نوآوری در هوش مصنوعی توسط شرکت‌های کوچک
نوآوری در هوش مصنوعی توسط شرکت‌های کوچک

نوآوری در هوش مصنوعی توسط شرکت‌های کوچک موفقیت آمیزتر بوده است چراکه بروکراسی ندارند و چابکتر برنامه‌های فناورانه را اجرا می کنند.

به گزارش سرمایه فردا، معماری Transformer که توسط گوگل در سال ۲۰۱۷ معرفی شد، به یک نقطه عطف مهم در مهندسی کامپیوتر و هوش مصنوعی تبدیل شده است. مدل‌های پیشرفته امروزی مانند GPT نیز بر اساس این معماری ساخته شده‌اند. یک مهندس از Google Brain اشاره کرد که اگر گوگل متعهد به توسعه محصولی مبتنی بر Transformer می‌شد، می‌توانست تا سال ۲۰۱۹ چیزی شبیه به GPT-4 را عرضه کند.
با این حال، OpenAI موفق شد به تدریج مدل‌های GPT را توسعه دهد که در نهایت به موفقیت چشمگیر ChatGPT 3.5 تا سال ۲۰۲۲ منجر شد.
موفقیت OpenAI نسبت به گوگل را می‌توان به دو عامل اصلی در زمینه هوش مصنوعی نسبت داد:

  1. چابکی به عنوان یک استارتاپ کوچکذباعث شده در برنامه هوش مصنوعی برخلاف تصمیم‌گیری‌های کندتر گوگل به دلیل ساختار بوروکراتیک سریعتر عمل کند.
  2. رهبری رویایی منجر به عملکرد بهتر در زمینه نوآوری شده است، نمونه‌ای از سم آلتمن که به جای پیروی از روال معمول، چشم‌اندازی جسورانه را دنبال کرد.
    در حالی که شرکت‌های بزرگ می‌توانند الهام‌بخش نوآوری باشند، آنها اغلب در پرورش افرادی با رویاهای بزرگ دچار مشکل می‌شوند. این امر نشان‌دهنده اهمیت یک اکوسیستم استارتاپی قوی است که نوآوری و موفقیت اقتصادی را هدایت می‌کند. همان‌طور که در دستاوردهای OpenAI در حوزه هوش مصنوعی مشاهده می‌شود.