بررسی نوسانات قیمت دلار تحت تاثیر تحریم و جنگ
بررسی نوسانات قیمت دلار تحت تاثیر تحریم و جنگ

بررسی نوسانات قیمت دلار تحت تاثیر تحریم و جنگ حکایت از این دارد که هر دو عامل به صورت تدریجی منجر به رشد قیمت می شوند.

به گزارش سرمایه فردا، بررسی نوسانات قیمت دلار در ۴۵ سال اخیر ایران بر مبنای قیمت حقیقی دلار انجام شده است. به این معنا که تورم ریالی قیمت دلار با استفاده از شاخص قیمت مصرف کننده بانک مرکزی و همچنین اثر تورم دلار با داده‌های فدرال رزرو خنثی شده است.
نتیجه اینکه نمودار زیر نشان می‌هد این ارز به قیمت های امروز در روند تاریخی چگونه نوسان داشته است؟

روند تغییرات به خوبی نشان می‌دهد که از سال ۱۳۹۷ قیمت دلار وارد یک دوره جدید شده و سقف‌های تاریخی را با قدرت شکسته است.(مشابه دهه ۶۰) میانگین دلار به قیمت های امروز ۴۰ هزار تومان است اما طی سال‌های اخیر روند تغییر کرده و سقف‌های قیمتی تاریخی سالهای ۶۶ تا ۷۸) به نوعی تبدیل به سطوح حمایتی شده‌اند. بیشترین قیمت در سال ۱۴۰۱ برابر با ۷۳۰۰۰ تومان بوده است

از نیمه دهه ۹۰ تا به امروز روند تاریخی دهه ۶۰ تکرار شده است. یک افزایش قابل توجه در قیمت که در نتیجه جنگ و انقلاب است و دوام آن در بالای میانگین تاریخی ۴۰ هزار تومان. می‌توان گفت نرخ ۵۰ تا ۵۵ هزار تومان همان نقش حمایتی ۴۰ه.ت اوایل دهه ۷۰ را در این روزها ایفا می‌کند.

نوسانات قیمت دلار به صورت تدریجی یا ریز موج

بررسی نوسانات قیمت دلار تحت تاثیر تحریم و جنگ حکایت از این دارد که هر دو عامل به صورت تدریجی منجر به رشد قیمت می شوند. به عبارت دیگر در زمان آغاز جنگ نوسانات قیمت دلار آغاز شده است. اما به یکبار قیمت دلار به اوج خود نرسیده است. بلکه به صورت تدریجی و تحت تاثیر سیاست های دولت نوسانات قیمت دلار بیشتر شده است.

در زمان تحریم ها نیز تقریبا قیمت ارز به صورت یک ریز موج آغاز می شود. بعد از ان در صورتی که دولت بتواند بازار ارز را به خوبی مدیریت کند تغییر قیمت کمتر خواهد بود.