موانع بهره‌مندی کشورهای ذی‌نفع در کریدور شمال-جنوب

موانع بهره‌مندی کشورهای ذی‌نفع در کریدور شمال-جنوب

به گزارش سرمایه فردا، مسعود پل‌مه در همایش اقتصاد دریا‌محور، کریدور شمال-جنوب، اظهار کرد: پس از ۲۲ سال هنوز نتوانسته این ظرفیت و تسهیلات لازم برای بهره‌مندی کشورهای ذی‌نفع در کریدور شمال-جنوب را فراهم کنیم.

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران با اشاره به شناسایی عوامل ایستایی عدم استفاده از ظرفیت کریدور شمال-جنوب گفت: بخشی از نقص‌ها به بخش دولتی و خصوصی برمی‌گردد. مسعود پل‌مه در همایش اقتصاد دریا‌محور، کریدور شمال-جنوب، اظهار کرد: پس از ۲۲ سال هنوز نتوانسته این ظرفیت و تسهیلات لازم برای بهره‌مندی کشورهای ذی‌نفع در کریدور شمال-جنوب را فراهم کنیم. وی با اشاره به اینکه عوامل ایستایی در عدم استفاده از ظرفیت‌های کریدور شمال-جنوب شناسایی شده است، افزود: بخشی از نقص‌ها در این حوزه به مجموعه‌های دولتی و بخش خصوصی کشور برمی‌گردد که خوشبختانه اصلاح ساختارهای حاکمیتی برای تسهیل در ترانزیت انجام شده است. وی گفت: بخش خصوصی برای آنکه بتواند ظرفیت‌های موجود را بالفعل کند، مولفه‌های مختلف از جمله سرمایه‌گذاری، مدیریت و اجرایی عملیاتی شده است.

پل‌مه بیان کرد: انتظار داریم ارتباط بهینه‌ای بین بخش‌های خصوصی و دولتی سایر کشور داشته باشیم و شاهد سرمایه‌گذاری و هم‌افزایی باشیم. علی‌اکبر صفایی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز در این همایش با اشاره به اینکه بازارهای حمل‌ونقل دریایی وضعیت متفاوتی دارند، اظهار کرد: در بحث کشتی‌های تانکر اجاره‌ها کماکان بالاست، در کانتینر نرخ‌ها به شدت کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه بازار کشتی‌سازی، شرکت‌های بزرگ تا سال ۲۰۲۸ نمی‌توانند سفارش قبول کنند، افزود: اما در بازار اسکراپ مالکان هم تلاش می‌کنند سنتورهای خود را اوراق نکنند. این در حالی است که در بازار خرید و فروش کشتی، نرخ‌ها همچنان بالاست و کاهش نرخ جابه‌جایی در بخش کانتینری نتوانسته روی این بخش تاثیرگذار باشد. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره کاهش سولفور سوخت، گفت: امروز با آیمو با شعار کربن صفر تلاش دارد در حمل‌ونقل دریایی استفاده از سوخت با سولفور بالا را به حداقل برساند. صفایی با بیان اینکه مسیر حمل‌ونقل دریایی از بعد قوانین و مقررات آیمو سخت خواهد بود، اضافه کرد: باید برای این فضا کاملا آماده باشیم تا بتوانیم آن را مدیریت کنیم. وی با اشاره به توسعه دریامحور بیان کرد: باید بین توسعه دریامحور، اقتصاد دریا و اقتصاد کشتیرانی تفاوت قائل شویم. توسعه دریامحور یعنی آنچه به دریا مربوط می‌شود؛ مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی توسط سازمان بنادر و دریانوردی تقسیم‌بندی شده است. در برخی مناطق، ساحل ۱۰ تا ۲۰ کیلومتر از دریا متاثر است. محدوده‌ای که در سیاست‌های دریامحور تعریف شده، پسکرانه‌ها، سواحل، دریا و اقیانوس‌هاست./دنیای اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *