مذاکرات با کشورهای خارجی برای صادرات محصولات شیلاتی
مذاکرات با کشورهای خارجی برای صادرات محصولات شیلاتی

شهبازی با تاکید بر اینکه آبهای ایران ظرفیت بالایی برای تولید و صادرات محصولات شیلاتی دارند، اظهار کرد: در این دوره از نمایشگاه بازدید خارجی زیادی داشته ایم و مذاکراتی هم با کشورهای خارجی برای صادرات این محصولات را داشته ایم.

به گزارش سرمایه فردا، مدیرعامل شرکت درنا سید مکران در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه در حال حاضر نخستین شرکتی هستیم که مجوز صید لانگ لاین صنعتی را دریافت کرده ایم، گفت: در شرایط کنونی صید آزمایشی از تن ماهیان را انجام می دهیم و بعد از دو ماه وارد فاز اجرایی خواهیم شد.

شهبازی با بیان اینکه خانواده های تن ماهیان جزو ماهیان پرارزش هستند، تصریح کرد: در این دوره از نمایشگاه بازدید خارجی زیادی داشته ایم و مذاکراتی هم با کشورهای خارجی برای صادرات این محصولات را داشته ایم.

او با اشاره به اینکه مذاکراتی با گروه عمانی برای توسعه روابط دو کشور در حوزه شیلاتی داشته ایم، گفت: در خصوص شیلاتی تمام نهادهای ذیربط باید توجه کنند زیرا ظرفیت بالایی برای ارزآوری در این بخش وجود دارد و از طرف دیگر ارزش افزوده بالایی در محصولات شیلاتی و تن ماهیان وجود دارد.

مدیرعامل شرکت درنا سید مکران تاکید کرد: در شرایط کنونی از صیادان منطقه چابهار و کنارک استفاده می شود و با توجه به ظرفیت بالایی که در آبهای کشور وجود دارد امکان سرمایه گذاری در این بخش بالاست و می تواند به اشتغال منطقه کمک قابل توجهی بکند.

چشم انداز ارزآوری ۴۰ تا ۵۰ میلیون دلاری در سال

رئیس هیات مدیره درنا سید مکران با اشاره به اینکه در حال حاضر شرکت الگوهای بین المللی را در کشور اجرا کرده است، گفت: در مقطع کنونی با استفاده از اینکه طرح سرمایه گذاری هستیم یک ماه دیگر محصولات شرکت به کشورهای ژاپن و عمان قرارداد بسته ایم و هدف ما توسعه صادرات به کشورهایی مانند کانادا و آمریکا است

سید میثم طباطبایی با تاکید بر اینکه چشم انداز صادراتی شرکت رسیدن به ارزآوری ۴۰ تا ۵۰ میلیون دلاری در سال است، افزود: در شرایط کنونی نخستین شرکتی هستیم که یک کشتی ترال قدیمی را به روز رسانی کرده و از آن برای صید لانگ لاین استفاده کردیم و همچنین برای نخستین بار منفی ۶۰ یارد ایران کردیم.

او با بیان اینکه نخستین ها همیشه سخت ترین ها هستیم از این رو امیدوار هستیم که کار را خوب پیش ببریم، اظهار کرد: شیلات بعد از یک سال مجوز لازم را صادر کرد و البته در مقطع کنونی مشکل تامین مالی داریم که متاسفانه ها نظام بانکی همکاری لازم را انجام نمی دهند.

رئیس هیات مدیره درنا سید مکران با اشاره به اینکه در شرایط کنونی شیلات همکاری خوبی از شرکت دارند به همین دلیل به آینده فعالیت شرکت امیدوار هستم، اظهار کرد: خوشبختانه مدیران استان سیستان و بلوچستان بسیار دلسوز هستند و امیدواریم بتوانیم در مسیر اشتغال و توسعه استان نقش داشته باشیم.

او افزود: در حال حاضر یکی از تعهدات ما به شیلات استان آموزش صید لانگ لانگ است، اظهار کرد: پیش از این کارگاه های آموزشی را برگزار کرده ایم و قصد ادامه آموزش ها را داریم، از این رو با توجه به توانمندی های شرکت در آموزش صید لانگ لاین عمانی ها هم خواستار آموزش لانگ لاین در این کشور هستند.

 مجوز دریاروی به شناور صید لانگ لاین داده نشده است

عضو هیات مدیره درنا سید مکران با اشاره به اینکه درباره روش صید ماهیگیری گفت: سال ۹۷ با حمایت شیلات و سازمان بین المللی یونیدو به ژاپن رفتم دوره صید لانگ لاین و … را آنجا گذرانده و هم اکنون گواهینامه بین المللی داریم.

هومن بازرگان با بیان اینکه در مقطع کنونی روش های صید نوین بین المللی را در ایران تدریس می کنم، اظهار کرد: در مقطع کنونی نخستین مدرس بین المللی صید لانگ لاین هستم و چند کارگاه آموزشی صید لانگ لاین در چابهار برگزار کرده ایم.

او با تاکید بر اینکه هم اکنون به حمایت دستگاه های بالادستی نیاز داریم، اظهار کرد: در مقطع کنونی کشتی صید ترال را تغییر کاربری داده ایم و پیشرفته ترین تجهیزات صید لانگ لاین را بر روی آن نصب کرده ایم اما بعد از دو سال هنوز مجوز دریاروی به ما نداده اند و این موضوع ناشی از کم لطفی مسئولان است، زیرا هم خواسته مسئولان برای به روز کردن تجهیزات شناور انجام داده ایم.

عضو هیات مدیره درنا سید مکران با اشاره به اینکه شرکت از همه روش های نوین صید دنیا را بکار می برد، اظهار کرد: در شرایط کنونی کشورهای مانند پاکستان به دنبال صید لانگ لاین و عرضه ماهی به این کشور بودند و بعد ژاپنی ها اعلام کردند که کسی از پاکستان در ژاپن دوره ندیده به همین دلیل با این کشور همکاری نکردند.

بازرگان با بیان اینکه در حال حاضر در صید لانگ لاین ماهی به صورت عصب کشی و شام کشی می شود، اظهار کرد: وقتی در زمان صید خون مضر ماهی گرفته می شود کیفیت آن بالا می رود به همین دلیل کشورهایی مانند ژاپن برای خرید اینگونه ماهی ها تقاضای بالایی دارند.

عضو هیات مدیره درنا سید مکران با اشاره به اینکه ماهی های گیدر و الفین و … به روش لانگ لاین انجام می شود، تصریح کرد: در مقطع کنونی به دلیل اینکه دوره های آموزشی را در ژاپن گذرانده ام امکان شناسایی و صید های ماهی دیگر را داریم.

او با تاکید بر اینکه در حال حاضر عمانی ها با موتور ۳۰۰ وارد نقاط مشترک صید با ایران می شوند به همین دلیل حجم بالایی صید می کنند، اظهار کرد: در حالی که قایق های ایرانی بسیار ضعیف هستند و صیادان ایرانی برای اینکه بتوانند به ساحل برسند زودتر برگردند به همین دلیل نیازمند همکاری نهادهای مربوطه برای صدور مجوز صید با قایق های با موتورهای قوی تر هستیم.

بازرگان با بیان اینکه با اشاره به روش دیگر صید ماهی اظهار کرد: روش صید پول هندلاین در مادرید گذرانده ام. در شرایط کنونی صید لانگ لاین از فاصله صد مایل است و قایق ها توان این پیمایش را ندارد و از طرف دیگر پول هندلاین هزینه بالایی دارد به همین دلیل باید مجوز لازم برای اجرای آن وجود داشته باشد.