معاملات بورس چرا منفی شد
معاملات بورس چرا منفی شد

به گزارش سرمایه فردا، معاملات بورس تهران در روزهای اخیر با وجود سیگنال‌های مثبت دولت چهاردهم منفی شد. زیرا بسیاری از فعالان بازار نگران تقابل با ترامپ و کسری بودجه ۶ ماهه دوم هستند.

معاملات بورس تهران در شنبه‌ای دیگر با عقب‌نشینی ۴۷/ ۰درصدی شاخص کل به پایان رسید.طی معاملات این روز برخی نمادها با صف فروش مواجه بودند.

خروج سرمایه سهامداران حقیقی از بازار در حالی صورت می‌گیرد که اکثر سهامداران و کارشناسان روند شاخص کل در هفته جاری را مجددا فرسایشی می‌دانند.

کلیت فضای اقتصاد کشور از ابتدای سال با چالش‌های متعددی مواجه بوده؛ از سیاست خارجی گرفته تا انعکاس رویداد‌‌‌‌‌‌های متعدد سیاسی در کلان اقتصاد و به‌نوعی اثرگذاری آن در تغیین نرخ‌ها و تبیین مسیر پیش‌‌‌‌‌‌روی سرمایه‌‌‌‌‌‌گذاران در بازارهای مالی همگی تحت‌تاثیر این مهم قرارگرفتند.

ارزیابی روند خروج پول از ابتدای تیرماه حاکی از آن است که بورس تهران در اکثر روزهای این ماه خروج پول حقیقی را ثبت کرده است.
در جریان معاملات امروز نیز ۲۱۴ میلیارد تومان از بازار خارج شد.

آنچه به روایت آمار پیداست،بورس اوراق‌بهادار تهران اکنون با تردید ورود پول دست به گریبان است.به‌عبارتی عدم‌انطباق بازار سهام با انتظارات سرمایه‌گذاران‌ و بی‌‌‌‌‌‌توجهی به وضعیت قیمت‌ها در بازارهای گوناگون
تضعیف عملکرد بازار مذکور را رفم زده است.

شرایط مزبور علاوه بر مشکلاتی که در کلان اقتصاد کشور وجود دارد؛گاها به دخالت‌‌‌‌‌‌ مستمر سیاستگذاران نیز مرتبط می‌شود.تلفیق این موارد از جذابیت ذاتی بورس تهران کاسته است.امروز صندوق‌های قابل معامله نیز خروج پول ۴۳۳میلیارد تومانی را ثبت کردند.

ازطرفی معامله‌گران احتمالات ورود سیاستگذار (مداخلات دستوری) به سایر صنایع را نیز دور از انتظار ارزیابی نمی‌کنند و در محاسبات خود وزن قابل‌توجهی به این مهم می‌دهند.

به‌طور معمول زمانی‌که بخشی از
اقتصاد درگیر نرخ تکلیفی می‌شود، سیگنالی به سایر بخش‌ها مبنی‌بر افزایش احتمال ورود نرخ‌های دستوری یا دستورالعمل‌های ضد‌بازاری تشدید خواهد شد.

محمد جواد صدیقی در ویدیو زیر دلایل ریزش معاملات بورس در ۴ ماهه نخست ۱۴۰۳ را بررسی کرده‌است.

معاملات بورس تهران تحت تاثیر مجامع شرکت‌ها

گزارش سالانه ضعیف پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس که زیرمجموعه غیربورسی نماد تاپیکو محسوب می‌شود، بر معاملات روز گذشته سایه افکنده بود.

این نماد در محدوده صف‌فروش قرار گرفت و شستا نیز به‌عنوان سهامدار اصلی تاپیکو با افت قابل‌توجهی همراه شد.

سود خالص پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در سال‌گذشته، ۱۰همت بوده که نسبت به سود خالص سال‌۱۴۰۱، افت چشمگیری داشته‌است.

شاخص‌کل شنبه، افت ۱۰‌هزار‌واحدی را به‌ثبت رساند که ۴‌هزار واحد از آن تحت‌تاثیر دو نماد تاپیکو و شستا بود.

یکی از نکات جالب‌توجه بازار در روز گذشته، ثبت ارزش معاملات پایین بود که این موضوع به دلیل متوقف‌‌‌‌‌بودن نمادهایی بود که به دلیل بر‌‌گزاری مجامع عمومی عادی سالانه معامله نشدند.

با توجه به اینکه در متن قانون تجارت ذکرشده که شرکت‌ها تا ۴ ماه پس از پایان سال‌مالی وقت دارند تا مجامع سالانه خود را برگزار کنند و از آنجا که سال‌مالی اکثر شرکت‌های حاضر در بازار سهام منتهی به پایان اسفند است، بسیاری از مجامع در واپسین روزهای تیرماه برگزار می‌شوند.

معاملات بازار سهام کم ریسک است

یکی از عوامل تضعیف روند معاملات بورس از ابتدای سال علاوه بر رخدادهای سیاسی، عبارت از تداوم تردیدها ناشی از بلاتکلیفی‌های گسترده بوده است.

با ورود به فصل گرما، صنایع انرژی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بر، از جمله فولادسازان و معدن‌کاران، به دلیل قطعی برق در برخی از روزهای هفته عملا تعطیل بوده و دست از کار کشیدند؛ موضوعی که می‌تواند به تضعیف قابل‌ملاحظه عملکرد تولید در تابستان بینجامد.

طیف وسیعی از تولیدکنندگان پلاستیک، سیمانی، لاستیک‌سازان و حتی خودروسازان از ابتدای تیرماه با قطع ادواری برق کارخانه‌ها درگیر هستند.

بنابراین آن‌طور که شواهد نشان می‌دهد، فعالیت صنایع به طور گسترده‌ای متاثر از این مهم با مشکلات عدیده‌ مواجه شده است. اگر این وضعیت تا شهریورماه ادامه یابد، عملکرد تابستانی صنایع می‌تواند رضایت‌بخش نباشد.

اما به هر روی بعد از شهریور، می‌توان انتظار یک دوره مناسب از منظر افزایش تولید شرکت‌ها در فصل پاییز داشت؛ دوره‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای که با انتخابات آمریکا ادغام شده و فصل متفاوتی را در ترکیب با سناریوی احیای تقاضای سهامی از سوی سرمایه‌گذاران رقم خواهد زد.

معاملات بورس تهران در روزهای اخیر با وجود سیگنال‌های مثبت دولت چهاردهم منفی شد. زیرا بسیاری از فعالان بازار نگران تقابل با ترامپ و کسری بودجه ۶ ماهه دوم هستند.