متغیرهای اثرگذار بر بورس ۱۴۰۳ کدامند؟
متغیرهای اثرگذار بر بورس ۱۴۰۳ کدامند؟

روند صعودی بورس به صورت واضح نمی توان پیش بینی کرد، اما نشانه هایی از آغاز یک کف سازی و ادامه روند صعودی در نمادهای ارزنده دیده می شود.

به گزارش سرمایه فردا، آیا بورس در این هفته می‌تواند معاملات خود را بدون تنش دنبال کند؟ ‌برای پاسخ دادن به این پرسش لازم است بدانیم کدام متغیرهای اثرگذار بر بورس ۱۴۰۳ نقش بیشتری ایفا می کنند.
در همین رابطه برخی از کارشناسان بازار سرمایه با ارزیابی وضعیت متغیرهای اثرگذار بر بورس ۱۴۰۳ بر تداوم رشد شاخص بورس تاکید دارند. آنها معتقدند که وضعیت متغیرهای اثرگذار بر بورس ۱۴۰۳ رو به بهبود است. چراکه مواردی همچون افزایش نرخ دلار نیما، ارزندگی بازار و حمایت اخیر سیاستگذاران اقتصادی از بورس از آن دسته مواردی هستند که برای بازار خوشایند است. نکته مهم در این میان آن است که عوامل مذکور در شرایطی از پشتوانه محکم برخوردارند که ریسک‌های دیگری بازار را تهدید نکنند.

تاثیر دولت در مثبت شدن متغیرهای اثرگذار بر بورس ۱۴۰۳

روی کاغذ به دلیل اتفاقات نشات گرفته از تعیین تکلیف کابینه دولت چهاردهم، پیش‌بینی اغلب فعالان بازار مثبت شدن متغیرهای اثرگذار بر بورس ۱۴۰۳ است. اما با توجه به وضعیت غیرقابل پیش بینی حاکم بر سیاست خارجی کشور، سناریوی توقف رشد بورس همچنان به قدرت خود باقی است کما اینکه برآیند کلی بازار به صعود آهسته نیز نیم نگاه جدی دارد.
تجربه‌های مشابه نیز نشان میدهد بورس از سال ۱۴۰۱ و متاثر از«بن بست مذاکرات برجام»به شدت تحت تاثیر این متغیر بوده و برگشت‌های بیشماری را متحمل شده است.
بنابراین باوجودی‌که برخی مقامات بارها گفته‌‌اند تحریم و دیگر تحولات منفی سیاسی ارتباط و اثری بر روند بازار سهام ندارند. ولی این‌طور نیست و به وضوح شاهد اثرگذاری این تحولات بر نوسان قیمت در بازارهای گوناگون هستیم.
رویدادهای مهم سیاسی از این منظر بر ای فعالان بورسی حائز اهمیت است که با بهبود وضعیت در این بخش مسیرهای متفاوتی از متغیرهای اثرگذار بر بورس ۱۴۰۳ ایجاد می شود و سودآوری شرکت‌ها و رونق بازار سهام بازمی گردد.
اما با پیشروی شوک‌های سیاسی فعالیت بنگاه‌های بورسی نیز با مشکل مواجه می‌شود.این وضعیت در کوتاه مدت با شدت بیشتری دنبال می‌شود.سردرگمی موجود در بازارهای دیگر نیز قابل مشاهده است.

ریسک‌‌‌های موثر بر معاملات سهام

دو سال اخیر، ارزش معاملات بازار سهام دچار افت معناداری شده و میل وافری به خرید سهام وجود نداشته است. درواقع بعد از ریزش قیمت‌ها در میانه‌‌‌های اردیبهشت سال گذشته، ارزش معاملات بازار با افت قابل‌‌‌توجهی همراه شد. گویا کسی چشم‌‌‌انداز رشد برای قیمت سهام در ماه‌های آتی متصور نیست. به همین دلیل دولت جدید متغیرهای اثرگذار بر بورس را مورد بازنگری قرار داده است.
سال گذشته، میانگین روزانه ارزش معاملات، ۶‌هزار و ۸۸۵میلیارد تومان بود. در سال‌جاری این متغیر به ۳‌هزار و ۴۵۵درصد رسیده است. گویا افت ۵۰درصدی میانگین روزانه ارزش معاملات نسبت به سال گذشته باعث شده سرمایه گذاران از بازار سهام به طور کامل ناامید شوند.
اما چرا اینگونه شد؟ از متغیرهای اثرگذار بر بورس می توان به ریسک‌‌‌های موثر بر معاملات سهام در چندماه گذشته مانع از آن شده که جریان نقدینگی سیال و سرگردان سطح جامعه به سمت و سوی خرید سهام متمایل شود. خدشه‌‌‌دار شدن اعتماد عمومی در بورس، پول‌‌‌ها را به سمت دیگر بازارها سوق داده است.