نقشه راه دیپلماسی دولت آینده در میزگرد کاندیداها
نقشه راه دیپلماسی دولت آینده در میزگرد کاندیداها

به گزارش سرمایه فردا، نقشه راه دیپلماسی دولت آینده در میزگرد کاندیداها ریاست‌جمهوری حکایت از این دارد که گفتمان لیبرالیسم و نو‌ایده‌آلیسم اقتصادی در جریان است.

با توجه به رویکرد هر یک از کاندیداها نسبت به برجام سیاست خارجی دولت بعد قابل پیش‌بینی است. محمد‌باقر قالیباف از گفتمان سیاست خارجی خود تحت عنوان آرمان‌گرایی واقعبینانه رونمایی کرد و گفت: این گفتمان بهترین رویکرد برای تامین منافع ملی کشورمان است و مهم این است حداکثر منافع با حداقل هزینه تامین شود.

تاکید قالیباف بر مولفه‌هایی چون نقش ایده‌ها و ارزش‌ها، مولفه اقتصاد، جایگاه ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک ایران و ضرورت جانمایی در عرصه بین‌المللی، باعث شده تا گفتمان او مساحتی به نو‌ایده‌آلیسم اقتصادی نزدیک باشد.

گفتمان مسعود پزشکیان را می‌توان ذیل گفتمان لیبرالیسم و به طور دقیق‌تر نهادگرایی نولیبرال دسته‌بندی کرد.

نهادگرایی نولیبرال یکی از رویکردهای مطرح برای ساخت رژیم‌های بین‌المللی است و در این راه بر نقش نهادهای بین‌المللی و همکاری میان آنها تاکید می‌شود.

وعده احیای برجام و رفع تحریم‌ها به‌صورت بنیادین

تاکید پزشکیان و مشاوران سیاست خارجی او بر احیای برجام و رفع تحریم‌ها به‌صورت بنیادین با مقوله همکاری گره خورده است.

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نیز از گفتمان خود تحت عنوان آرمان‌گرایی مصلحت‌محور رونمایی کرد.

وی با اشاره به اینکه برخی رفتند با کدخدا به نتیجه برسند، اما خدا و اهالی ده را از دست دادند، گفت: وقتی می‌خواهیم رابطه‌ای با خارج برقرار کنیم باید هم منافع خود را حفظ کنیم و هم هویتمان را.

تاکید همزمان ‌برمنافع و هویت نشان‌دهنده تلفیق دو مولفه ارزش‌ها و مصلحت است که ادامه راه دولت سیزدهم است.

انسداد مسیر دو قطبی‌سازی مورد نظر اصلاح‌طلبان

رحمن قهرمان‌پور، تحلیلگر انتخابات با اشاره به اینکه اصلاح‌طلبان شاید بتوانند مثل گذشته رای‌دهنده مردد و رای‌ندهنده را از قدرت گرفتن اصولگرایان بترسانند. گفت: اما نمی‌توانند امید معتبری بدهند که در سایه آن نشان دهند قادر به مقابله موثر با این ترس‌ هستند.

حضور دکتر ظریف به عنوان مشاور سیاست خارجی پزشکیان در تلویزیون موج جدیدی را بین نخبگان بسیج‌کننده انتخاباتی اصلاح‌طلب ایجاد کرد. این از نظر انتخاباتی خیلی مهم است. زیرا می‌تواند برد و عمق پیام پزشکیان را افزایش دهد.

کسانی که در رای دادن مرددند از خود می‌پرسند. آیا این‌بار اصلاح‌طلبان می‌توانند؟ این همان تردید ویرانگری است که البته یک فرصت بالقوه برای قالیباف است. زیرا می‌تواند ادعا کند که بهتر از اصلاح‌طلبان قادر است با این تهدید مقابله کند مخصوصا در شرایطی که اصولگرایان تندرو او را قبول ندارند.

اگر اصولگرایان بخواهند در مناظره‌ها مستقیما ظریف را خطاب قرار دهند. به او حمله کنند در مسیر دو قطبی‌سازی مورد نظر اصلاح‌طلبان حرکت خواهند کرد.

دلایل سردی فضای انتخابات در جامعه

در شرایط سرخوردگی سیاسی مردم معمولا از نامزد‌هایی استقبال می‌کنند که اولا بیرونی باشند. جزو حلقه قدرت نباشند. ثانیا دنبال انجام اقدامات کاملا متفاوت و بنیادی باشند نه اقدامات و سیاست‌های رایج و متداول.

در حال حاضر هیچ یک از نامزد‌ها و حتی پزشکیان وعده ایجاد تغییرات بنیادی را نمی‌دهند. یکی از دلایل سردی فضای انتخابات در جامعه همین است.

نامزد‌ها تقریبا تکراری‌اند و تقریبا همه آنها در حال حاضر هم پست رسمی دارند. بنابراین برای رای‌دهنده عادی غیر‌سیاسی تکراری‌اند.

تاکنون موضوع اعتراضات ۱۴۰۱ یعنی مساله زنان در کمپین هیچ یک از نامزد‌ها بازتابی نداشته است. بنابراین برخی از رای‌دهندگان احساس می‌کنند دغدغه‌ها و نگرانی‌های آنها اهمیت زیادی برای نامزد‌ها ندارد. درد مردم فقط اقتصادی نیست.

به گزارش سرمایه فردا، نقشه راه دیپلماسی دولت آینده در میزگرد کاندیداها ریاست‌جمهوری حکایت از این دارد که گفتمان لیبرالیسم و نو‌ایده‌آلیسم اقتصادی در جریان است.