پیش‌بینی میانگین قیمت طلا پس از ذخیره‌سازی دولت‌ها
پیش‌بینی میانگین قیمت طلا پس از ذخیره‌سازی دولت‌ها

پیش‌بینی میانگین قیمت طلا پس از ذخیره‌سازی دولت‌ها حکایت از افت در سال ۲۰۲۵ دارد. البته گفته می‌شود سال ۲۰۲۶ بار دیگر میانگین قیمت طلا بالا می‌رود.

به گزارش سرمایه فردا، قیمت طلا اواسط ماه می به رکورد جدیدی رسید که علت اصلی آن افزایش چشمگیر خرید از سوی صندوق های پوشش ریسک و رشد تقاضای مکان امن سرمایه گذاری بوده است.

این افزایش قیمت به دلیل انتظارات کاهش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو آمریکا و سایر بانک های مرکزی جهان و همچنین افزایش عدم اطمینان اقتصادی صورت گرفته است. علاوه بر این، افزایش کسری‌ مالی باعث خرید قابل توجه طلا، عمدتاً در بازار خارج از بازار (OTC) شده است.

تحلیلگران فلزات گرانبهای اچ اس بی سی بر این باورند که این جهش به بالاترین سطح با وجود نرخ های بهره واقعی مثبت اتفاق افتاد.

آنها نوشتند: «طلا از نظر تاریخی نسبت به نرخ‌های بهره واقعی حساس است، و در حالی که یک گسست قابل توجه در این رابطه وجود داشته است، ما انتظار داریم که نرخ‌های بهره واقعی در پایان سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ بر طلا تأثیر بگذارد.»

میانگین قیمت طلا در سال ۲۰۲۵

اگرچه صندوق های قابل معامله در بورس (ETF) همچنان به خرید خود ادامه می دهند، ولی خریدهای قوی در بازار او تی سی و توسط سرمایه گذاران پول واقعی، این روند را متعادل کرده است.

موقعیت های خرید خالص در بورس کالای شیکاگو (CME) همچنان بالاست، اما تحلیلگران معتقدند که ممکن است نسبت به سطوح فعلی افزایش قابل توجهی نداشته باشند.

تحلیلگران خاطرنشان کردند: “احساسات بازار به وضوح صعودی است، و در حالی که سیر صعودی کوتاه مدت هیچ نشانه ای از سستی نشان نمی دهد، ما فکر می کنیم که قیمت جهانی طلا فراتر از ارزش واقعی آن است.

در همین راستا، HSBC پیش‌بینی میانگین قیمت طلا را در کوتاه‌مدت افزایش داده است، با این حال، این بانک انتظار کاهش احتمالی قیمت‌ها تا سه ماهه چهارم امسال یا تا سال ۲۰۲۵ را دارد.

به طور خاص، تحلیلگران پیش بینی میانگین قیمت طلا برای سال ۲۰۲۴ را از ۲۱۶۰ دلار در هر اونس به ۲۳۰۵ دلار در هر اونس افزایش داده اند. با این حال، برآوردهای سال ۲۰۲۵ آنها اکنون از ۲۱۰۵ دلار در هر اونس به ۱۹۸۰ دلار در هر اونس کاهش یافته است که به معنای کاهش ۱۲ درصدی نسبت به سطوح فعلی است.

تحلیلگران انتظار دارند که قیمت طلا در سال ۲۰۲۶ افزایش یابد و میانگین قیمت طلا در آن سال از ۱۸۸۰ دلار در هر اونس به ۲۰۲۵ دلار در هر اونس افزایش یابد.

پیش‌بینی بلندمدت اچ‌اس‌بی‌سی برای طلا در حال حاضر ۲۰۰۰ دلار در هر اونس است که نسبت به ۱۷۰۰ دلار قبلی افزایش یافته است.

از نظر پیش‌بینی قیمت طلا در پایان سال، این بانک اعلام کرد پیش‌بینی‌های آن در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ به ترتیب ۲۲۱۰ دلار در هر اونس و ۲۰۷۵ دلار در هر اونس است.

جایگزینی رمزارزها میانگین قیمت طلا را کاهش می‌دهد

چالش‌های آمریکا در چند جبهه بر تضعیف اقتصاد و به تبع آن دلار آمریکا سرعت بخشیده و قیمت طلا در مقابل آن افزایش یافته است. بانک‌های مرکزی در جهان و به خصوص کشورهای ثروتمند،به دنبال تنوع بخشیدن به دارایی‌های خود از طریق ارزها و دارایی‌های جایگزین هستند.بر اساس گزارش شورای جهانی طلا،بانک‌های مرکزی بیش از ۱۰۰۰ تن طلا به ذخایر خود در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ اضافه کرده‌اند.بانک‌های مرکزی اقتصادهای پیشرفته انتظار دارند سهم طلا از ذخایر جهانی به قیمت دلار آمریکا افزایش یابد،زیرا این موسسات به دنبال پیروی از بازارهای نوظهور در خرید شمش هستند.

