نرخ قالیشویی «گل ابریشم»  گرانتر از مصوبه قانونی
نرخ قالیشویی «گل ابریشم»  گرانتر از مصوبه قانونی

در حالی، نرخ قالیشویی «گل ابریشم»  گرانتر از مصوبه قانونی است که در برگه ای که امضا می گیرد اعلام کرده مسئولیتی بابت پاک کردن لک های فرش ندارد.

به گزارش سرمایه فردا، قیمت شستشوی هر متر فرش ۳۸ هزار تومان است اما قالیشویی گل ابریشم ۵۵ هزار تومان می گیرد و در برگه ای که امضا می گیرد اعلام کرده مسئولیتی بابت پاک کردن لک های فرش ندارد.
گرانی فروشی برخی واحد‌های صنفی مردم را کلافه کرده است، زیرا شکایت بردن پیش اتحادیه و تعزیرات و … برای یک کار خدماتی وقت گیر است و خیلی ها تصور می کنند ارزش دوندگی ندارد، اما رییس اتحادیه صنف قالیشویی تهران درباره گران‌فروشی قالیشویی گل ابریشم و همچنین تعهدی که این شرکت باید در قبال شستشوی فرش رعایت کند، گفت: نرخ مصوب شستشوی هر متر فرش ۳۸ هزار تومان است و هیچ شرکتی نباید گرانتر از آن دریافت کند و مشتریان می توانند گران‌فروشی شرکت ها را گزارش کنند و حتما اتحادیه رسیدگی خواهد کرد، اما مسأله این است که شرکت های متخلف به راحتی مابه التفاوت مشتری معترض را برمی گرداند این مسأله به اندازه کافی نمی تواند بازدارند باشد به همین دلیل دستگاه های نظارتی مانند تعزیرات در این موارد باید قوی ورود کنند.
مدیریت شرکت گل ابریشم مدعی است برگه ای که زمان تحویل از مشتریان امضا می گیرد حجت را بر آنها تمام می کند زیرا در این برگه ذکر شده که در قبال باقی ماندن لک های روی فرش و همچنین پارگی فرش در زمان شستشو هیچ مسئولیتی ندارد و امضای مشتری پای این برگه یعنی پذیرفته است که ما مسئولیتی نداریم.
اما حجت محمدی رییس اتحادیه صنف قالیشویی های تهران با رد این ادعا که باقی ماندن لک ها روی فرش طبیعی است، اظهار کرد:  قالیشویی باید فرشی را که تحویل می گیرد تمیز و بدون لک تحویل دهد مگر اینکه لک های فرش با مایع شوینده قابل پاک کردن نباشند و اگر لکی قابل پاک شدن باشد حتما باید دوباره فرش ها را تحویل بگیرد بدون اینکه هزینه ای دریافت کند. از طرف دیگر امضای برگه در زمان دریافت فرش از مشتری به معنای این نیست که مشتری نتواند شکایت کند، به مردم سفارش می کنیم قبل از امضا حتما برگه را مطالعه کنند و از طرف دیگر قبل از اینکه پول را پرداخت کنند فرش را کاملا بازرسی کنند تا در صورتی که لک یا پارگی داشت پول را پرداخت نکنند و از طریق اتحادیه شکایت خود را ثبت کنند تا اقدامات لازم انجام شود.

مردم شکایت آنلاین روی سایت اتحادیه ثبت کنند
حمید محمدی رییس سابق اتحادیه صنف قالیشویی تهران در گفتگو با خبرنگار دانا با تاکید این موضوع که برخی واحدها تخلف می کنند، گفت: در شرایط کنونی قیمت شستشوی هر متر فرش مشخص است و مردم نسبت به گران‌فروشی می توانند شکایت آنلاین روی سایت اتحادیه ثبت کنند و رسیدگی می شود.
او با تاکید بر اینکه فرش سالم باید سالم تحویل داده شود مگر اینکه فرشی فرسوده باشد و در همان زمان شرکت باید به مشتری اعلام کند که احتمال پارگی وجود دارد، افزود: همچنین موضوع پاک شدن لک ها از طریق استفاده از ماده شوینده محرز است به همین دلیل با کارشنایی می توان پی برد که آیا شرکت مربوطه کوتاهی کرده است یا خیر.

امضای برگه توسط مشتری به معنای سلب مسئولیت شرکت قالیشویی نیست
همچنین بهنام نیک منش، معاون بازرسی و نظارت اتاق اصناف ایران با اشاره به اینکه شرکت های خدماتی باید در قبال هزینه متعهد به انجام خدمات مناسب باشند، گفت: در حال حاضر مشتریانی که نسبت به کیفیت کار شرکت معترض هستند باید شکایت خود را ثبت کنند تا اقدامات بعدی انجام شود، حتی در صورتی که امضا از مشتری گرفته شده باشد به معنی سلب مسئولیت شرکت برای انجام خدمت مناسب نیست و قالیشویی باید طبق دستورالعمل اتحادیه خدمات ارائه دهد.
او با تاکید بر اینکه مشتریان باید موقع دریافت خدمات از چنین شرکت هایی حتما برگه را قبل از امضا مطالعه کنند، تصریح کرد: در حال حاضر برای مشتریان خسارت دیده امکان شکایت و رسیدگی وجود دارد به همین دلیل پس از کارشناسی به طور قطع مشتریان به حق خود خواهند رسید.
براساس این گزارش می توان پی برد که به دلیل اینکه هزینه خدمات قالیشویی چندان بالا نیست بسیاری از مردم نسبت به پیگیری شکایت خودداری می کنند همین موضوع باعث شده تا برخی شرکت ها مانند گل ابریشم علاوه بر اینکه خارج از مصوبه اتحادیه عمل کنند، خدمات مناسبی هم ارائه ندهند، از این رو باید دستگاه های نظارتی به این مسأله ورود کنند.