مراسم روز عاشورا کجا بریم
مراسم روز عاشورا کجا بریم

به گزارش سرمایه فردا، مراسم روز عاشورا در بیشتر شهرها به صورت سینه زنی و زنجیر زنی است. اما برخی شهرها تعزیه پرشور با زبان و گویش زیبا دارند.

به گزارش سرمایه فردا، مراسم روز عاشورا در برخی شهرها عزاداری پرشور برگزار می‌شود. سه منطقه کشور توصیه می‌شود شهرهای دارای زبان و گویش مانند زنجان، شهرهای کرمانشاه و خرم آباد و شهرهای مناطق مرکز کشور مانند یزد، کاشان و… را ببینید.

در سال های گذشته در مناطق ترک نشین قمه زنی هم اتفاق می‌افتاد به همین دلیل برای خیلی‌ها دلخراش بود. خوشبختانه در سالهای اخیر این رفتار از مراسمها از بین رفته است. اما با توجه به اینکه تعداد زیادی از مردم در مراسم عزاداری در شهرهای ترک نشین حاضر می‌شوند تعزیه و زنجیرزنی زیبا برگزار می‌شود.

در مناطق لرنشین هم به دلیل اینکه طبق مراسم سالهای گذشته گل مالی دارند هیجان عجیبی در روز عاشورا وجود دارد. از طرف دیگر مداحی با لهجه لری و کردی برای بسیاری از مردم پرسوز و گداز است. به همین دلیل بسیاری از مردم استانهای دیگر در مراسم عزاداری به غرب کشور سفر می کنند.

مراسم روز عاشورا در کرمانشاه

منطقه کرمانشاه کرد شیعه هستند. کردها در ماه محرم علاوه بر اینکه مراسم پرسوز و گداز دارند. در این روز با نذری های مانند حلیم، خورشت خلال، خورشت قیمه، زرشک پلو با مرغ و… از عزاداران پذیرایی می کنند. البته نذری دادند در همه استانها مرسوم است. اما در برخی شهرها مانند تهران بیشتر با شربت یا چای پذیرایی می کنند.

شهر یزد از دیگر جاهای دیدنی برای مراسم عزاداری است. لهجه یزدی شور خاصی به مداحی روز عاشورا می‌دهد. در این روز بسیاری از ساکنان شهرستانهای اطراف یزد برای دیدن هیات‌های عزاداری یزد به آنجا می‌روند.

هرساله مراسم عزاداری یزد در صدا و سیما پخش می‌شود. به همین دلیل افرادی که امکان حضور در این شهر را ندارند از طریق تلویزیون مراسم عزاداری یزدی‌ها را می‌بینند.

منطقه کاشان، آران و بیدگل هم عزاداری پرشوری دارد. این شهرها جزو مذهبی‌ترین شهرهای کشور محسوب می‌شوند. به همین دلیل مراسم تعزیه دارند. بسیاری از مردم دوست دارند هرساله روایت عاشورا را در قالب تعزیه ببیند.