واکنش رسانه‌های خارجی به دیدگاه های پزشکیان و جلیلی
واکنش رسانه‌های خارجی به دیدگاه های پزشکیان و جلیلی

به گزارش سرمایه فردا، واکنش رسانه‌های خارجی به دیدگاه های پزشکیان و جلیلی بر سیاست خارجی متمرکز است. الجزایر نوشته که جلیلی محافظه کار رویکرد تقابل با غرب را دنبال خواهد کرد. اما پزشکیان به میز مذاکره برمی‌گردد.

الجزیره نوشت: سعید جلیلی و مسعود پزشکیان، دیدگاه‌‌‌های متفاوتی را برای آینده کشور به رای‌‌‌دهندگان ارائه می‌دهند. با این حال، کارشناسان می‌‌‌گویند که این احتمال وجود دارد که دیدگاه‌‌‌های متفاوت آنها منجر به تغییر قابل‌توجهی در سیاست خارجی ایران نشود.

حضور پررنگ ظریف در ستاد انتخاباتی پزشکیان احتمالا نشان‌دهنده آن است که پزشکیان سیاست خارجی اصلاح‌طلبان را دنبال خواهد کرد: مذاکره مجدد درباره توافق هسته‌‌‌ای برای کاهش تحریم‌‌‌ها بر اقتصاد ایران و کاهش تنش با غرب.

در سوی دیگر طیف سیاسی، جلیلی را سرسخت‌‌‌ترین نماینده سیاست محافظه‌کار می‌‌‌دانند. تحلیلگران می‌‌‌گویند که پیروزی او با حمایت دیگر نامزدهای محافظه‌کار دور اول نشان‌دهنده رویکرد تقابل‌آمیزتر نسبت به غرب، به‌ویژه ایالات متحده، خواهد بود.

جلیلی که به عنوان مذاکره‌‌‌کننده ارشد هسته‌‌‌ای بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ فعالیت می‌‌‌کرد، با این ایده که ایران باید درباره برنامه غنی‌‌‌سازی اورانیوم خود با سایر کشورها گفت‌وگو کند یا با آنها مصالحه کند، مخالف بود؛ موضعی که او برای توافق ۲۰۱۵ هم داشت.

صرف‌‌‌نظر از مواضع کاملا متفاوت نامزدها، رئیس‌جمهور ایران یک ماموریت محدود دارد. زیرا اصول بنیادین سیاست خارجی ایران تحت نظر رهبر ایران تعیین می‌شود.

واکنش رسانه‌های خارجی به دیدگاه های پزشکیان و جلیلی بر سیاست خارجی متمرکز است. الجزایر نوشته که جلیلی محافظه کار رویکرد تقابل با غرب را دنبال خواهد کرد. اما پزشکیان به میز مذاکره برمی‌گردد./دنیای اقتصاد