رشد نمادهای کوچک ارزنده در بورس
رشد نمادهای کوچک ارزنده در بورس

اگر قرار شود بازار رشد کند، ابتدا باید نمادهای کوچک ارزنده که اصلاح عمیق تری داشتند رشد کنند. سپس با ورود پول حقیقی نمادهای بزرگ رشد کنند.

به گزارش سرمایه فردا، دلیل متعادل شدن معاملات بورس پس از تحمیل یک ریسک سیستماتیک اتفاق عجیبی نیست. در حال حاضر حباب بالای برخی صندوق های اهرمی نیز مطرح شده است. با کوچک ترین فشار، با یک اهرم بالا تبدیل به فشار سنگین فروش در بازار می شود.به نظر می رسد که اگر هم قرار شود بازار رشد کند، ابتدا باید نمادهای کوچک ارزنده که اصلاح عمیق تری داشتند رشد کنند. سپس با جذاب شدن بازار و ورود پول حقیقی نمادهای بزرگ رشد کنند.
با توجه به اینکه سهم های بزرگ و شاخص ساز، گزارش های بنیادی خوبی نداشتند. از طرفی اجازه اصلاح به این ها داده نشده، چون صندوق ها در پرتفوی خود از این نمادها دارند. همچنین در موقعیت کنونی موقع حمایت  صندوق تثبیت یا صندوق توسعه، عموما از نمادهای بزرگ است. بنابراین آنها به دلیل پولی که وارد این نماد می‌شود سهام خرد را می خرند. این موضوع باعث تثبیت ارزش سهام نمادهای بزرگ می‌شود. از طرف دیگر خریداران سود می برند. در نهایت پول دُرشت در بازار برای تزریق به سایر نمادها نیست.


در مورد گروه خودرویی باید توجه داشت که دو شرکت ایران خودرو و سایپا صرفا افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارند. این موضوع نمی تونند آنها را از شمولیت ماده ۱۴۱خارج کند. چون زیان انباشته خیلی بالایی دارند و باید افزایش سرمایه ترکیبی بدهند. همچنین مجوز افزایش نرخ فروش گرفته‌اند. خودروی خارجی وارد کرده و سود کنند. اما نمادهای کوچک ارزنده گروه خودرو بیشتر مورد توجه هستند.

رشد نمادهای کوچک ارزنده با نقدهای کم

البته برخی کارشناسان معتقدند آنها می‌توانند شرکت های زیر مجموعه را  در بورس با قیمت کارشناسی عرضه اولیه کنند یا اینکه شرکت های زیر مجموعه که ارزش بالایی دارند را به بخش خصوصی واگذار کنند و مقداری صورت های مالی را بهبود ببخشند.
اما در کل خیلی سخت هست که در صنعت خودرو با این مافیای قوی جلوی زیان خودروساز و قطعه ساز رو گرفت. البته ریاست مجلس ادعا کرده که در سال ۱۴۰۲ بیش از ۸ میلیارد دلار ارز ترجیحی برای واردات خودرو و قطعات تخصیص داده شده است. اما مافیا سیر شدنی نیست.
در ماه‌های اخیر کاهش نرخ اخزا به ۳۰ درصد رسید.  نرخ بهره  بانکی تعدیل پیدا کرده است. همچنین گشایش سررسیدهای بلندمدت تزریق نقدینگی، نکته با اهمیت در سیاست‌گذاری جدید بانک مرکزی است که دست بانکها و بانک مرکزی را در سپرده‌گیری و پرداخت سود سپرده بازتر می‌کند و کمی از فشار روی تراز بانک‌ها می‌کاهد. به همین دلیل نمادهای کوچک ارزنده بانکی مانند وپارس، وسینا، وکار با نقدینگی کم رشد خواهند کرد.
سینا سلیمانی، تحلیلگر بازارهای مالی می‌گوید: هر در شش ماهه گذشته با تغییر جنس سپرده‌ها از سپرده‌های عادی با نرخ رسمی ۲۳ درصد به گواهی سپرده ۳۰ درصد و همچنین رول اور، اوراق و اوراق جدیدی که فروخته شده، بیش از ۱۲۰ همت بر پایه پولی اضافه شد.
او افزود: درواقع صرفا از محل سیاست گواهی سپرده ۳۰ درصد بیش از ۲۰ همت هزینه به بانک‌ها تحمیل شد که مستقیم بر پایه پولی خواهد نشست.