چگونه موقع اضطراری در آسانسور خارج شویم؟
چگونه موقع اضطراری در آسانسور خارج شویم؟

موقع اضطراری در آسانسور خونسردی خود را حفظ کنید و از تلفن داخل آسانسور استفاده کنید. در کف آسانسور بشینید تا برق وصل شوید یا کمک بیاید.

به گزارش سرمایه فردا، با افزایش قطعی برق خطر گیرافتادن در آسانسور برای شهروندان بیشتر شده است. شهروندان اما در برابر این خطر، کارهای خطرناک مضاعف نیز بعضاً مرتکب می‌شوند. از جمله اینکه، برخی موقع اضطراری در آسانسور، تلاش می‌کنند درب آسانسور را با دست باز کنند؛ این کار به دلیل آنکه احتمال دارد در همان لحظه، برق وصل شود، جان افراد را به خطر می‌اندازد.
توصیه‌هایی زیر برای موقع اضطراری در آسانسور ارائه داده است:
آسانسور‌ها ممکن است به دلیل مشکلات فنی دچار اختلال شده و به طور ناگهانی متوقف شوند. در صورتی که آسانسور ساختمان شما حین حرکت، گیر کرد (ناگهان متوقف شد)؛ افرادی که در داخل و خارج کابین هستند باید چه اقداماتی انجام دهند تا بدون اینکه، آسیب جانی متوجه آنها شود، به سلامت از اتاقک آسانسور خارج شوند؟
افرادی موقع اضطراری در آسانسور باید خونسردی خود را حفظ کرده و نگران کاهش اکسیژن نباشند. زیرا دیواره‌های کابین آسانسور به طور کامل ایزوله نیستند و هوای کافی در داخل آن وجود دارد.
نگران سقوط نباشید؛ چون آن دسته از آسانسور‌هایی که توسط سازمان ملی استاندارد تأیید شده‌اند، دارای سیستمی به نام پاراشوت (ترمز اضطراری آسانسور) هستند که به طور کاملاً مکانیکی عمل می‌کند. اگر سرعت آسانسور از حد معینی فراتر رود، این سیستم مکانیکی فعال می‌شود و قادر است آسانسور را متوقف کند.

اقدامات عملی موقع اضطراری در آسانسور

پس از حفظ آرامش، دومین اقدام شما باید فشردن کلید زرد زنگ به عنوان علامت خطر باشد تا افراد خارج از کابین صدای آژیر خطر را بشنوند. موقع اضطراری در آسانسور هرگز تلاش نکنید که درب‌های آسانسور را به‌صورت دستی باز کرده و از آن خارج شوید. این عمل بسیار خطرناک است و در صورت وصل شدن ناگهانی برق، در حین خروج افراد از کابین، ممکن است آسانسور به حرکت درآید که این وضعیت می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد.
همچنین در آن لحظه که شما در تلاش برای باز کردن درب و خروج از کابین هستید، ممکن است افرادی که در خارج از کابین هستند.در حال تلاش برای نجات شما باشند و بخواهند موتور آسانسور را به صورت دستی به حرکت درآورند.
اما افرادی که در خارج از کابین آسانسور قرار دارند نیز باید آرامش خود را حفظ کنند؛ زیرا افرادی که در داخل کابین گرفتار شده‌اند ممکن است شروع به جیغ زدن و گریه کنند. این واکنش‌ها می‌تواند مانع از تفکر صحیح و اتخاذ تصمیمات درست شما شود.

چک کردن وضعیت سلامت افراد در آسانسور

ابتدا از تعداد افرادی که در کابین حضور دارند مطلع شوید و بررسی کنید که آیا فردی با مشکلات قلبی یا ریوی در کابین وجود دارد یا خیر.
سومین اقدام شما باید بررسی موقعیت کابین باشد. اگر نمایشگر طبقات روشن است، مشاهده کنید که کدام طبقه را نشان می‌دهد. همچنین اگر صدای افرادی را می‌شنوید، توجه کنید که آیا صدا از فاصله دور می‌آید یا نزدیک. با این اقدام موقعیت کابین را متوجه خواهید شد. روش دیگر برای تعیین موقعیت آسانسور این است که از داخل اتاق فرمان آسانسور و از طریق سوراخ‌هایی که سیم بکسل از دال بتنی یا سقف چاهک آسانسور عبور می‌کند، موقعیت کابین را شناسایی کنید.
همچنین اقدام مهم دیگری که باید انجام دهید این است که آسانسور را به طور کامل خاموش کنید. پس از این کار، دو حالت ممکن وجود دارد: اگر آسانسور در مقابل طبقات قرار داشته باشد، می‌توانید با استفاده از کلید مخصوص آسانسور یا آچار آسانسور( که معمولاً داخل اتاق فرمان وجود دارد) فرد یا افرادی که در داخل کابین گیر کرده‌اند را خارج کنید.

اقدامات برای زمانی که آسانسور در بین طبقات متوقف شد

اگر آسانسور در بین طبقات متوقف شده باشد، از تلاش برای خارج کردن افراد خودداری کنید، زیرا این کار می‌تواند خطرناک باشد و بهتر است این مسئولیت را به آتش‌نشانی بسپارید.
نخستین اقدام شما باید هم‌تراز کردن کابین آسانسور با سطح طبقه باشد. برای این کار، ابتدا باید در موتورخانه آسانسور را خاموش کنید. در کنار موتور، یک اهرم ترمز وجود دارد. سپس طبق دستورالعملی که بر روی دیواره اتاق فرمان نصب شده، اهرم ترمز را بکشید و سعی کنید رنگ روی سیم بکسل با رنگ روی پایه موتور آسانسور هم‌تراز شود. با این کار درب اسانسور با طبقه هم‌تزار خواهد شد و سپس می‌توانید نسبت به باز کردن درب اسانسور اقدام کنید.
دربی که با کلید باز شده، باید حتماً با همان کلید بسته شود و حتماً بررسی کنید که درب به‌طور کامل بسته شده است یا خیر. متأسفانه، حوادث زیادی به دلیل باز ماندن درب‌های طبقات رخ داده که حتی ممکن است ساعت‌ها بعد منجر به حوادث ناگوار دیگری شود.