وی افزود: این کریدور، که شامل مسیر چشم ثریا است، اهمیت ویژهای برای ایران، چین، ترکیه و اروپا دارد، زیرا مسیر حملونقل را چندین روز کوتاهتر کرده و هزینههای جابجایی کالا را کاهش میدهد. بررسیها نشان میدهند که هزینه حملونقل این مسیر حدود ۵۰ درصد ارزانتر از سایر کریدورهای بینالمللی است که فرصتی اقتصادی برای کشور ایجاد میکند.
مدیرعامل منطقه آزاد ماکو تاکید کرد: در حوزه تجارت آزاد، رفع موانع اداری و بروکراسی در گمرکات از موارد مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. اجرای ماده ۶۵ احکام دائمی میتواند زمینهساز مدیریت واحد گمرک و حذف قوانین دستوپاگیر در حوزه تولید و صادرات باشد. علیرغم چالشهای موجود، منطقه ماکو توانسته ۵۲ درصد رشد صادراتی را تجربه کند. صادرات از این منطقه در سال گذشته ۱.۶ میلیارد دلار بوده که نشاندهنده ظرفیت بالای تجاری این منطقه است.
سرمایهگذاران هندی و ترکیهای در منطقه آزاد ماکو
گروسی تصریح کرد: ایران میتواند از موقعیت جغرافیایی خود برای جذب گردشگران ترکیه و کشورهای دیگر بهره ببرد. زیرساختهای گردشگری شامل توسعه هتلهای کپسولی، تقویت بومگردی و افزایش پروازها در حال بهبود هستند. سال گذشته، بیش از ۷۰۰۰ گردشگر از ترکیه و ارمنستان وارد منطقه شدند که بیانگر ظرفیت بالای گردشگری است.
وی ادامه داد: چندین شرکت خارجی از جمله سرمایهگذاران هندی و ترکیهای در ایران حضور دارند که در بخشهای پوشاک، صنعت و تولید فعالیت میکنند. مذاکراتی برای ورود قطعات خودرو از چین انجام شده است که در صورت اجرایی شدن، میتواند به رونق تولید داخلی کمک کند. با اجرای صحیح قوانین و مدیریت کارآمد، ایران میتواند سهم قابلتوجهی از بازارهای منطقهای و جهانی را کسب کند.
مدیرعامل منطقه آزاد ماکو گفت: ایران با تمرکز بر توسعه تجارت، اصلاح بروکراسی و ارتقای زیرساختهای گردشگری میتواند درآمدهای غیرنفتی خود را افزایش دهد. با توجه به پتانسیلهای موجود، سرمایهگذاری خارجی و افزایش صادرات میتوانند نقش مؤثری در رشد اقتصادی کشور داشته باشند.