۶۰ درصد بانک‌های مرکزی کشورهای ثروتمند به دنبال افزایش ذخایر طلا :بر اساس یک نظرسنجی سالانه که توسط شورای جهانی طلا انجام شده است،تقریبا ۶۰ درصد از بانک های مرکزی کشورهای ثروتمند بر این باورند که سهم طلا از ذخایر جهانی در پنج سال آینده افزایش خواهد یافت،در حالی که سال گذشته ۳۸ درصد بانک های مرکزی معتقد بودند دلار آمریکا در مسیر تضعیف قرار دارد.


حدود ۱۳ درصد از اقتصادهای پیشرفته قصد دارند ذخایر طلای خود را در سال آینده افزایش دهند که در مقایسه با حدود ۸ درصد در سال گذشته به بالاترین سطح در سال های اخیرافزایش یافته است.

این امر به دنبال رهبری بانک های مرکزی اقتصادهای نوظهور است که از زمان بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۸، خریداران اصلی طلا بوده اند. ۵۶ درصد اقتصادهای جهان نیز معتقدند سهم دلار از اقتصاد جهانی در ۵ سال آینده به شدت کاهش خواهد یافت و ۶۴ درصد اقتصادهای نوظهور معتقدند که اقتصاد آمریکا در مسیر تضعیف قرار گرفته است؛ جالب است که سال گذشته ۴۶ درصد اقتصادهای جهان معتقد بودند دلار آمریکا در مسیر تضعیف قرار گرفته است.

افزایش تقاضا برای طلا در جهان : تقاضا برای طلا در سال میلادی جاری افزایش یافته و این تقاضا باعث افزایش قیمت طلا در دنیا شد و اکنون قیمت طلا در سطوح قیمتی ۲۴۰۰ دلار برای هر اونس طلا قرار گرفته است.

علت افزایش قیمت طلا تنوع بخشی در اقتصادهای جهان است؛ زیرا بانک های مرکزی دولت های مختلف در سال اخیر بر ذخایر طلای خود افزوده اند،چالش های آمریکا در چند جبهه بر تضعیف اقتصاد آمریکا سرعت بخشیده است، بعد از جنگ روسیه و اوکراین و جنگ حماس با اسرائیل،تنش ها به تضعیف اقتصاد آمریکا منجر شده است.بازار،هوشمندترین تحلیلگر اقتصاد نام دارد و زمانی که بازار طلا در شرایط کنونی بررسی شود،این نتیجه حاصل خواهد شد که تخصیص به دلار کاهش یافته و قیمت طلا در مقابل آن افزایش یافته است و بانک‌های مرکزی به دنبال تنوع بخشیدن به دارایی‌های خود از طریق ارزها و دارایی‌های جایگزین هستند.

تحریم های آمریکا علیه روسیه نیز باعث ترس اقتصادهای دیگر از تحریم شده و فرآیند دلارزدایی در جهان نسبت به گذشته شدت یافته است.شاوکا فان رئیس اتحادیه بانک های مرکزی جهان در شورای جهانی طلا گفته است: نظر اقتصادهای پیشرفته این است که در سال های آتی طلا سهم بیشتری از اقتصاد جهان خواهد داشت و دلار سهم امروز خود را از دست می دهد.به گفته رئیس اتحادیه بانک های مرکزی جهان،تضعیف دلار نه تنها نظر اقتصادهای در حال توسعه و نوظهور بود بلکه اقتصادهای پیشرفته نیز بر این باورند که دلار سهم خود را از اقتصاد جهانی کاهش خواهد داد.

افزایش بیش از ۱۰۰۰ تنی ذخایر طلا طی دو سال گذشته در جهان : بر اساس گزارش شورای جهانی طلا، بانک‌های مرکزی بیش از ۱۰۰۰ تن طلا به ذخایر خود در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ اضافه کردند.تحریم‌های ایالات متحده بر دارایی‌های روسیه به دلار،هجوم نهادهای مالی غیرغربی را برای خرید شمش برانگیخت که ارزش آن‌ها بر خلاف ارزهای دیگر به هیچ دولت یا بانکی وابسته نیست.

