مصطفی طاعتی مقدم درباره همکاریهای بینالمللی گفت که در سفر اخیر به بندر مخاچکالا، مذاکراتی برای گسترش حملونقل کانتینری دوطرفه صورت گرفته تا بتوان صادرات و واردات کالا بین ایران، روسیه و هند را تسهیل کرد. یکی دیگر از اقدامات مهم منطقه آزاد انزلی، راهاندازی حملونقل هوایی برای صادرات کالا به روسیه است. وی در این زمینه توضیح داد که در نوروز امسال، توانستهاند دو فروند هواپیمای آنتونوف با ظرفیت ۶ تن بار را به فرودگاه رشت بیاورند که امکان حمل کالاهای تولیدکنندگان گیلان و استانهای همجوار را فراهم کردهاند. در هفته گذشته اولین محموله از این مسیر هوایی منتقل شد و از تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی دعوت شده تا از این فرصت برای افزایش صادرات هوایی استفاده کنند.

بررسی تراز تجاری منطقه آزاد انزلی
وی تصریح کرد: در بررسی تراز تجاری منطقه آزاد انزلی، لازم است بین واردات کالاهای مصرفی و واردات مواد اولیه برای تولید تمایز قائل شد. طاعتی مقدم بیان کرد که واردات مواد اولیه برای فرآوری و صادرات مجدد، جزو عملکرد مثبت منطقه محسوب میشود، زیرا مأموریت اصلی مناطق آزاد، جذب این نوع کالاها برای تولید و صادرات است. وی افزود که در سال گذشته، میزان واردات کالای مسافری ۸۰ میلیون دلار و میزان صادرات و خدمات ۲۵ میلیون دلار بوده است. سایر فعالیتهای صنعتی و تولیدی منطقه نیز در شاخصهای مثبت تجاری قرار دارند. یکی از برنامههای کلیدی منطقه آزاد انزلی، جذب سرمایهگذاری برای توسعه بندر و اسکلهها است. هدف این است که در طول دو سال آینده، سرمایهگذاران برای تکمیل ۱۶ پست اسکله باقیمانده جذب شوند.
همچنین مدیرعامل منطقه آزاد انزلی گفت: با توسعه این زیرساختها، بندر کاسپین به یکی از مراکز حیاتی تجارت دریایی تبدیل خواهد شد. علاوه بر زیرساختهای ریلی، برنامههایی برای توسعه جادههای منطقه نیز در دست اجراست تا بنبست جغرافیایی انزلی رفع شود. با توجه به افزایش تقاضا برای خدمات گردشگری در منطقه آزاد انزلی، نیاز به مراکز اقامتی استاندارد بیشتر احساس میشود. در حال حاضر، منطقه آزاد انزلی کمبود جدی در ارائه خدمات استاندارد هتلینگ دارد و برنامههایی برای جذب سرمایهگذاران بخش گردشگری در حال اجرا است. با وجود ۲۵ کیلومتر خط ساحلی، منطقه آزاد انزلی پتانسیل بالایی برای تولید و صادرات آبزیان باارزش دارد. جوامع محلی برای توسعه این صنعت مشارکت خواهند کرد.
بستههای سرمایهگذاری جدید برای تقویت تولید و صادرات
طاعتی مقدم با اشاره به اینکه در گذشته، حجم صادرات کشور حدود ۶۰ هزار تن بود، اما اکنون به ۱۲ هزار تن کاهش یافته است، گفت: یک بازار بزرگ صادراتی وجود دارد، اما تولید داخلی کافی نیست. به همین دلیل، بستههای سرمایهگذاری جدید برای تقویت تولید آبزیان و افزایش صادرات تدوین شدهاند. منطقه آزاد انزلی در تلاش است تا شهرکهای صنعتی جدیدی را با تمرکز بر صادرات و شرکتهای دانشبنیان راهاندازی کند. شهرک صنعتی شماره سه منطقه آزاد انزلی، صرفاً برای شرکتهای صادراتمحور و دانشبنیان طراحی شده است. علاوه بر این، سه شهرک صنعتی منفصل در سپیدرود، حمیران و صومعهسرا وجود دارند که ۵۰۰ درخواست سرمایهگذاری برای آنها دریافت شده است.
وی همچنین تاکید کرد: در حال مذاکره با شرکت شهرکهای صنعتی استان هستیم تا این پروژهها را به مرحله عملیاتی برسانیم. یکی دیگر از محورهای توسعه در منطقه آزاد انزلی، ایجاد پایانههای صادراتی برای میوه، سبزیجات و محصولات کشاورزی است. برنامههایی برای احداث این پایانهها در مجاورت ایستگاه راهآهن رشت تدوین شدهاند که صادرات محصولات کشاورزی به بازارهای بینالمللی را تسهیل خواهد کرد. منطقه آزاد انزلی با اجرای پروژههای توسعه بندری، حملونقل هوایی، شهرکهای صنعتی صادراتمحور، گردشگری و آبزیپروری در حال تبدیلشدن به یکی از مهمترین مراکز اقتصادی ایران است.