه‌گذاران مشخص نیست. چراکه ارزش معاملات همچنان پایین است.

به گزارش سرمایه فردا، بسیاری از سرمایه‌گذاران خرد انتظار دارند تا در شرایط کنونی بتوانند نوسان بگیرند.اما تعداد ریسک‌های سیستماتیک حاکم بر بازار به قدری زیاد است که هر آن ممکن است بازار متاثر از نابسامانی‌های منطقه‌ای با ناامنی جدیدی مواجه شود. معاملات نخستین روز هفته با رشد مجدد شاخص بورس پایان یافت.در این روز مواجهه عرضه و تقاضا در بازار یاد شده به‌نفع خریداران تمام شد و مبلغی به میزان ۵۹ میلیارد تومان پول حقیقی وارد بازار شد.

همین امر سبب شد تا در پایان معاملات شنبه شاهد رشد بیش از ۱۵هزار واحدی (معادل ۰.۷۵ درصدی )شاخص‌کل بورس تهران باشیم.

صعود تقریبا هماهنگ قیمت‌ها در این روز سبب شد تا نماگر یادشده با ثبت رشد بیش از ۱۵هزار واحدی در این روز به‌سطح دو میلیون و ۵۲ هزار واحد برسد.

این‌طور که به‌نظر می‌رسد با توجه به‌ روند اخیر در دو روز معاملاتی اخیر یعنی چهارشنبه هفته گذشته و شنبه هفته جاری اعتماد سرمایه‌گذاران نسبت به‌روند صعودی دو‌ماه اخیر بازار در حال ترمیم شدن است.
نکته قابل‌توجه دیگر که از معاملات امروز قابل استنباط بود این است که رشد شاخص بورس که با تحولات اخیر رخ داده در شاخص هموزن نیز نمایان شد، از این‌رو می‌توان گفت که بازار در مقطع کنونی نگاهی تقریبا یک‌دست به‌تمامی سهام موجود اعم از دلاری و غیر‌دلاری یا بزرگ و کوچک دارد.

واکنش مثبت بورس با وجود ریسک‌ها

رخدادهای مهمی که می‌تواند به شکل قابل توجهی از ابهامات موجود بکاهد.این در حالی است که معاملات ماه‌های گذشته بازار سهام به دنبال تشدید ریسک‌های سیاسی،دچار فشار مضاعفی شده بود.

بازتاب این موضوع در عملکرد منفی بورس در مردادماه مشاهده شد.اما با تلطیف فضای مذکور و فروکش نسبی نگرانی‌های سیاسی در روزهای پایانی هفته و شکل‌گیری انتظارات مثبت از معاملات سهام،شاهد افزایش تقاضا و بازگشت نسبی توجه به بخشی از سهم‌ها بودیم.
در این روز با تقویت جبهه‌های فعال تقاضا به سبب فروکش نسبی ریسک‌های غیراقتصادی شاهد رشد قیمت در برخی از صنایع بورسی و صعود شاخص هم‌وزن بودیم.

به زعم برخی تحلیلگران،با افزایش نرخ دلار نیما وضعیت بورس رو به بهبود خواهد رفت و شاخص کل به راحتی می‌تواند کانال ۲میلیون و ۱۰۰هزار واحد را مجددا از آن خود کند. از آنجا‌که اقتصاد کشور به دلار گره زده شده و قیمت‌ها همبستگی شدیدی با اسکناس آمریکایی پیدا کرده‌اند، بورس تهران نیز از نوسانات ارزی، تاثیر می‌پذیرد، چراکه شرکت‌های بازار سهام کامودیتی‌محور بوده و نرخ محصولات آنها از قیمت دلار تاثیر می‌پذیرد.

نگاهی به روند قیمت ارز و شاخص‌کل بورس نشان می‌دهد سال‌هایی که کشور با شوک ارزی سنگینی همراه شده‌است، بازار سرمایه نیز بازدهی فراتر از بازدهی دلار را نصیب سهامداران کرده است.

به‌طوری‌که سال۹۲ به دلیل تحریم‌های غرب علیه ایران، قیمت دلار از ۳هزار‌تومان فراتر رفت و بازار سرمایه نیز موفق شد تا بازدهی بالایی را به‌ثبت برساند، پس از آن شوک‌‌‌‌‌‌های ارزی ۹۷ نیز حمایت خوبی برای رشد شاخص‌کل بورس فراهم آورد.

بررسی‌‌‌‌‌‌های این‌چنینی نشان می‌دهد که بازار سهام حساسیت بسیار شدیدی به نرخ ارز داشته و تحلیلگران بنیادی نیز شاخص را بر اساس نرخ دلار ارزش‌گذاری کرده و مورد واکاوی قرار می‌دهند.

بازار سهام تحت تاثیر عملکرد کامودیتی ها

در روزهای گذشته نیز بازار سهام مجددا وارد ریل نوسانی شده است.البته بورس تهران شهریور را صعودی آغاز کرد و به نظر می‌رسد تا حدودی از فضای ملتهب معاملاتی در این بازار کاسته شده است.

اما آنچه مسلم است اینکه بورس کامودیتی محورتهران وضعیت بازارهای جهانی را نیز با دقت رصد می‌کند. از ابتدای هفته سوم آگوست توجه فعالان در سراسر دنیا به “رویداد جکسون هول”معطوف شده بود.

“گردهمایی جکسون هول” یک رویداد سالانه در زمینه سیاست‌گذاری اقتصادی است که در آن به موضوعات مهمی که اقتصاد جهانی با آن روبروست پرداخته می‌شود.