مدیران بانک های مرکزی بیشتر کشورها گفته اند قصد افزایش ذخایر طلا خود در ۱۲ ماه آینده را دارند و این افزایش به میزان ۲۹ درصد خواهد بود. در ماه اکتبر سال گذشته و با آغاز درگیری حماس و اسرائیل قیمت هر اونس طلای جهانی به محدوده ۲۴۵۰ دلار رسید و به میزان ۴۲درصد افزایش یافت،بر اساس تحقیقات صندوق بین المللی پول در این ماه،سهم دلار از ذخایر ارزی جهانی به استثنای طلا از بیش از ۷۰ درصد در سال ۲۰۰۰ به حدود ۵۵ درصد در سال گذشته کاهش یافته است.

به گزارش شورای جهانی طلا در زمان آغاز تنش حماس و اسرائیل سهم دلار به زیر نصف در اقتصاد جهان کاهش یافت و این کاهش آسیب پذیری دلار را در تنش های بین المللی افزایش می دهد.

تاثیر ذخایر طلا بر میانگین قیمت طلا

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو و همکارانش اعلام کرده‌اند که پیش از اقدام به کاهش نرخ بهره، باید کاملا مطمئن شوند که تورم (که در مقطعی به اوج خود در ۴ دهه گذشته رسید) به صورت پایدار در سطح نرخ هدف ۲ درصد قرار گرفته است.

تا آن زمان، کمیته بازار آزاد فدرال رزرو اطمینان لازم برای شروع کاهش نرخ بهره را نخواهد داشت.

انتشار پیاپی داده‌های مساعد در مورد روند نزولی تورم، به همراه نشانه‌هایی از آرام گرفتن رونق بازار کار، حاکی از آن است که بانک مرکزی آمریکا کم و بیش به هدف تورمی خود نزدیک شده است.

با این وجود، مقامات ارشد فدرال رزرو هنوز برای اعلام پیروزی دچار تردید هستند. در عین حال، آنها در به تعویق انداختن کاهش نرخ بهره از سطح ۵.۲۵-۵.۵ درصد‌ کنونی، مزایایی نیز می‌بینند.

فعالان بازار انتظار دارند فدرال رزرو در سال ۲۰۲۴ حداقل دوبار و هر مرتبه ۰.۲۵ واحد درصد، نرخ بهره را کاهش دهد. پاول و همکارانش اخیرا نسبت به مهار پایدار نرخ تورم اظهار خوش‌بینی کرده‌اند.

در روزهای گذشته نیز دو تن از اعضای برجسته کمیته بازار آزاد فدرال رزرو اعلام کردند که نرخ تورم در حال نزدیک شدن به نقطه‌ای است که برای شروع کاهش نرخ بهره مناسب محسوب می‌شود.

تاثیر ادامه جنگ روسیه و اوکراین بر بازار جهانی

سال گذشته، بانک مرکزی روسیه نرخ بهره را بیش از دو برابر کرد تا قیمت ها را کنترل کند.

با این حال، تورم همچنان در حال افزایش است و در این ماه به بیش از ۹ درصد رسیده است.

به گزارش وال استریت ژورنال اکنون بانک مرکزی قرار است نرخ بهره خود را در بار دیگر افزایش دهد. تورم به یکی از ویژگی های اقتصاد جنگی روسیه تبدیل شده است و به سختی می توان آن را کنترل کرد.

حتی در حالی که افزایش قیمت ها در بسیاری از کشورهای توسعه یافته به طور نسبی کنترل شده است، مشکلات روسیه در حال بدتر شدن هستند.

افزایش هزینه های نظامی توسط دولت و کمبود بی سابقه نیروی کار در حالی که مردان در سن کار به جبهه می روند یا فرار می کنند، دستمزدها را در روسیه افزایش داده و قیمت ها را بالا برده است.

در همین حال، دور جدید تحریم‌های ایالات متحده، ارتباطات بین‌المللی را پیچیده‌تر کرده است و هزینه‌ها را برای واردکنندگان افزایش داده است. البته قیمت ها آنقدر سریع بالا نمی روند که باعث ایجاد یک بحران اقتصادی یا ناآرامی اجتماعی شود.

اما این وضعیت نشانه ای از عدم توازن فزاینده زیر پوست اقتصاد است. تورم سرسخت همچنین به این معنی است که ادامه جنگ پرهزینه‌تر شده است.

پیش‌بینی میانگین قیمت طلا پس از ذخیره‌سازی دولت‌ها حکایت از افت در سال ۲۰۲۵ دارد. البته گفته می‌شود سال ۲۰۲۶ بار دیگر میانگین قیمت طلا بالا می‌رود.