متغیرهای اثرگذار بر بورس مرداد ۱۴۰۳
متغیرهای اثرگذار بر بورس مرداد ۱۴۰۳

متغیرهای اثرگذار بر بورس مرداد ۱۴۰۳ تنش‌های منطقه‌ای و سیاست‌های بین‌المللی ایران است. هرچند بلاتکلیفی کابینه به ریسک‌های بورس افزوده شده است.

به گزارش سرمایه فردا، شنبه مهمی در انتظار همه بازارهاست.جریان از این قرار است که حداقل در شرایط فعلی با توجه به رفتار متناقض متغیرهای اثرگذار بر بازارها نمی‌توان انتظار داشت برای مدت طولانی،شاهد رفتار با ثبات فعالان اقتصادی باشیم.

به ویژه بازارهایی که با ریسک‌های متعدد مواجه هستند.در روزهای اخیر I و به دنبال اوج گرفتن تنش‌های منطقه‌ای، بازارها بازخوردهای گوناکونی نسبت به این اتفاقات بروز دادند و درهیجانی ‌ترین حالت ممکن به سر می‌برند.

اما پرسش مهم آن است که در نخستین روز معاملاتی هفته یعنی فردا بازارها در چه مسیری حرکت خواهند کرد؟کارشناسان اقتصادی می‌گویند؛یکی از مهم‌ترین خصوصیت‌های بازارها این است که سرمایه‌گذاران توانایی تمایز قائل شدن میان واقعیت از احساسات و رویا‌ها را داشته باشند.به همین دلیل در شرایط کنونی که مسائل سیاسی و بین المللی بر وضعیت بازارها سایه افکنده است؛ بازارها در این زمینه با محدودیت مضاعف مواجه هستند.

در ماه‌ها و سال‌های گذشته بارها شاهد این مساله بودیم و اکثر بازارها در مواجهه با تنش‌های بیرونی واکنش‌های مقطعی و کوتاه مدت نشان داده‌اند.بنابراین می‌توان بیان کرد که چگونه رفتار سرمایه گذاران متاثر از ریسک‌های سیاسی می‌تواند متحول شود.

وضعیت بورس تهران ینز به همین گونه است و با تعدد ریسک‌های گوناگون دست به گریبان است.از اینرو انداختن تقصیرات به گردن سهامداران خرد بیش از آنکه ناشی از بی‌انصافی و عدالت باشد، ناشی از غیر قابل پیش بینی بودن وضعیت متغیرهای اثرگذار بر بازارهاست است که در ماه‌های اخیر چاره‌ای به جز ترک بورس و ابراز احساسات منفی نسبت به این بازار نداشته‌اند.

در آخرین روز هفته‌ای که گذشته بورس تهران سنگین‌ترین ریزش هفتگی ۴.۹۴ درصدی را از ابتدای ۱۴۰۳ را ثبت کرد تا نشان دهد؛بازار مذکور تا چه میزان از تنش‌های بیرونی واهمه دارد.اگر فردا معاملات بازار سهام با محدودیت دامنه نوسان آغاز نشود؛ بر اساس اظهارات کارشناسان بورسی امکان نزول شاخص کل به کف کانال ۲میلیون واحدی نیز وجود دارد.

تصمیم سیاست‌گذاران از متغیرهای اثرگذار بر بورس

در هفته‌های اخیر بازار سهام با عملکرد منفی شاخص کل مواجه بوده.طی هفته جاری در حالی کارنامه بورس‌ با ناامیدی به دست سهامداران داده شد که در دو هفته قبل نیز دماسنج اصلی بورس با بازدهی منفی کار خود را تمام کرده‌ بود.

بورس تهران در هفته‌ای که گذشت، چهار روز معاملاتی داشت و در هرچهار روز شاخص‌کل با افت همراه شد تا ماحصل آن افت ۴.۹۳‌درصدی نماگر اصلی بازار سهام در مقیاس هفتگی باشد. همچنین در هفته‌ای که گذشت، شاخص هموزن با نزول ۵.۲۹‌درصدی همراه شد و شاخص‌کل فرابورس نیز افت ۴.۴‌درصدی را تجربه کرد.

