نسخه فدرال رزرو برای اقتصاد چیست؟
نسخه فدرال رزرو برای اقتصاد چیست؟

یکی از بزرگترین تریدرهای بازار سهام و فارکس وارن افت است. خیلی ها دنبال این بودند که بفهمند وارن بافت ثروتش را کجا خرج می کند. حالا او بزرگترین خیر جهان محسوب می‌شود.

عصر جمعه شاخص هزینه‌های مصارف شخصی (PCE) برای ماه مه به ۲٫۶ درصد رسید، که ۰٫۲ واحد درصد نسبت به ماه پیش کاهش یافته است.

رئیس فدرال رزرو، پاول، تاکید کرده که شاخص PCE برای او از شاخص CPI مهم‌تر است.

شاخص هسته مخارج مصارف شخصی که اقلام ناپایداری مثل غذا و انرژی را حذف می‌کند، تنها ۰٫۱ واحد درصد افزایش یافت که کمترین میزان در شش ماه گذشته است. همچنین، مخارج خانوار پس از کاهش در ماه آوریل دوباره افزایش یافته و درآمدها رشد خوبی داشته‌اند.

شاخص CPI در ماه مه به ۳٫۳ درصد رسید، که نسبت به ماه آوریل ۰٫۱ واحد درصد کاهش داشته است. نرخ سالانه CPI هسته نیز ۳٫۴ درصد بود که پایین‌ترین میزان در دو سال اخیر است.

وضعیت داده‌های تورمی در سه‌ماهه اول سال

کاهش شاخص PCE و رشد درآمدها نشان می‌دهد که در صورت کاهش نرخ بهره، فشار اقتصادی نیز کمتر خواهد شد. داده‌های تورمی در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۴ بدتر از انتظار بودند، اما گزارش اخیر امیدها به کاهش نرخ بهره در ماه‌های آتی را افزایش داده است.

شاخص تقاضای خانوار مقاوم باقی مانده است. هزینه‌های تعدیل‌شده با تورم برای خدمات ۰٫۱ واحد درصد و مخارج برای کالاها نیز ۰٫۶ واحد درصد افزایش یافته‌اند. دستمزدها و حقوق‌ها نیز ۰٫۷ درصد افزایش داشته‌اند.

در مقطع کنونی که اقتصاد دنیا کم کم از رکود فاصله گرفته است. نسخه فدرال رزرو برای اقتصاد رونمایی شد. بر مبنای آن نرخ بهره کاهش یافته و هزینه کالا و خدمات نیز تعدیل شده است./دنیای اقتصاد