منطقه آزاد قشم کم فروغ در تجارت
منطقه آزاد قشم کم فروغ در تجارت

حتی در تجارت با امارات و عمان که به نوعی بزرگترین شرکتی تجاری ایران در حوزه خلیج‌فارس هستند. منطقه آزاد قشم کم فروغ در تجارت ظاهر شده است.

به گزارش سرمایه فردا، قشم جزو قدیمی‌ترین مناطق آزاد کشور است که در آن زمان قرار بود منطقه ویژه اقتصادی شود. اما در حال حاضر انتظارات برآورده نشده است.

با وجود اینکه منطقه آزاد قشم به دریا دسترسی دارد و در همسایگی بزرگترین شرکتی تجاری ایران مانند امارات، عمان، هند و … قرار دارد. اما ساکنان آن همچنان به توصیه مدیران سازمان منطقه آزاد ماهیگیری می کنند.

هرچند در سالهای گذشته صنایعی در این منطقه ایجاد شده اند. اما همه این سرمایه‌گذاری ها مدیون شرکت‌های خصولتی هستند. در واقع مدیران این منطقه نتوانسته اند سرمایه گذاران بخش خصوصی و خارجی را جذب کنند.

در واقع آنها به دلیل ناکارآمدی مدیران آنجا برای صنعتی سازی منطقه همچنان در قدیم مانده‌اند.

عملکرد قشم تنها در سطح تبلیغات

هرچند مدیران سازمان بعد از چند مذاکره با چینی‌ها تبلیغات گسترده‌ای کردند که نشان دهند در آینده نه چندان دور به یکی از محورهای ترانزیت کالای چین تبدیل می‌شوند. اما در حقیقت اینگونه نشد و سرمایه گذاری چینی‌ها در قسمت همچنان روی کاغذ مانده است.

این منطقه آزاد با وجود اینکه ظرفیت تجاری و صنعتی بالایی دارد اما آنها هم به گردشگری پناه برده‌اند. در واقع مدیران این منطقه اگر جزیره هرمز را نداشتند. عملا در گردشگری نیز حرفی برای گفتن نداشتند.

این اتفاق هم مدیون اقدامات یک دهه پیش وزارت راه و شهرسازی است که زمینه الحاق این جزیره به قشم را فراهم کردند.
در سال‌های اخیر منطقه آزاد قشم می توانست به مرکز صادرات محصولات پتروشیمی و مشتقات نفتی تبدیل شود. اما در این زمینه هم توفیق چندانی کسب نکرده است.

چرا قشم عملکرد ضعیفی دارد

مدیران این سازمان تحریم‌ها را بهانه می‌کنند. اما در همین دوره که آنها عملکرد ضعیفی ثبت کرده‌اند مناطقی مانند ماکو توانسته علاوه بر اینکه سرمایه‌گذاری خارجی خوبی جذب کند. در سرمایه گذاری داخلی نیز موفق بوده است.

در حالی که نصف ظرفیت‌های منطقه آزاد قشم در ماکو نیز وجود ندارد. به عبارت دیگر منطقه آزاد قشم به دلیل همجواری با دریای عمان مسیر ترانزیت کالا می تواند باشد.

به طوری که در دو سال گذشته که تجارت کالا بین روسیه و هند توسعه پیدا کرده است. منطقه آزاد قشم می توانست سهم ترانزیت کالای خود را بالا ببرد. اما در این بخش هم ضعیف ظاهر شده است.

ضعف تجارت قشم با وجود ترانزیت همسایگان

حتی در تجارت با امارات و عمان که به نوعی بزرگترین شرکتی تجاری ایران در حوزه خلیج‌فارس هستند. منطقه آزاد قشم کم فروغ در تجارت ظاهر شده است.
این منطقه آزاد حتی در توسعه زیرساخت‌ها نیز نتوانسته حداقل ها را بهبود ببخشد. به طوری که ساکنان این منطقه آزاد همچنان از کمبود آب رنج می برند.

صنایع از نبود زیرساخت های حمل و نقل ریلی و زمینی مناسب گلایه مند هستند. از طرف دیگر در بخش دریایی با وجود اینکه عمیق‌ترین ساحل را برای پهلوگیری کشتی های غول‌پیکر دارد به ندرت کشتی‌های بزرگ در سواحل این جزیره دیده می‌شود. زیرا تجارت در این منطقه آزاد اولویت نیست.

تبعات ناکارآمدی در قشم

مدیران سازمان منطقه آزاد قشم همچنان تبلیغ صید ماهی می کنند. گویا این جزیره در تاریخ گیر افتاده است و همچنان ساکنان آن باید ماهیگیر باقی بمانند.

این موضوع انتخاب ساکنان آن جزیره نیست، بلکه سیاست مدیران ناکارآمدی است که تواند بالفعل کردن ظرفیت های اقتصادی آن منطقه را ندارند.

در حالی که این منطقه آزاد می توانست تنها با ترانزیت کالا هزاران شغل ایجاد کند و کم کم زنجیره صنایع دریایی در سواحل این منطقه آزاد را توسعه دهد.