درجریان معاملات روز چهارشنبه، شاخص‌کل با افت ۵۲‌هزار‌واحدی همراه شد و در سطح ۲‌میلیون و ۶۸‌هزار‌واحدی کار خود را به اتمام رساند. افت ۲.۴۶‌درصدی نماگر اصلی بازار سهام از ۳۰‌اردیبهشت ‌سال‌جاری بی‌سابقه بود. افتی که در جریان معاملات روز گذشته بورس تهران حادث شد، در امتداد بلاتکلیفی‌‌‌‌‌های بازار سهام پس از انتخابات ریاست‌جمهوری به‌وقوع پیوست.

با این تفاوت که در معاملات روز گذشته سایه ریسک سیستماتیک نیز به کلیه عوامل منفی تاثیرگذار بر بازار سهام افزوده شد.

قرار داشتن نرخ بهره بدون‌ریسک در سطوح بالا، بلاتکلیفی ناشی از مشخص‌نبودن کابینه و تیم اقتصادی دولت چهاردهم، بی‌‌‌‌‌اعتمادی عمومی موجود در کلیت بازار سهام، افت حاشیه سود شرکت‌ها در فصول اخیر، سیاست‌های ضدتولید نهادهای تصمیم‌ساز، تصمیمات خلق‌الساعه نهادهای مختلف که حاشیه سود شرکت‌ها را نشانه گرفته، قطعی برق در برخی صنایع (از ابتدای خرداد تقریبا ۱۳شرکت در کدال، اطلاعیه‌‌‌‌‌هایی درخصوص محدودیت برق منتشر کرده‌اند).

عدم‌ریل‌‌‌‌‌گذاری مشخص و بلندمدت درخصوص هزینه انرژی و نرخ خوراک، تحریم و هزینه‌های تحمیل‌‌‌‌‌شده بابت آن، اختلاف دلار نیمایی با دلار بازار آزاد و تنش‌ها و منازعه‌‌‌‌‌های ایجادشده در خاورمیانه از جمله مهم‌ترین ریسک‌های بازار سهام در مقطع فعلی محسوب می‌شوند.

این عوامل سبب شدند تا در روز گذشته بازار به‌طور کامل تحت‌تاثیر شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران مجددا در مسیر ریزشی قدرتمند قرار بگیرد.

سایه ریسک‌های سیستماتیک بر معاملات بورس ۱۴۰۳

منابعی که از طریق صندوق تثبیت و صندوق توسعه‌ملی به بازار تزریق می‎‌‌‌‌شود، اثرگذار است و برای روزهای بحرانی باید استفاده شود، اما از منابع این صندوق‌ها به بهترین شکل و در زمان مناسب استفاده نشده‌است.

با توجه به فعال‌شدن ریسک‌های سیستماتیک و تنش‌هایی که در منطقه رخ می‌دهد، بازار سرمایه به‌شدت نیازمند مشخص‌شدن هرچه سریع‌تر اعضای کابینه دولت جدید است تا یک تغییر رویه جدی در اقتصاد کشور را شاهد باشد.

یکی از اولین اقدامات مهم دولت می‌تواند تجمیع هفت نرخ ارز دولتی و یک نرخ ارز بازار آزاد و حذف قیمت‌گذاری دستوری باشد.

همچنین تاسیس نیروگاه‌های خورشیدی در استان‌های مرکزی جهت تامین برق بخش خانگی در زمان‌هایی که مصرف انرژی بالاست، می‌تواند بسیار مفید باشد تا شاهد قطعی برق صنایع نباشیم. تکنولوژی مورد‌نیاز این نیروگاه‌ها از کشور چین قابل‌خریداری است.

تزریق منابع صندوق تثبیت مانع ریزش بورس می‌شود ؟

یکی از مهم‌ترین مواردی که باعث جذابیت بیش از پیش اهرمی‌ها شده‌است، اضافه‌شدن ابزار اختیار معامله بر روی واحدهای ممتاز این صندوق‌هاست که به فعالان امکان پوشش‌ریسک و ریسک مضاعف را می‌دهد.

