مدیریت سوانح طبیعی چگونه باید باشد؟
مدیریت سوانح طبیعی چگونه باید باشد؟

به گزارش سرمایه فردا، از آنجایی که مدیریت سوانح طبیعی و انسان ساخت به صورت مستقیم با جان و مال مردم سروکار دارد.

علم مدیریت سوانح طبیعی پیچیده و چندبعدی که نیازمند عملکرد متنوع برای کاهش خطرپذیری دارد. نیاز به دانشجو و فارغ‌التحصیل و… ندارد، بلکه به متخصصانی کارآمد و عملیاتی و چند تیم آماده و آتش به اختیار به تعبیری نیاز دارد. مبارزانی تصمیم ساز و دارای تخصص‌های همه‌جانبه و دارای سواد و تحلیل تصمیم سازی.
کسانی‌که مستند، مستدل و علمی بتوانند مقابل جهت‌دهی و تبلیغات ضداجتماعی را در جامعه گرفته و جریان مشروعیت بخشیدن به تسری ضداجتماعی را بگیرند. افرادی که به علم کنترل مسلط باشند و در این خصوص نقش‌آفرینی کنند. چه افرادی؟

استراتژی ناکارآمد مدیریت سوانح طبیعی

مبارزه‌ای همه‌جانبه به‌خصوص با افرادی که به نام مدیریت سوانح طبیعی: ساخت و ساز مستحدثات را درمعرض انواع مخاطرات چندگانه، برنامه‌ریزی و اجرایی می‌کنند. سوانح طبیعی را منجر به بلایا و فجایع انسانی می نمایند، با دخالت مستقیم عوامل انسانی همه‌گیری و شیوع اپیدمی ها می‌شوند. مهندسی و دستکاری های اقلیمی مانند ساخت سدها یا انتخاب گزینه‌های سودمندتر کاهش خطرپذیری منطقه‌ای، آلوده نمودن بسترهای آب‌وهوایی(انتشار آلاینده‌های سنگین، تراکم مناطق صنعتی و پالایشگاهی در مناطقی که کانون آلایندگی و آلودگی‌های زیست‌محیطی می‌شوند) مشکل ساز هستند.
همچنین دستکاری‌ و مهندسی ویرانی منابع طبیعی و منابع و ذخایر آبی کشور، همزمان خشکاندن تالاب‌ها، دریاچه‌ها، انهار و محیط زیست پرندگان و حیوانات و جنگل‌های هزاران ساله ایران، ساخت و برنامه‌ریزی توسعه در بسترهای طبیعی رودخانه‌ها(میانکاله و…) جزو رفتارهای خطرناک هستند. در ادامه دستکاری و دست اندازی به منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، بهره‌برداری بی‌رویه از آبهای زیرزمینی، تشدید فرونشست، ساخت کانون‌های ریزگرد و… بسیاری دیگر از پدیده‌های اجتماعی و اقتصادی که اینگونه دامن میزنند. همه این برنامه های ویرانی را با استراتژی مدیریت سوانح طبیعی با ناکارآمدی نهادینه و عملیاتی می‌کنند.
مافیا با برنامه و در بستر ناآگاهی و عدم دخالت اجتماعی این برنامه‌های کانون‌های تصمیم‌گیری و سیاستگذاری را پیاده‌سازی می‌کنند(عده زیادی کماکان به وجود همچنین تیم و بازیگردانانی ایمان ندارند).
ما نیازمند اشخاصی هستیم که بتوانند با تخصص و انتشار استدلال منطقی و مستندات و منابع علمی خود در مقابل ثروت و منابع انسانی مافیای صنعت، کشاورزی و بهداشت بایستند و اینگونه آگاهانه و برنامه‌ریزانه مبارزه کنند. متخصصانی که بتوانند جامعه را در این اکوسیستم خود ویرانگر هدایت نمایند
مبارزه‌ای همه‌جانبه با سیل بی‌رویه تجویزدارو، مصرف سموم و کودهای شیمیایی، سونامی سرطان، فجایع تصادفات جاده‌ای، مافیای دارو و تسری امراض و… همگی نیازمند افرادی توانمند و آماده است.

نقش شعارهای تبلیغاتی در جامعه

این جامعه بیشتر از اینکه نیاز به توسعه و شعارهای تبلیغاتی آبادانی و گسترش زیرساخت داشته باشد نیازمند تغییر در مدیریت سوانح طبیعی است. البته نیشتری به این دمل های چرکین جهت‌دهی های رسانه‌ای و همراهانه خود است. ۲۰.۰۰۰ کشته تصادفات جاده‌ای، ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار کشته کووید۱۹، بالاترین سطح خطرپذیری سرمایه‌گذاری در ایمنی و امنیت در میان کشورهای منطقه، ۳مین کشور دارای تلفات انسانی و خسارات ناشی از زلزله، بالاترین میزان خسارات و تلفات انسانی ناشی از سیل(گزارشات دوره‌ای دهه نود شمسی تاکنون)، این تکرر مکررات و تصاعدی گردیدن این اعداد و ارقام، سیل عظیم سرطانها و بیماری‌های قلبی و عروقی و….
شما موضوعات تخصصی و مهندسی را در بدترین شرایط و در اوج همه‌گیری و بحبوحه اگر علمی و قابل استناد نیز منعکس کنید با رفتارهای ضداجتماعی خودجامعه مواجه می‌شوید(تجارب گران‌قیمت کووید۱۹ این جنگ بیولوژیک، آخرالزمان سازی های چندگانه قحطی و… درمعرض قرارگیری و آسیب‌پذیری سیستماتیک سیستم آمادگی و پاسخ که تکرر آن در همین دوسال اخیر نیز مجدداً تجربه گردید). گاهی ناباورانه با موضع‌گیری و جریان سازی خود به ظاهر متخصصان و اهل علم نیز مواجه می‌شوید. گستردگی و همراهی جامعه با این بنگاه‌های اقتصادی و سیاسی را میتوانید به کرات در فجایع به در پشت استراتژی مدیریت سوانح طبیعی مشاهده نمایید.
تجارب کووید، مهندسی گران سازی کالاهای اساسی، بروز جنگ داخلی و جرقه پرچمهای دروغین جنگ افروزی اخیر همه خود ناآگاهی و در مخاطره قرار داشتن جامعه را گوشزد می‌کند.
ما میبایست پرسشگری و تفکر نقادانه و ریشه‌یابی و ریشه‌کنی را همه‌گیر و خواست اجتماعی کنیم:
ریشه‌یابی و تفکرنقادانه بسیار نادر و پر از ریسک گردیده است این اکوسیستم نکوهیده و فاجعه‌بار است. میبایست در آن بازنگری نمود.