مسیرهای اربعین ۱۴۰۳

مسیرهای اربعین ۱۴۰۳

ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای در مسیرهای اربعین ۱۴۰۳  از تهران به نجف با قیمت میلیون و ۶۰۰ هزار تومان فعال شده است. همچنین اختصاص پروازهای فوق‌العاده برای اربعین در نظر گرفته می شود.

به گزارش سرمایه فردا، بسیج همه امکانات در سفرهای اربعین برای رفع کاستی‌ها و نواقص سال گذشته انجام شده است. ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای سهم بیشتری در مسیرهای اربعین ۱۴۰۳ ایفا می‌کند. مسیرهای منتهی به پایانه‌های مرزی برای سفرهای اربعین از جمله مرز مهران با روکش آسفالت، نصب حفاظ بتنی و رفع نقاط حادثه خیز بهبود یافته است.

مهدی قلی‌زاد، دبیر ستاد اربعین اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان تهران در مراسم راه‌اندازی خط اتوبوس مستقیم تهران به نجف در پایانه غرب تهران،گفت: مسیرهای اربعین ۱۴۰۳  از ۱۶ مرداد ماه فعال شده اند.

خط اتوبوس مستقیم تهران به نجف


وی با اشاره به اعزام پنج دستگاه اتوبوس همزمان با راه‌اندازی خط اتوبوس مستقیم تهران به نجف، بیان کرد: با تکمیل این سرویس‌ها، مجددأ ظرفیت‌های فروش بلیت در سکوهای فروش اینترنتی ایجاد خواهد شد.

دبیر ستاد اربعین اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان تهران به استقبال زائران از تهیه بلیت خط اتوبوس مستقیم تهران به نجف اشاره و عنوان کرد: با توجه به گرمای هوا در شرایط آغاز سفرهای اربعین حسینی امسال، این بستر به منظور اعزام زائران سالخورده و مسن و انتقال آنها به کشور عراق با کمترین میزان معطلی در مرزهای کشورمان ایجاد شده است.

قلی‌زاد خاطرنشان کرد: در نخستین روز زائران از طریق پنج دستگاه اتوبوس به مقصد نجف اشرف راهی کشور عراق شدند. متناسب با میزان تقاضای زائران، خدمات‌رسانی از این طریق تا انتقال روزانه ۱۸ سرویس قابل افزایش است. برنامه ریزی شده طی این مدت حداقل ۴۰۰ در مسیرهای اربعین ۱۴۰۳ از تهران به نجف فرستاده شوند.

وی تاکید کرد: با توجه به محدودیت ناوگان اتوبوسی در کشور، به منظور برقراری این سرویس‌ها از ظرفیت ناوگان کشور عراق استفاده شده است. تا خللی در برقراری سرویس‌های روزانه و اعزام دیگر زائران به پایانه مرزی مهران ایجاد نشود.



اتوبوس تهران به نجف در مسیرهای اربعین ۱۴۰۳

دبیر ستاد اربعین اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان تهران، گفت: قیمت بلیط تهران به نجف میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

وی گفت: افزایش ۱۰ الی ۱۵ درصدی مسافران در مسیرهای اربعین ۱۴۰۳  پیش بینی می شود. به همین دلیل باید ضمن برطرف کردن مشکلات و چالش‌های سال گذشته، از همه امکانات و ظرفیت‌های ناوگان حمل‌ونقل برای این ایام استفاده کرد.

به گفته بذرپاش، برای افزایش مشارکت رانندگان ناوگان اتوبوسی و همچنین تاکسی‌های اینترنتی مذاکراتی انجام و مکانیزم‌های تشویقی در نظر گرفته شده است.

تجهیزاتی مثل مه پاش‌ها و سایه بان‌ها در پایانه‌های مرزی با توجه به گرمای بی سابقه افزایش یافته است.  بالا بردن ظرفیت پارکینگ‌ها، بر لزوم کاهش ایستایی زائران در مرزها با همراهی و هم افزایی سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی ممکن است.



اختصاص پروازهای فوق‌العاده برای مسیرهای اربعین ۱۴۰۳

تعداد فرودگاه‌های در نظر گرفته شده برای سفرهای اربعین نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. اختصاص پروازهای فوق‌العاده برای اربعین در نظر گرفته می شود.هیچ شرکت هواپیمایی بدون مجوز سازمان هواپیمایی کشور حق فروش بلیت ندارد. ضمن نظارت کامل بر بازار فروش بلیت با سوداگران برخورد جدی شود.
از اختصاص پروازهای فوق‌العاده برای اربعین  محور اهواز_حمیدیه_سوسنگرد_چذابه (طریق الحسین) به طول ۱۱۵ کیلومتر بیش از ۹۵ درصد آن چهارخطه شده است.