هولدرهای صندوق‌های اهرمی از طریق مشتقات (قراردادهای اختیار معامله) ریسک بلندمدت خود را با خرید همزمان دارایی پایه و گرفتن موقعیت فروش ریسک نوسانات اهرمی پوشش می‌دهند و می‌توانند در دوره‌های نزول هم از طریق مشتقات کسب سود کنند.

بنابراین با نگاهی روشن‌تر، صندوق‌های اهرمی به‌عنوان یکی از ابزارهای نوین و کارآمد در دنیای سرمایه‌گذاری، می‌توانند به سرمایه‌گذاران کمک کنند تا بازدهی بالاتری را تجربه کنند.

با استفاده از استراتژی‌های مناسب و پوشش‌ریسک، سرمایه‌گذاران می‌توانند در نوسانات بازار نیز بازدهی مناسبی داشته باشند.

این ابزارها با توانایی افزایش بازدهی و کاهش ریسک، به‌عنوان یکی از بهترین انتخاب‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها برای سرمایه‌گذاران حرفه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای خواهند بود.

صندوقهای اهرمی ریسک معاملات را کاهش می‌دهد

تالار شیشه‌ای این روزها، در بحرانی‌‌‌‌‌‌‌ترین حالت ممکن به‌سر می‌برد و سایه سنگین ریسک‌های سیاسی بر سر بازار سهام سنگینی می‌کند.

در هفته‌های اخیر شاخص‌های سهامی یکی از بدترین عملکردهای سال‌جاری را ثبت کردند.علاوه‌بر این شاخص‌کل بورس تهران اکنون به زیر سطح مهم ۲‌میلیون‌ و ۱۰۰ هزار واحدی رسیده است.

بازدهی این نماگر از ابتدای سال ‌نیز در محدوده منفی ۵.۷۹ درصد قرار گرفت تا سهامداران مهجور بورس تهران،ناامیدتر از گذشته،نظاره‌‌‌‌‌‌‌گر ورق‌خوردن صفحات تقویم باشند.

در روز گذشته شتاب افت قیمت‌ها در نمادهای کوچک و بزرگ به قدری نمایان بود که یکی از بزرگترین خروج‌های پول از ابتدای سال را رقم زد.طی این هفته در حدود ۱۹۶۷میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد.

هر ۴۰ صنعت حاضر در بورس تهران در روز گذشته، در محدوده سرخ تابلوی معاملاتی به‌کار خود پایان دادند و بیش از نود ‌درصد از نمادهای بازار نیز در دامنه منفی کار خود را به اتمام رساندند. چنین آمار و ارقامی در حالی در بازار سهام به‌ثبت رسید ‌که قیمت‌ها در بازار ارز و سکه و طلا، تمایلات صعودی از خود ابراز کرده‌‌‌‌‌‌‌اند.

سیاست بانک مرکزی از متغیرهای اثرگذار بر بورس

همان‌طور که پیشتر نیز بدان پرداختیم، بازار سهام هنگام بروز ریسک‌های سیاسی، همواره در مدار نزولی قرار می‌گیرد و اثر سایر متغیرها بر بازار سهام، کمرنگ‌‌‌‌‌‌‌تر می‌شود،

به‌همین ‌دلیل است که بازار سهام در روز گذشته چنین افتی را تجربه کرد و اثر افزایش در قیمت دلار را نادیده گرفت.نکته قابل تامل در این میان آن است که با افت قیمت‌ها در ماه‌های اخیر و انتشار صورت‌های مالی بهار  سال‌جاری در کدال،نسبت قیمت به سود گذشته‌نگر کلیت بازار سهام (P/E TTM) به ۶.۰۵ رسیده‌است که افت قابل‌توجهی را نسبت به ماه‌های گذشته نشان می‌دهد.

اکثر معامله‌گران بازار در مواجهه با منازعاتی که در خاورمیانه در حال رخ دادن است؛دچار نوعی بیش‌واکنشی شده‌اند و به‌صورت هیجانی اقدام به فروش سهام خود در بازار می‌کنند.

متغیرهای اثرگذار بر بورس مرداد ۱۴۰۳ تنش‌های منطقه‌ای و سیاست‌های بین‌المللی ایران است. هرچند بلاتکلیفی کابینه به ریسک‌های بورس افزوده شده است.