محبوبترین خودروهای بازار ایران
محبوبترین خودروهای بازار ایران

محبوبترین خودروهای بازار ایران شاسی بلند و کراس اورها هستند. چراکه خودروسازان بزرگ کمتر توان تولید این مدل خودروهای را دارند به همین دلیل مجبور به تولید سدان هستند.

به گزارش سرمایه فردا، محبوبترین خودروهای بازار ایران بیشتر به چه خودروهایی هستند؟ ساختار فروش خودرو سواری در شرکت های خودروساز به تفکیک شکل بدنه حکایت از این دارد که در یک دهه گذشته همراه با گستردگی فعالیت بخش خصوصی خودروسازی کشور ،تقاضا برای خودروهای SUV/CUV یعنی شاسی بلند و کراس اوور(نیمه شاسی ) و محصولات اتوماتیک بیشتر شده است.
در حال حاضر تمرکز خودروسازی کشورمان بیشتر بر محصولات سدان ، هاچ بک و شاسی بلند و کراس اوور است. ساختار فروش خودرو سواری در شرکت های خودروساز به تفکیک شکل بدنه به این صورت است که شرکت ایران خودرو ۵/۲۵ درصد محصولات هاچ بک و ۷۰ درصد خودروهای سدان تولید می کند. این در شرایطی است که خودروهای شاسی بلند و نیمه شاسی تنها ۴ درصد در سبد محصولاتی این خودروساز بزرگ قرار دارند.
سایپا دومین خودروساز بزرگ کشور ۴/۵۳ از محصولاتش را به تولید هاچ بک ها اختصاص داده است.حال آنکه ۴۶ درصد خودروهای سواری این گروه صنعتی ، سدان است .محصولات شاسی بلند ونیمه شاسی در سبد محصولاتی سایپا هیچ جایگاهی ندارد.

محبوبترین خودروهای بازار ایران از نظر خودروسازان خصوصی

برخلاف دو خودروساز بزرگ کشور تمرکز بالای شرکت های بخش خصوصی عموما بر تولید و فروش خودروهای شاسی بلند است. بطوریکه مدیران خودرو ۱۹ درصد محصولات سدان و ۸۱ درصد خودروهای شاسی بلند و نیمه شاسی تولید می کند. برخلاف مدیران خودرو،کرمان موتور ۵۹ درصد محصولاتش سدان و ۴۱ درصد کراس اور است.
گروه بهمن نیز۸۲ درصد محصولاتی که تولید می کند خودروهای شاسی بلند و نیمه شاسی است و تنها ۱۸ درصد سدان تولید می کند. باقی شرکت ها بخش خصوصی نیز تماما به تولید خودروهای SUV/CUV می پردازند. این موضوع حکایت از این دارد که محبوبترین خودروهای بازار ایران شاسی بلند و کراس اورها هستند. چراکه خودروسازان بزرگ کمتر توان تولید این مدل خودروهای را دارند به همین دلیل مجبور به تولید سدان هستند. اما خودروسازان بخش خصوصی به سمت تولید محبوبترین خودروهای بازار ایران رفتند.
به نظر می رسد تولید خودروهای شاسی بلند و نیمه شاسی با توجه به تقاضای بالای بازار برای بخش خصوصی خودروساز سودآورتر از تولید دیگر کلاس های خودرو است.
از اسفند ۱۴۰۱ با هدف ساماندهی بازار و جلوگیری از تخلف خودروسازان، عرضه خودرو در سامانه یکپارچه انجام شد. این در شرایطی است که با شکست طرح فروش همسان، در سال جاری عرضه خودرو بار دیگر به خودروسازان محول شده است. این موضوع باعث می‌شود که تقاضا برای خرید خودرو کاهش یابد. چراکه قبلا محبوبترین خودروهای بازار ایران که همان شاسی بلندها بود طبق الزام در سامانه فروش خودرو عرضه می‌شد و نظارت بر آن زیاد بود. ولی در مقطع کنونی اگر شرکت‌های خصوصی قرار باشد خودروهای مونتاژی را خودشان بفروشند قطعا با قیمت‌های بالاتر عرضه می‌کنند. این موضوع تقاضای بازار را تحت تاثیر قرار می دهد.

پایان عرضه خودرو در سامانه یکپارچه

هر چند مسئولان وزارت صمت دولت سیزدهم که از جمله طراحان عرضه خودرو در سامانه یکپارچه خودرو بودند. در حال حاضر در این وزارتخانه حضور ندارند و مشخص نیست که پاسخگوی این طرح شکست خورده چه مقام و مسوولی است. با این حال واگذاری فروش به خودروسازان آن هم با قرعه کشی، بازگشت به روش قبلی و البته مسیر شکست خورده در فروش خودرو است.
حال سوالی که مطرح می شود این است که پیام طرح ها و ایده های مختلف فروش خودرو که از قضا تنها شکست را به خود دیده برای سیاستگذار جدید خودرو چیست؟ آیا ایده جدیدی برای فروش خودرو در راه است؟ با توجه به اینکه تقاضا برای خودروهای داخلی کاهش یافته است محبوبترین خودروهای بازار ایران وارداتی ها خواهند شد.
آنچه مشخص است هر ایده ای با هدف محدود کردن خرید، تاکنون به نتیجه مطلوب منجر نشده با این حال باز هم تجربه های قبلی تکرار می شود. دو سال پیش سامانه یکپارچه خودرو با ده ها بند و مقررات برای جلوگیری از خرید واسطه ای اعمال شد و نتیجه ای نیز جز گستردگی دلالی در بازار خودرو نداشت.
حالا باز هم به روش قرعه کشی برای دریافت خودرو بازگشتیم با این تفاوت که صنعت خودرو حال و روز خوشی ندارد و تولید از ابتدای سال جاری روند نزولی به خود گرفته است.

سایه دولت بر خودروسازی کشور

از سوی دیگر خودروسازان هنوز تعهدات سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ را بطور کامل انجام ندادند و فریز ۱۶ ماهه قیمتی، تولید را در شرکت های خودروساز کاهش داده است.

هر چند در فروش اخیر نیز محدودیت های خرید از سوی متقاضیان پابرجا بود، اما دلالان بازار خودرو کارآزموده شده و تمامی روش هایی که می تواند به معامله پرسود بیانجامد را در این مدت آموخته اند. در فروش بزرگ خودرو حدودا دو میلیون و ۲۰۰ هزار متقاضی برای دریافت محصولی از شرکت ایران خودرو ثبت نام کردند.
طبق بررسی ها افراد عادی برای برگزیده شدن در این لاتاری شانسی حدود سه درصد دارند یعنی از هر ۳۲ نفر یک نفر موفق به دریافت خودرو از کارخانه خواهد شد.فروش اخیر خود حاوی پیامی به سیاستگذار جدید خودرو است. خودروسازان میگویند تا زمانی قیمت خودرو اصلاح نشود و سایه دولت بر خودروسازی کشور همچنان گسترده باشد نباید در انتظار معجزه ای در تولید و عرضه خودرو بود. بهتر است زمانی که صرف فکر کردن به اجرای روش های عجیب وغریب فروش می شود، به اقدامات ساختاری و بنیادی اختصاص پیدا کند تا هم شاهد رشد کمی و کیفی خودرو باشیم و هم بازار خودرو ساماندهی شود.