نظر پزشکیان و جلیلی درباره کاسبان تحریم
نظر پزشکیان و جلیلی درباره کاسبان تحریم

به گزارش سرمایه فردا، نظر پزشکیان و جلیلی درباره کاسبان تحریم متفاوت است. جلیلی معتقد به عبور از تحریم‌ها با تقویت اقتصاد داخلی است. اما پزشکیان مذاکره و توافق با دنیا را راهکار حذف کاسبان تحریم می داند.

شب گذشته اولین‌ مناظره سعید جلیلی و مسعود پزشکیان دو کاندیدای نهایی دور نخست انتخابات چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد.این مناظره ۱۰ نکته داشت.

مناظره ای که قرار بود موضوع آن  فرهنگی ـ سیاسی باشد اما به  «مسائل اقتصادی» کشیده شد.

مناظره‌ ای که با دوره های قبل متفاوت تر بود، صداوسیما این بار بعد از ۱۵ سال مناظره دو نفره برگزار کرد و خاطره مناظرات سال ۸۸ را در ذهن مردم زنده کرد.

اما این بار خبری از بگم بگم ها و سند رو کردن در آن نبود و دو نامزد حتی در مورد نکات چالشی نیز تا حدودی نظرات مشترکی داشتند و صحبت های یکدیگر را با «احسنت گفتن به هم » و « درست است» تایید کردند.

تا جایی که بعد از مناظره این طنز در فضای مجازی پیچید که جلیلی هم آخر هفته به پزشکیان رأی خواهد داد.

البته زمانی که پای قیمت ها و موضوع برجام و اف ای تی اف به میان آمد همه چیز ناگهان عوض شد  و تفاهم ها روی بحث ها به جدال لفظی پزشکیان و جلیلی تبدیل شد.

پزشکیان با اشاره به ارزان فروشی نفت ایران به جلیلی گفت: چند می فروشید؟ و هر چه پرسید او این بار جواب نداد و بعد از پایان مناظره  کاربران فضای مجازی به طنز نوشتند جلیلی باید می گفت قیمت در دایرکت!

جلیلی  معتقد است در برجام و FATF ما طلبکاریم و همچنان بر سیاست مخصوص به خود پافشاری کرد اما پزشکیان با تشبیه اف‌ای‌تی‌اف به فیفا گفت همان‌گونه که بدون عضویت در فیفا نمی‌توانیم در مسابقات بین المللی فوتبال شرکت کنیم بدون پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف هم نمی‌توانیم در رقابت‌های مالی و اقتصادی جهان شرکت داشته باشیم .

با این همه  به گفته کارشناسان به نظر می رسد مهم ترین واژه که در بیان پزشکیان هر از گاهی تکرار می شد یکی کلمه بود: «قفس.»

از اظهارات پزشکیان به نظر می رسد که منظور او این بود که بدون تعامل خارجی در قفس زندگی می کنیم. قفسی که با فیلترینگ و احیا نشدن برجام و نپیوستن به FATF ساخته یا تقویت می شود.

شاید بتوان گفت جنجالی ترین قسمت این مناظره آنجایی بود که پزشکیان گفت: «من از ادامه رقابت ها منصرف می شوم اگر آقای جلیلی جلوی همین مردم قول بدهد که می تواند رشد ۸ درصدی را محقق کند و اگر نتوانست، اعدام شود.»

یکی از نکات قابل تأمل هم آنجایی بود که پزشکیان‌ گفت: «که روزانه ۱۰ هزار میلیارد تومان ضرر می‌کنیم. سی درصد ارزان می‌فروشیم و گران می‌خریم تازه جنس آشغال و بنجل به ما می‌دهند. یک عده هم کاسب تحریم هستند و تا دلشان می‌خواهد می‌خورند و ما هم بی‌خبریم چون شفاف نیست و بلا سر مردم می‌آید.»

بعد از پایان مناظره هم پزشکیان و جلیلی با  روبوسی خداحافظی و از صداوسیما خارج شدند.

نظر پزشکیان و جلیلی درباره کاسبان تحریم متفاوت است. جلیلی معتقد به عبور از تحریم‌ها با تقویت اقتصاد داخلی است. اما پزشکیان مذاکره و توافق با دنیا را راهکار حذف کاسبان تحریم می داند./دنیای اقتصاد