هوش مصنوعی اقتصاد را متحول کرد
هوش مصنوعی اقتصاد را متحول کرد

به گزارش سرمایه فردا، هوش مصنوعی اقتصاد را متحول کرد. نه تنها در حال پر کردن جای انسان در صنعت است، بلکه تعاملات بین‌المللی را نیز دستخوش تغییر قرار داده است.

حالا که تکنولوژی، بهره‌‌‌وری را بهبود بخشیده و هوش مصنوعی به کمک انسان آمده، دیگر اگر و امایی درباره هفته چهار روزه وجود ندارد.

تقریبا یک‌سوم شرکت‌های بزرگ ایالات متحده مشغول بررسی برنامه‌‌‌های کاری جدید، مانند هفته کاری چهار روزه یا چهار و نیم روزه هستند.

کارکنان نیز خواستار تغییر زمان و مکان و میزان کار خود هستند.

نسل جوان‌‌‌تر هم اعلام کرده که به جای عناوین شغلی پر زرق و برق و حقوق‌‌‌های بالا، به دنبال انعطاف‌‌‌پذیری و آزادی هستند. 

احتمالا با کمبود نیروی کار هم مواجه خواهیم شد، چون هوش مصنوعی تا سال ۲۰۳۶ نیم میلیارد شغل جدید ایجاد خواهد کرد.

پس کارفرمایان با یک معضل جدی مواجهند. یا باید با خواست کارکنان برای ساعات کاری کمتر راه بیایند یا در گردونه مسابقه عقب بمانند.

با پررنگ‌‌‌تر شدن نقش هوش مصنوعی در محل کار، مدیران می‌توانند از ابزارهای هوش مصنوعی برای بازطراحی نحوه کار استفاده کنند تا بتوانیم در زمان کمتر کار بیشتری انجام دهیم.

هوش مصنوعی پارادایم نظم جهانی

کشورهایی که از هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف، از اقتصاد گرفته تا آموزش، استفاده نمی‌کنند، از تمدن بشری عقب خواهند ماند.

جوامع محروم از نظم و تمرکز فکری، در به‌کارگیری هوش مصنوعی عقب‌تر خواهند ماند.

حدود ۱۵۰ سال پیش انسان‌ها در طول عمرشان ۱۲۴ هزار ساعت (حدود ۷۰ درصد از وقت‌شان را) کار می‌کردند.

این میزان در سال ۱۹۸۰ به ۷۰ هزار ساعت رسید. در حال حاضر مردم ۵۰هزار ساعت مشغول کار هستند که این موضوع نتیجه توسعه فناوری و تکنولوژی است.

به سرمایه‌گذاری‌های جدی کشورهای همسایه از جمله امارات و عربستان نگاه کنید.

تا زمانی که تعاملات بین‌المللی ایران به حالت عادی بازنگردد، تحرک و توسعه‌ای را در اقتصاد شاهد نخواهیم بود.

هوش مصنوعی در تولید خدمات و کالاهای جدید پیشرو خواهد بود و اثر منفی بر کار نخواهد داشت.

همچنین بیشترین اثر مثبت این فناوری مربوط به حوزه سلامت و بهداشت است.

انقلاب صنعتی با هوش مصنوعی

هوش مصنوعی پرپلکسیتی (Perplexity) با انقلابی که در موتور جستجوی خود انجام داده، توانسته است از چت جی پی تی جلو بزند.

ربات چت مبتنی بر هوش مصنوعی پرپلکسیتی، ابزار جستجوی حرفه ای خود را برای تحقیقات تقویت کرده است و تلاش می کند در فضای رقابتی فزاینده از چت جی پی تی و سایر رقبا متمایز شود.

این ارتقا، «موتور جستجوی مکالمه» را در ریاضیات و برنامه نویسی و همچنین در مدیریت استدلال، چند مرحله بهتر می کند. همچنین ادغام موتور ولفارم-آلفا فرصت های جدید تحقیقاتی آکادمیک را ایجاد کرده است.

هوش مصنوعی پرپلکسیتی دو گزینه جستجوی مجزا را به کاربران ارائه می دهد. «جستجوی سریع» که همانطور که از نام آن پیداست برای سرعت و دقت بر اساس منابع ذکر شده طراحی شده است. دیگری اما «جستجوی حرفه ای» است که برای تحقیقات دقیق تر و عمیق تر است که مانند به کار گرفتن یک دستیار تحقیقاتی برای محقق می ماند. 

پرپلکسیتی در توضیح برتری هوش مصنوعی خود می نویسد: «تحقیقات، زندگی روزمره ما را شکل می دهد. ما از آن برای تصمیم گیری آگاهانه و حل مشکلات استفاده می کنیم: برای نوآوری، یادگیری و رشد. اما تحقیقات می‌تواند فرآیندی زمان‌بر باشد و به ساعت‌ها جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات نیاز داشته باشد. «جستجوی حرفه‌ای» پاسخ ما به این چالش بوده است و با ایجاد سریع‌تر و کارآمدتر کردن تحقیقات، انقلابی در کشف دانش ایجاد کرده یم. اکنون، ما دانش را به سطح بعدی برده ایم.»

نقش‌‌‌آفرینی دولت‌‌‌ها در فناوری

با افزوده شدن به توانایی‌‌‌ها و تاثیرگذاری‌‌‌های بین‌المللی و فرامرزی هوش مصنوعی، نقش‌‌‌آفرینی دولت‌‌‌ها و نهادهای بین‌المللی در این حوزه روزبه‌‌‌روز پیچیده‌‌‌تر و دشوارتر می‌شود.

امروزه هرکدام از کشورها و حتی احزاب و گروه‌‌‌های مخالف دولت این توانایی را دارند تا با استفاده از رسانه‌‌‌های اجتماعی مبتنی بر هوش مصنوعی عرصه را برای دولت‌‌‌ها و کشورها تنگ‌‌‌تر کنند.

بنابراین پلتفرم‌‌‌های شبکه‌‌‌ای هوش مصنوعی می‌توانند کاری را که تسلیحات هسته‌‌‌ای توان انجام آن را نداشته‌‌‌اند به‌‌‌راحتی انجام دهند.

نظارت‌‌‌ها و کنترل‌‌‌های جدی و گسترده‌‌‌ای که در مورد تجهیزات هسته‌‌‌ای کشورها وجود دارد، در مورد تسلیحات سایبری و متکی به هوش مصنوعی وجود ندارد.

تمام کشورها و شرکت‌های فناورانه باید در اولین فرصت ممکن اقدام به قانونمند کردن و چارچوب‌‌‌بندی دقیق برای کنترل این تسلیحات نوظهور و قدرتمند کنند.

اگر چنین نکنند کنترل این تسلیحات برای همیشه از دست دولت‌‌‌ها و نهادهای بین‌المللی خارج خواهد شد.

تسلیحات سایبری و برآمده از هوش مصنوعی برخلاف تسلیحات هسته‌‌‌ای که غیرقابل پنهان‌‌‌سازی و علنی هستند، به‌‌‌سادگی قابل پنهان‌‌‌سازی و استفاده است.

خیلی راحت و با استفاده از یک‌سری کامپیوترهای معمولی می‌توان یک اسلحه سایبری را مورد استفاده قرار داد و ردپایی هم از خود بر جا نگذاشت.

همین سادگی و پنهانی بودن استفاده از چنین تسلیحاتی است که بسیاری از دولت‌‌‌ها و گروه‌‌‌های سیاسی و نظامی را وسوسه کرده که از طریق گروه‌‌‌های نیابتی و عوامل فنی ناشناس اقدام به استفاده از این تسلیحات علیه دشمنان و رقبای خود کنند.

در چنین شرایطی باز هم دیپلماسی است که می‌تواند راهگشا و اطمینان‌‌‌بخش باشد.

فناوری اقتصاد را متحول کرد. نه تنها در حال پر کردن جای انسان در صنعت است، بلکه تعاملات بین‌المللی را نیز دستخوش تغییر قرار داده است./دنیای اقتصاد