ریشه منازعات جناحی در ایران
ریشه منازعات جناحی در ایران

ریشه منازعات جناحی در ایران به منافع حزبی و سهم‌خواهی از قدرت برمی‌گردد. در این گزارش به راهکارهای عبور از این منازعه‌ها پرداخته شده است.

به گزارش سرمایه فردا، هدا احمدی در مشورت و راهنمایی با محمدصادق جوادی‌حصار، روزنامه‌نگار و تحلیلگر مسائل سیاسی، به مساله منازعات جناحی در بین افراد و گروه‌های درون حکومت پرداخته و با توجه به رویکرد مسعود پزشکیان راهکارهایی برای فراروی از آن ارائه کرده است.
چکیده مقاله:

به باور مسعود پزشکیان، شرایط کشور ایجاب می‌کند که گروه‌های سیاسی اختلافات را کنار بگذارند و با هم دست دوستی بدهند تا کشور از این شرایط سخت عبور کند.

برخی تحلیلگران، راهبرد پایان اختلاف را برای آینده کشور مفید می‌دانند، اما برخی معتقدند اگرچه این راهبرد، اخلاقی و قابل ‌احترام است اما ضمانت اجرایی ندارد.

گروه‌های ذی‌نفع صرفاً با نصیحت یا دعوت به رعایت اخلاق، تولید تنش را متوقف نمی‌کنند.

از منظر اقتصاد سیاسی، ریشه بسیاری از درگیری‌های سیاسی تحمیل هزینه گروه‌ها به جامعه یا کسب منفعت از سوی آنان است، که با مقاومت گروه‌های دیگر مواجه می‌شود.

همچنین قطع هزینه‌های از پیش تحمیل‌شده یا منافع کسب‌شده پیشین، به مقاومت از طرف ذی‌نفع وضع موجود منجر می‌شود.

منازعات جناحی در ایران با گفتمان عدالت قابل حل است

نکته اصلی همین‌جاست. چرا باید افراد داوطلبانه از این مفت‌سواری منصرف شوند؟

رئیس‌جمهور پزشکیان تلاش دارد در همان قالب شخصیتی و رفتاری که وارد کارزار انتخابات شد و سالیان سال است که با آن زندگی کرده، سخن بگوید. شفاف‌سازی و صداقت، بدون منازعات سیاسی.

هر روشی بدون در نظر گرفتن علم سیاست و احزاب، ممکن است رئیس‌جمهور جدید را در آینده‌ای نزدیک در دام حقه‌های سیاسی و جریانات رقیبش که چندان دل خوشی از او و همراهانش ندارند بیندازد.

دال اصلی گفتمانی‌ پزشکیان؛ ظلم‌ستیزی، خشونت‌پرهیزی، عدالت، تساوی حقوق انسانی، توزیع عادلانه قدرت و ثروت و مقولاتی از این دست است.

مسعود پزشکیان، ضمن اینکه باید به سمت همه دست دوستی دراز کند و چنین رفتاری در حوزه رفتارهای اخلاقی امری پسندیده است.

اما در حوزه کنش‌های عمیق عقیدتی و فرهنگی باید این موضوع را مدنظر قرار دهد که قطعاً دو رویکرد مخالف و متفاوت در مدیریت کشور به نقطه مبارزه با هم رسیده‌اند و یکی بر دیگری پیروزی یافته و مردم به این گفتمان و گفت‌وگو و روش رای داده‌اند.

اگر مردم فردا خلاف این را ببینند، خواهند گفت این جنگ زرگری بود و اعتمادشان را از آقای پزشکیان پس می‌گیرند.

این برای کشور، توسعه ملی و همه کسانی که این اتفاق و این شرایط و حضور را آخرین فرصت، دستمایه و سرمایه برای جمهوری اسلامی تلقی می‌کردند آفت است.

این ظلم آشکار است که شما در بستر قانون، بانک درست کنید و در بستر قانون و در امنیتی که قانون ایجاد می‌کند پول مردم را از مردم بگیرید.

سپس پولشان را ندهید و دولت را مجبور کنید که برای حفظ امنیت جامعه از بودجه بیت‌المال پول را پرداخت کند.

این دیگر نه اخلاق است و نه دیانت و شرافت. بلکه مصداق کامل ظلم، بی‌عدالتی، ناجوانمردی و دزدی آشکار از جیب مردم و بیت‌المال است.

صدای دعواهای سیاسی بلندتر از همیشه است و سیاستمداران حواسشان نیست که در یک دریای طوفانی طی طریق می‌کنند.

مسائل منطقه و مسائل داخلی، شرایط خطرناکی ایجاد کرده و همه نیروهای فکری باید کمک کنند که مسائل به درستی حل‌وفصل شود.

پزشکیان باید بداند مجبور کردن افرادی که برای مدت‌های طولانی مفت‌سواری کرده‌اند برای پایان سواری مجانی یا پرداخت هزینه آن، کاری دشوار است.

ریشه منازعات جناحی در ایران به منافع حزبی و سهم‌خواهی از قدرت برمی‌گردد. در این گزارش به راهکارهای عبور از این منازعه‌ها پرداخته شده است./تجارت فردا