آمار نیت‌ها در ایران
آمار نیت‌ها در ایران

به گزارش سرمایه فردا، نیت‌ها در ایران جوانانی هستند که نه درس می‌خوانند، نه به‌ دنبال شغل‌اند و نه مهارتی می‌آموزند.

نیت در تعریف جهانی به جوانانی گفته می‌شود که نه در فهرست آماری مشغول به تحصیل قرار دارند و نه در آمار شاغلان و مهارت‌آموزان جامعه محاسبه می‌شوند. طی سال‌های اخیر به‌دلیل افزایش جهانی جمعیتشان هستند.
ایران طی سال‌های اخیر با رشد چشمگیر این گروه از جوانان، رتبه‌ بالایی در آمارهای جهانی کسب کرده است. همین امر نگرانی جامعه‌شناسان را در پی داشته است. چراکه تبعات آن تنها جامعه امروز را در بر نمی گیرد. بلکه منجر به ایجاد نسلی سطحی در آینده می شوند. حتی نیت‌ها در ایران اقتصاد کشور رانیز تحت تاثیر قرار می دهد. در واقع نیت‌ها در ایران
به گروهی مصرف کننده تبدیل شده اند که آویزان پدر و مادر هستند. این نوع زندگی نه تنها پر از وابستگی است، بلکه ناهنجاری های اجتماعی نیز به همراه دارند.

بازه سنی نیت‌ها در ایران

اگرچه در جوامع مختلف بازه سنی نیت‌ها در ایران متغیراست. اما در نمودارهای جهانی به‌طور معمول افرادی نیت خوانده می‌شوند که در محدوده سنی ۱۶ تا ۲۴ قرار دارند که نه تمایلی به تحصیل دارند و نه علاقه‌ای به یافتن شغل مناسب برای خود.
این موضوع تامین هزینه‌های زندگی آنها را به عهده والدین می‌گذارد. آنچه این پدیده را در ایران مورد توجه قرار داده افزایش آماری آن طی سال‌های اخیر است.
براساس برخی آمارها در سال ۱۳۹۷ دست‌کم ۳۰ درصد از جوانان ۱۵ تا ۲۴ساله در این گروه قرار داشتند. نرخ ۳۰درصدی بازه سنی نیت‌ها در ایران از آن نظر قابل تامل است که در جوامع توسعه‌یافته این عدد تنها ۲ تا ۱۰ درصد جوانان ۱۶ تا ۲۴ را دربر می‌گیرد.
بازه سنی نیت‌ها در ایران در میان مردان در سال‌های ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۰ حدود ۱۵ تا ۱۷ درصد و در میان زنان از ۴۷ درصد در سال ۱۳۹۴ به ۳۹ درصد در سال ۱۴۰۰ رسیده است.