همچنین معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی در روزهای اخیر اعلام کرد: امسال برنامه‌ریزی‌ها به‌گونه‌ای بوده که زائران دغدغه حمل‌ونقل نداشته باشند. پیش‌بینی‌هایی برای سازمان راهداری و تأمین اتوبوس انجام شده است.، همچنین مقرر شده که ون‌ها و تاکسی‌های اینترنتی نیز به این فرایند کمک کنند. مردم می توانند از اسنپ بین شهری برای بهره برداری از این سفرها استفاده کنند.

بنابر اعلام مسئولان مربوطه افزایش ۲۰درصدی ظرفیت پارکینگ‌ها و مناسب‌سازی پارکینگ‌ها برای پذیرش بهتر و بیشتر خودروهای زائران نیز در دستور کار بوده است. امروز زائران این امکان را دارند تا از ظرفیت‌ خودروهای شخصی نیز با مدیریت زمان برای سفر استفاده کنند.

سفر ریلی و دریایی به عراق چگونه است؟


بنابر اعلام مسئولان قطارهای فوق‌العاده نیز برای اختصاص پروازهای فوق‌العاده برای اربعین  در نظر گرفته شده است. وزارت حمل و نقل عراق از اجرای طرح انتقال زائران از پایانه‌های مرزی به کربلای معلی خبر داد. امکانات برای پذیرایی از زائران در پایانه شلمچه و انتقال آنها به ایستگاه قطار بصره فراهم است.

همچنین امسال با راه اندازی مسیر دریایی بندر خرمشهر به بندر بصره بخشی از زوار اربعین از طریق دریا به عتبات عالیات مشرف خواهند شد. بنابر اعلام مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر فاصله بندر خرمشهر تا اسکله بصره ۱۹مایل دریایی یا ۳۷ کیلومتر است. این مسافت ۴۵ دقیقه تا یکساعت و ربع با شناورها طی می شود.
همچنین  علاوه بر بندر خرمشهر هماهنگی هایی در بندر آبادان نیز انجام شده است. روبروی بندر آبادان، عراقی‌ها اسکله ای ایجاد کرده‌اند که فعالیت های مسافری و تجاری را انجام می دهد. یعنی اگر کسی بخواهد از بندر آبادان هم به عراق برود این امکان فراهم شده است.


 
زیرساخت های مسیرهای اربعین ۱۴۰۳ بهبود یافت


با توجه به اینکه عراق یکی از بزرگترین شرکای تجاری کشور ماست و نقش مهمی نیز در پروژه ایران راه دارد، برای گسترش این ارتباط لازم است. زیرساخت های مسیر این تجارت گسترش مداوم داشته باشد.

از سویی سفرهای اربعین یکی از وجوه پربرکتی که در کنار زیارت دارد تکمیل زیرساخت‌های توسعه‌ای و شرایط رشد اقتصادی در شهرها و استان‌های مرزنشین برای پذیرای زائرین در سال های اخیر بوده است. تاجایی که وزارت راه و شهرسازی در سال گذشته برای اربعین بیش از ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار درنظرگرفت. این اعتبار برای تکمیل پروژه های زیر ساختی در مسیر تشرف به زیارت اربعین گاهی حتی از بودجه سالیانه برخی استان ها بیشتر بوده است.

پس از پایان دفاع مقدس (جنگ هشت ساله) استان‌های مرزی با عراق بویژه استان های غربی و جنوب غرب بیش از دیگر مناطق کشور با آسیب‌های ناشی از جنگ دست و پنجه نرم کردند. بازسازی و توسعه زیرساخت‌های اقتصادی آنها همواره بخشی از برنامه‌های ویژه دولت‌های مختلف برای این استان‌ها بود.

اما حالا شرایط اربعین فرصت‌های اقتصادی قابل ملاحظه ای را برای جبران عقب‌ماندگی‌های اقتصادی این استان‌ها فراهم کرده است. از سوی دیگر سرعت رسیدگی به پروژه‌های زیرساختی مرتبط با اربعین هم موجب شده تا تسریع بهبود وضعیت اقتصادی مرزنشینان در اولویت قرار بگیرد.
برای مثال در این رابطه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ حسن بهرام‌ نیا استاندار ایلام گفت: مبلغ ۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در کمتر از دو سال گذشته در جهت توسعه زیرساخت های اربعین در این استان هزینه شده و این اعتبارات در سال ۱۴۰۳ نیز ادامه دارد.

تجارت منطقه‌ای در مسیر اقتصاد اربعین


تا پیش از این تسریع در پروژه اتصال شبکه ریلی ایران به عراق (اتصال شبکه ریلی از طریق خط آهن شلمچه – بصره) از جنبه تجارت منطقه ای نیز برای دو کشور سودآور و حائز اهمیت بود. این پروژه این امکان را به وجود می آورد که ایران از طریق عراق به کشورهای حاشیه خلیج فارس متصل شود و این امر به عراق هم کمک می‌کند تا در پروژه های ترانزیتی بین المللی مانند کمربند جاده چین و یا کریدور شمال- جنوب نقش آفرینی بیشتری داشته باشد.
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *