تغییر نقش روابط عمومی‌ها با ظهور نسل زد

تغییر نقش روابط عمومی‌ها با ظهور نسل زد

نقش روابط عمومی‌ها در دنیای امروز که فناوری ها و شبکه های اجتماعی توسعه پیدا کرده و نسل زد ۸ ساعت روزانه اینترنت استفاده می کند تغییر کرده است.

محمود مختاری استاد رسانه درباره نقش روابط عمومی‌ها در دنیای پیچیده امروز گفت: تعبیری ۷۰ سال بیش دکتر نطقی درباره روابط عموم‌ها گفته اند و آن این است که «صحنه بهشت است و آدم و هوا بازیگران هستند و سیب روابط عمومی است.» به عبارت دیگر روابط عمومی علم زندگی است و نقش مهمی در تعامل نهادهای حاکمیتی، دواتی و مدنی با اقشار مختلف جامعه دارند به شرط اینکه روابط دو طرفه باشد. روابط عمومی باید در سیستم پویا و اطلاعات را از مردم به سازمان‌ها منتقل کنند تا سازمان در بحران‌ها غافلگیر نشود.

وی افزود: روابط عمومی همزمان با پیام رسانی نافذ، چشم انداز و تصویرهای جذب از سازمان را ارائه می‌دهد تا مورد توجه مخاطبان قرار گیرند. در واقع روابط عمومی دانش فهم موقعیت هاست. روابط عمومی در بین مردم، سازمان و رسانه شبکه هوشمند و پل ارتباطی است که سلیقه‌های متفاوت و قانون مداری، را به همراه احترام به حقوق فردی، صداقت و … را در نظر می‌گیرد. همچنین روابط عمومی باید تحمل سازمانی ایجاد کند. مدیر روابط عمومی باید سواد عاطفی، مدیریتی و ارتباطی داشته باشد. این ویژگی ها متضمن این است که حداقل ۱۰ تا ۱۵ سال تجربه داشته باشد.

تغییر نقش روابط عمومی‌ها با تغییر جامعه

این استاد رسانه با اشاره به تغییر رویکرد جامعه باید متناسب با تغییر جامعه باشد، اظهار کرد: یونسکو قبل از ۲۰۱۵ تعریفی از سواد داشت که محور آن تاکید بر خواندن و نوشتن بود. در سال ۲۰۱۸ زبان خارجی و کامپیوتر را ملاک سواد تعیین کرد و بعد یونسکو تغییراتی به این تعریف داد و سود را ناشی از سواد رسانه دانست. در مرحله بعد یونسکو اعلام کرد که کسانی که دانشی دارند و آن را در خدمت به دیگران استفاده نمی‌کنند بی سواد هستند. هفته گذشته یونسکو اعلام کرد است کسانی که ۵ سال گذشته دکتری گرفته اند و هوش مصنوعی نمی‌دانند بی سواد هستند. بنابراین نقش روابط عمومی‌ها باید با تحولات جامعه و رسانه تغییر کند.

مختاری با نگاهی به اهمیت رسانه در جهان کنونی گفت: شاخص امنیت ملی در جهان صلاح، غذا و رسانه است. به عبارتی برای حکومت کردن باید برای مردم امنیت و غذا تهیه کرد و حاکمان نقشی که در ارتباط با مردم پیدا می‌کند با استفاده از رسانه تعریف می‌شود. جنگ نرم امروز بخشی از رسانه است. به همین دلیل است که آمریکایی‌ها می‌گویند رسانه بخشی از قدرت دفاعی و قدرت ملی است. از این رو ما باید در زمینه تربیت نیروی رسانه‌ای بیشتر تلاش کنیم.

روابط عمومی اصلی ترین رکن مدیریت است

وی تاکید کرد: روابط عمومی اصلی ترین رکن مدیریت است و می‌گوید مدیران سازمان چه می‌کنید و چه بکنیم و اینکه مردم درباره ما چه قضاوتی می‌کنند. روابط عمومی زبان گویا و چشم بینای سازمان است و به مدیران در شناخت کمک می‌کند. ۹۰ درصد مشکل سازمان‌های کشور این است که روابط عمومی را نمی‌شناسند. در حال حاضر روابط عمومی‌های ایران مدیر محور هستند که باید اصلاح شود.

مدرس رسانه در دانشگاه گفت: ۷ سازمان بزرگ جهان رسانه هستند برای نمونه حدود ۲ میلیارد نفر عضو فیسبوک هستند. در ایران نیز سوشال مدیا اهمیت دارد، در ژاپن روزنامه و در آمریکا فیسبوک نقش مؤثری را در ارتباطات ایفا می‌کند. نسل زد در حال حاضر نسل هوش مصنوعی و شبکه‌های اجتماعی هستند. بسیاری از جوانان ایرانی با موسیقی جهان آشنا هستند، در حالی که نسل‌های قبلی اطلاعی از آن نداشتند. بنابراین باید متوجه بود که چه بخواهیم و چه نخواهیم با پدیده جدیدی در جهان مواجه شده ایم.

نقش روابط عمومی‌ها در رسانه های دولتی

مختاری درباره تغییر نقش روابط عمومی‌ها با ظهور نسل زد گفت: وزارت ارتباطات اخیراً گزارشی منتشر کرده که جوانان ایرانی روزانه ۸ تا ۱۲ ساعت از اینترنت استفاده می‌کنند. به همین دلیل باید در کشور بازنگری جدیدی نسبت به روزنامه نگاری و رسانه داشته باشیم. ما باید در رسانه تربیت نیرو کنیم و تولید محتوا و گرافیک را مورد توجه قرار دهیم. اگر روزنامه‌ها امروز تیراژ ندارند ابتدا به مردم ضرر می‌رساند و بعد به حکومت. در حال حاضر روزنامه‌ها دولتی هستند و مهمترین ویژگی رسانه‌ها مانند نقد را ندارند. در حالی که نقد یکی از ویژگی‌های ایرانی‌ها است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *