مسئولیت اجتماعی فولاد خوزستان در ۲۰ سال گذشته
مسئولیت اجتماعی فولاد خوزستان در ۲۰ سال گذشته

به گزارش سرمایه فردا، فولاد خوزستان در ۲۰ سال گذشته در عین حال که ۵۰ درصد ظرفیت تولید را ارتقا داده با اجرای ۱۰۳ پروژه زیست محیطی سطح آلایندگی محیطی تولید را ۵۵ درصد کاهش داده است

فولاد خوزستان در ۲۰ سال گذشته در عین حال که ۵۰ درصد ظرفیت تولید را ارتقا داده با اجرای ۱۰۳ پروژه زیست محیطی سطح آلایندگی محیطی تولید را ۵۵ درصد کاهش داده است و در سال جاری هم پروژه کاهش انتشار گردو غبار را اجرایی کرد که برای نخستین‌بار بود در خاورمیانه عملیاتی شده بود
به گزارش اکوبان نیوز، شرکت فولاد خوزستان در موقعیت جغرافیایی خاص خود قرار دارد، با گذر زمان با چالش‌های ویژه‌ای روبه‌رو شده است. در واقع زمان احداث این کارخانه حدود ۱۰ کیلومتر با شهر اهواز فاصله داشته، اما اکنون این فاصله به ۱۵۰ متر کاهش یافته است، به همین دلیل حفظ محیط‌زیست در اولویت این شرکت قرار گرفته است. برای نمونه با در نظر گرفتن ریسک های محیط زیستی از سال ۱۳۸۰ این شرکت با راه اندازی واحد ویژه زیست محیطی خطرات و پیامدهای موضوع انتشار ذرات غبار را ارزیابی و ریسک‌های آن  را محاسبه کرده تا پیامدهای آن بر محیط زیست را به حداقل ممکن برساند.
از طرف دیگر قدیمی بودن تکنولوژی این کارخانه ریسک های محیط زیستی آن را بیشتر کرده بود، به ویژه اینکه در حومه شهر قرار گرفته است. به همین دلیل این شرکت که هم اکنون ۵۰ سال از قدمت آن گذشته با همکاری شرکت های دانش بنیان به دنبال فرایند بومی سازی قطعات خاص فولادی رفت تا از این طریق بتواند بهره وری تولید و آلایندگی آن را به حداقل برساند. بنابراین با گذر زمان و به‌طور همزمان با تولید نوسازی کارخانه را هم اجرایی کرده است و در نهایت این موضوع منجر شده تا ظرفیت تولید شرکت هم افزایش یابد.
همچنین با همکاری شرکت های دانش بنیان زمینه توسعه روش‌های پسیل کنترل غبار را انجام داده تا بتواند انتشار آلودگی را بدون مصرف انرژی و بدون مصرف آب کاهش دهد، این جزو طرح‌های است که برای نخستین بار در خاورمیانه توسط فولاد خوزستان اجرا شده‌است.
از سال ۸۱ تاکنون بیش از ۱۰۳ پروژه در زمینه محیط زیست را اجرا شده و در  کنار اینکه ظرفیت تولید ۵۰ درصد یافته اما انتشار آلودگی فولاد خوزستان به ۵۵ درصد کاهش یافته است.
از طرف دیگر اهواز در حدود ۹ ماه از سال گرم است و به دلیل اینکه در تابستان دمای آنجا به حدود ۵۲ درجه سانتیگراد می‌رسد و موضوع ریزگردها و انتشار غبار به عنوان یک پدیده آسیب زایی جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد فولاد خوزستان با رویکرد مسیولیتهای اجتماعی به این مقوله ورود کرده و پروژه های را برای کاهش گرد وغبار انجام داده است. از طرف دیگر به دلیل اینکه مواد اولیه مورد کنسانتره سنگ آهن و سنگ آهک در چرخه تولید به صورت ریزدانه و پودر  بکار گرفته می شود‌ احتمال انتشار غبار دارند. به همین دلیل این شرکت توسعه فضای سبز را در دستور کار قرار داده است تا از این طریق بتواند نه تنها از خشکی هوا، وزش باد و حتی انتشار ذرات معلق و گرد و غبار جلوگیری کند به چشم انداز طبیعی شهر هم کمک کند. بنابراین فولاد خوزستان بزرگترین پروژه های زیست محیطی را در سال های اخیر را اجرا کرده است چراکه همواره مسیولیتهای اجتماعی و سلامت جامعه جزو دغدغه های آن بوده است.
همچنین در سال های گذشته استان خوزستان چالش آب داشته تا جایی که بخش مسکونی برخی مناطق این استان هم تحت تاثیر قرار گرفته است، به همین دلیل شرکت فولاد خوزستان پروژه  تصفیه‌ خانه پساب صنعتی را با ظرفیت ۳ هزار مترمکعب در ساعت،که از سال ۱۳۸۵ راه‌اندازی کرده بود به تازگی تکمیل کرده است. از آنجایی که در ماه اردیبهشت امسال به بهره‌برداری رسیده و حدود ۷۰ درصد از پساب کارخانه دوباره بازچرخانی می‌شود و به فرایند تولید باز می‌گردد در یک سال گذشته فولاد خوزستان سهم خود از برداشت آب را به حداقل رسانده است.
از طرف دیگر این شرکت با استقرار سیستم‌های پایش عملکرد تمام خروجی‌های تصفیه‌خانه صنعتی را از طریق سیستم‌های مانیتورینگ آنلاین مورد بررسی قرار می دهد و داده‌های آن را به صورت مستقیم به سازمان محیط زیست ارسال می کند تا همواره نسبت به عملکرد دقیق تصفیه خانه اطلاعات برای ارزیابی وجود داشته باشد.