چگونه هزینه جلسات به شرکت تحمیل می‌شود
چگونه هزینه جلسات به شرکت تحمیل می‌شود

هزینه جلسات به شرکت زمانی تحمیل می‌شود که هیچ خروجی نداشته باشند. اما به طور مرتب این جلسات با هزینه پنهان تکرار می‌شوند.

به گزارش سرمایه فردا، پویا بختیاری: خیلی وقتها می‌شده که توی شرکتی هستیم و بهمان می گویند فلان ساعت جلسه داریم و همه باید حضور داشته باشید. عموما در همچین حالتی کلی تو غر می‌زنیم که دوباره مسخره بازی شروع شد. احتمالا چندتا فحش هم به خودمان، شرکت و مدیرعامل میدهیم که این همه جلسه گذاشته‌اند درحالی که نتیجه ندارد. کی حوصله داره به حرف‌های تکراری گوش بدهد؟ در حالی که هزینه جلسات همچنان به شرکت تحمیل می‌شود.
واقعیت اینست که خیلی از مدیرها اعتراض می‌کنند که کارمندان کارهاشون رو سر وقت انجام نمی‌دهند و پرت هزینه زیادی دارن و سوددهی شرکت رو پایین آوردن، ما این همه حقوق میدیم ولی اون خروجی که میخواهیم رو نمی‌گیریم!
نکته اینجاست که اصلا هم حواسشان نیست که مقصر اصلی این قضیه خودشان هستند!

هزینه جلسات بی سر و ته و زیاد خیلی بیشتر از اونی که فکر می‌کنیم برای یک کسب و کار خسارت دارد.
بیاید با هم حساب کنیم ببینیم هزینه جلسات می‌تواند برای یک شرکت چقدر است!
فرض کنید که مدیرعامل یک شرکت، هر هفته با ۵ نفر از مدیرهای ارشدش جلسه ۲ ساعته بگذارد و خود این مدیرها هم به تبعیت از مدیرعامل هفته‌ای یه جلسه ۲ ساعته با ۶ تا کارمند زیر دستشون داشته باشند، حقوقی هم ماهانه این شرکت با عدد زیر پرداخت می‌شود؛
مدیرعامل: ۷۰ میلیون
مدیر ارشد: ۴۰ میلیون
کارمندان: ۲۵ میلیون

شرکت چقدر هزینه جلسات می‌پردازد؟

بد‌ نیست بدونید، هزینه هر‌جلسه مدیران با مدیر عامل حدود ۳.۵ میلیون تومن و هزینه جلسات هر مدیر با کارمندانش حدود ۲.۵ میلیون تومنه!
و این یعنی این شرکت هر هفته ۱۶ میلیون، هر ماه ۶۴ میلیون و هر سال ۸۳۲ میلیون تومن هزینه میده برای این جلسات بی سر و ته…

با این ۸۳۲ میلیون تومان چه کارهایی می‌شد انجام داد:
۱.تبلیغ برای اینستاگرام شرکت و دریافت حدود ۳۰۰ هزار فالوئر
۲.استخدام دو نیرو نسبتا متخصص با حقوق ماهیانه ۳۵ میلیون تومان
۳.ارسال یک هدیه با ارزش ۸ میلیون برای وفادارسازی صد مشتری برتر
۴.دادن یک خودرو ۲۰۷ به بهترین کارمند یا یک مشتری ویژه
۵.رایگان کردن اسنپ برای کل اعضای شرکت برای ۲۰۰ روزکاری
و…
ولی هیچ کدام را انجام نمی‌دهیم چون به جلسات بی سر و ته اعتقاد و علاقه بیشتری داریم!
البته که میزان هزینه خیلی خیلی بیشتر از این صحبت‌هاست، چون وقتی شما جلسه میذارید، قبل و بعد از جلسه تمرکز کارمندتان از کار را میگیرید و تا بخواد دوباره برگرده سر میز کارش و دوباره به حالت قبل برسه کلی پرت زمانی داره و بدون اغراق این هزینه می‌تواند چندین برابر شود!
بسیاری از مدیران استاد هدر دادن و گرفتن تمرکز و وقت کارمندان هستند و برای پیشبرد این کار، کارهای اشتباه خیلی زیادی مثل جلسه گذاشتن، تهیه گزارش کارهای بی فایده، انجام کارهای بی سرانجام و… انجام می‌دهند!
نکته مهم هم اینجاست که وقتی هم شرکت به بحران می‌خورد، این افراد به همه چیز فکر می‌کنند غیر از اون چیزی‌که باید فکر کنند.