واکنش ایران به ترور اسماعیل هنیه
واکنش ایران به ترور اسماعیل هنیه

واکنش ایران به ترور اسماعیل هنیه اقدام مستقیم علیه اسرائیل خواهد بود. اما بسیار بزرگتر از وعده صادق اجرا می‌شود.

به گزارش سرمایه فردا، ایران در حالی وعده صادق را انجام داد که اسرائیل علیه ایران در خاک سوریه اقدام کرده بود اما حالا در خاک ایران علیه یک مقام سیاسی حماس در روز بعد از تحلیف رییس‌جمهور اقدام کرده است. به همین واکنش ایران به ترور اسماعیل هنیه بسیار بزرگ و دقیقتر خواهد بود.

مقطع کنونی تفاوت زیادی با زمان عملیات وعده صادق دارد. نخست اینکه اسراییل در جامعه جهانی منزوی شده‌است. گروه‌های مقاومت همچون انصار الله یمن نشان دادند که می‌توانند عملیات دقیقی را علیه اسرائیل انجام دهند.

به‌همین دلیل حساب کار دست دولتهای غربی ازجمله آمریکا و انگلیس آمده است که نباید دخالت گسترده و نظامی علیه این گروه انجام دهند. به‌عبارت دیگر پهباد یافا یمن به دلیل قابلیت بالا تهدید بزرگی برای معارضان در خاورمیانه خواهد بود.

واکنش ایران به ترور اسماعیل هنیه مستقیم خواهد بود

واکنش ایران به ترور اسماعیل هنیه اینبار راهبردی و دقیق خواهد بود. در وعده صادق هرچند ایران تعداد زیادی موشک و پهباد قدیمی استفاده کرد. اما اینبار شرایط تغییر کرده است. در آن زمان ایران به دنبال افزایش هزینه سیاسی و امنیتی اسراییل بود تا نشان دهد که این رژیم وابسته به دولتهای غربی است.

در موقعیت کنونی ایران به دنبال یک برخورد جدی با اسرائیل برای بازدارندگی در مقابل اسرائیل است.

اسرائیل چشم امیدش به آمریکاست. اما با توجه به اینکه آمریکا درگیر فضای انتخاباتی است احتمالا وارد عملیات نظامی نخواهد شد. هرچند مقامات این کشور اعلام کرده‌اند که از عملیات علیه اسماعیل هانیه مطلع بودند. اما معلوم نیست چرا در قبال این اقدام مغایر با پروتکلهای بین‌المللی اسراییل سکوت کرده‌اند.

آمریکا نمی‌تواند از اسرائیل حمایت کند و در مقابل جنایتهای این دولت سکوت کند. در گام نخست این اقدام اسراییل سطح تنش‌ها را میتواند از منطقه فراتر ببرد. به گونه‌ای که شاهد عملیات علیه مقامات اسرائیلی در سایر نقاط جهان باشیم‌.

گام دوم با توجه به اتحاد فلسطینی‌ها شاهد ناامنی در منطقه اسرائیلی نشین در نواره غزه نیز خواهیم بود. به طور کلی می‌توان پیش‌بینی کرد که اسرائیل در هیچ کجای دنیا حتی آمریکا امنیت نخواهد داشت.

بنابراین این اقدام نتانیاهو یک اشتباه استراتژیک درآورد می‌شود که می‌تواند تبعات سنگینی برای دولتش داشته باشد.