در روز جمعه ۲۳ آگوست پاول رئیس فدرال رزرو در گردهمایی جکسون هول برای نخستین بار از جمله “زمان کاهش نرخ بهره فرا رسیده است” استفاده کرد و با این عبارت توجه تمام فعالان را مجذوب خود کرد.

از طرفی پاول عنوان کرد که اطمینان از بازگشت تورم به ۲درصد یعنی تورم مورد انتظار فدرال افزایش یافته و این خود سرنخی برای کاهش نرخ بهره است.

از آن زمان بازارها شروع چرخه کاهش نرخ بهره را قیمت‌گذاری کردند ؛اکنون با احتمال بیش از ۹۰درصد انتظار می‌رود اولین کاهش نرخ بهره در سپتامبر مصادف با شهریور سال جاری به وقوع بپیوندد.

به‌دنبال این موضوع شاخص دلار آمریکا با کاهش همراه شد و کامودیتی‌های با اهمیت همچون طلا، مس و بسیاری دیگر افزایش قیمت تجربه کردند.

انتظار می‌رود با شروع کاهش نرخ بهره و در نتیجه افزایش قیمت کامودیتی‌ها، شرکت‌های کامودیتی محور بورس ایران که بیش از ۶۰درصد بازار سرمایه را تشکیل می‌دهند با افزایش سود همراه شده و تاثیر مثبت بپذیرند.

واکنش مثبت بورس تحت تاثیر چیست؟

واکنش مثبت بورس به تیم اقتصادی دولت پزشکیان در دو روز معاملاتی گذشته در حالی رقم خورده که رشد دلار نیما نیز به کمک این بازار پرحاشیه آمده است.

با روی کارآمدن دولت جدید و تغییر مسیر نرخ دلار نیما، بازارهای جهانی نیز به حمایت از بورس آمده است.فدرال رزرو اخیرا اعلام کرده که در نشست سپتامبر، احتمالا نرخ بهره را ۰٫۲۵واحد درصد کاهش خواهد داد.

احتمالا این موضوع سیگنالی برای پایان سیاست‌های انقباضی در جهان است.آنطور که بررسی‌های آماری نشان می‌دهند؛بورس تهران شاهد دو کاهش قابل توجه نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا بوده است.

نخست در ژوئن ۲۰۰۶(خرداد سال۸۵) که پس از آن، بازار سهام ایران با تاخیر دو ساله رشد ۲هزار و ۲۰۰درصدی را تا آذرماه ۹۲تجربه کرد.

پس از آن در ژوئن۲۰۱۹ نیز نرخ بهره آمریکا کاهش یافت که از آن مقطع شاخص کل، بیش از هزار و ۲۰۰ درصد از سال ۹۸ تا مرداد ۹۹ رشد را تجربه کرد.

هرچند بازار سهام ایران صرفا از این متغیر تاثیر نمی‌پذیرد و آرامش سیاسی، رشد دلار و کاهش نرخ بهره داخلی بیشترین وزن را در رونق بورس بازی می‌کنند.

اما رشد قیمت‌های جهانی و افزایش درآمد دلاری شرکت‌ها احتمالا به نفع بازار سهام خواهد بود.بر اساس آنچه تحلیلگران بورسی می‌گویند؛با تورم بالا در اقتصاد ایران و حذف برخی از یارانه‌ها و حمایت‌ها از صنایع تولیدی رشدهای شارپی در انتظار بازار سهام نیست.

بانک مرکزی آمریکا وعده کاهش نرخ بهره را در سپتامبر۲۰۲۴داده است.به نظر می‌رسد با رشد قیمت‌های جهانی درآمد دلاری شرکت‌ها افزایش یابد.

اما تورم بالا در اقتصاد و حذف یارانه‌های تولیدی توسط دولت بر خلاف دهه۸۰ و ۹۰، جلوی رشدهای عجیب و سودخالص را خواهد گرفت.در این صورت می‌توان روشنی دریافت که رشد شارپ چند صد درصدی در انتظار
بورس نیست.

تعیین تکلیف شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت

یکی از مشکلاتی که در حال‌حاضر باید به آن توجه شود، وضعیت نامشخص مدیریت شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت است.

با شروع به کار وزیر اقتصاد امیدواریم در دولت چهاردهم، این موضوع مورد‌توجه قرار گیرد و این ثروت هنگفتی که در این شرکت‌ها فریز‌شده، به‌عنوان خون تازه‌ای در رگ‌‌‌‌‌های خشکیده بازار سرمایه کشور جریان یابد و گرمابخش این بازار در این روزهای سرد شود.

باید توجه داشت که اقتصاد و سیاست‌های اقتصادی مانند یک شبکه تو در توی علت و معلولی عمل می‌کنند که به شکل پیچیده‌ای درهم تنیده شده‌اند.

تنها راه فائق آمدن بر مشکلات اقتصادی، استفاده از علوم مالی و اقتصادی و به رسمیت شناختن و اصالت بخشیدن به دانش و استفاده از تجارب موفق جهانی در اقتصادهای مشابه با وضعیت الان ایران است.

بانک‌مرکزی، سال‌هاست که در دوراهی رشد اقتصادی و تورم مانده‌است و در صورتی‌که بخواهد مشکل تورم را حل کند، به رکود دامن می‌زند.

اگر بخواهد رونق ایجاد کند، مجبور به اعمال سیاست‌های انبساطی می‌شود که به دلیل اجرای بحث‌برانگیز این سیاست‌ها، طی سال‌های گذشته، معمولا شاهد ورود نقدینگی ایجادشده به بازارهای غیر‌واقعی و سفته‌بازانه یا رانت و فساد بوده‌‌‌‌‌ایم.