دلیل افزایش قیمت میوه و تره

دلیل افزایش قیمت میوه و تره

قیمت میوه و تره در خرده فروشی وضعیت خیلی مناسبی ندارد. چراکه نرخ‌های اعلامی در عمده فروشی ملاک قیمت گذاری است.

به گزارش سرمایه فردا، مشاهدات میدانی امروز نشان از این دارد که در چند هفته گذشته قیمت میوه و تره بار رشد شاخصی داشته است. در حالی که در این فصل از سال به واسطه ورود این محصول از مناطق گوناگون به خصوص جنوب کشور افزایشی در قیمت این نیاز اساسی سفره خانوارها دیده نمی‌شد.
این در حالی است که امسال قیمت میوه و تره با افزایش قیمت فشار را بر سفره خانواده‌های نیازمند بیشتر کرده‌اند. مشاهدات میدانی نشان از این دارد که بر عکس سال‌های قبل و ثبات قیمت در این بازه زمانی امسال کف قیمت متوسط اکثر میوه‌های موجود در بازار به ازای هر کیلوگرم در محدوده ۵۰ هزار تومان، حتی در میادین میوه و تره بار شهرداری تهران است.
به عنوان نمونه محصولی که این روزها در صدر اخبار و شکایات مردم نسبت به قیمت آن قرار گرفته است خیار است که عنوان یک صیفی که معمولاً قیمت پایین‌تر دارد، در بین مردم شناخته می‌شود. اما متأسفانه مشاهدات میدانی در تهران نشان می‌دهد این محصول جالیزی در برخی نقاط این شهر تا ۷۰ هزار تومان نیز به فروش می‌رسد. حال اینکه همین محصول با کیفیت مشابه در مناطق کمتر برخوردار شهر تهران کف قیمت ۴۹ هزار و ۸۰۰ تومان را نشان می‌دهد. این در حالی است که نرخ خرید این محصول در میادین میوه و تره بار در کمترین بازه حدود ۳۲ هزار تومان است.

قیمت میوه و تره ؛ گرانی خیار و سیب زمینی

قیمت سیب زمینی نیز این روزها کمتر از خیار خبرساز نشد. و باوجوداینکه در مناطق پایین شهر این محصول تا ۲۰ هزار تومان هم فروخته می‌شود. اما در برخی نقاط تهران دیده شده که سیب زمینی ۴۰ تا ۸۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. این در حالی است که در میادین مرکزی قیمت بسته به کیفیت عرضه می شود و سیب زمینی از قیمت ۱۲ هزار تومان به بالا قیمت گذاری شده و به فروش می‌رسد.
قیمت هر کیلو گرم موز خوشه‌ای نیز در حالی در میادین میوه و تره بار ۶۵ هزار تومان به فروش می‌رسد که نرخ این محصول در بازار (تهران) نیز در محدوده ۸۰ هزار تومان عرضه می‌شود.
قیمت هر کیلو گرم انبه نیز در میادین میوه و تره بار ۱۴۰ هزار تومان است. در بازار نیز در همین محدوده و با مقادیری کمتر و بیشتر با توجه به کیفیت عرضه می‌شود.
سال گذشته و در همین بازه زمانی قیمت اکثر میوه‌های حدوداً نیمی از قیمت کنونی را پوشش می‌داد. به عنوان مثال در تابستان گذشته لیمو ترش آبگیری قیمتی حدود ۲۲ هزار تومان را داشت و انگور عسگری ۲۵ هزار تومان فروخته می‌شد.

قیمت‌های میوه و تره بار در عمده فروشی‌ها

قیمت میوه و در عمده فروشی میدان مرکزی میوه و تره بار تهران نیز وضعیت خیلی مناسبی ندارد. مشکل وقتی نمایان می‌شود که نرخ‌های اعلامی در عمده فروشی ملاک قیمت گذاری انواع میوه در سطح خرده فروشی می‌شود. به طوری که اتحادیه مربوطه اعلام کرده است که مغازه‌داران حداکثر ۳۵ در صد می‌توانند به این نرخ‌ها اضافه کنند و سود خرده فروشی خود را داشته باشند.
شواهد اما نشان دهنده این است که در برخی نقاط قیمت میوه و تره بار حتی تا ۱۰۰ درصد گران‌تر نیز در خرده فروشی‌ها قیمت‌گذاری شده و به نام میوه لوکس فروخته می‌شود. نارنگی و پرتقال هم که به تازگی به بازار آمده‌اند و نوبرانه محسوب می‌شوند فعلاً قیمت بالایی دارند ولی با توجه به حجم بالای تولید انواع مرکبات از جمله پرتقال، به نظر می‌رسد که با شروع پاییز و افزایش عرضه از قیمت کنونی آنها کاسته شود.

کشاورزان امسال از تولید خیار استقبال نکردند

اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار تهران درباره علت زمان بر شدن بالا بودن قیمت محصولاتی نظیر خیار و سیب زمینی گفت: اصلی‌ترین دلیل کاهش میزان عرضه محصولاتی نظیر خیار و سیب زمینی به عدم استقبال کشاورزان از این محصول بر می‌گردد.
وی توضیح داد: در سال گذشته میزان کاشت این محصولات بالا بود و با افزایش عرضه عده‌ی زیادی از کشاورزان نتوانستند محصول خود را آن‌گونه که مد نظرشان بود بفروشند و زیان کردند، همین مشکل باعث شد امسال محدودتر این محصول را کشت کنند و تنوع تولید خود را به محصولات دیگر اختصاص دهند.
وی در رابطه با تأثیر میزان صادرات بر قیمت میوه و تره گفت: تأکید ما بر وزارت کشاورزی همیشه این بوده که ابتدا تولید و مصرف داخلی را مد نظر داشته باشند، سپس مازاد مصرف را صادر کنند و ممکن است با توجه به تغییر دولت و روی کار آمدن مسئولان جدید به واسطه عدم اشراف به بازار مدیریت در برخی محصولات ضعیف‌تر از قبل عمل کرده باشد؛ ولی از دیدگاه شخصی من نیاز است تا کشاورزان به تولید این محصولات اساسی ترغیب و تشویق شوند تا عرضه افزایش یابد.
وی در زمینه پیش بینی زمان حل مشکل قیمت خیار گفت: به واسطه زمان بر بودن ایجاد زیر ساخت و ترغیب کشاورزان احتمالاً حل این مشکل نیاز به زمان بیشتری دارد و از دیدگاه من بعید است این مشکل قیمت و تنظیم بازار در کوتاه مدت اتفاق بیفتد.

صادرات محدود است و اثر چندانی در قیمت میوه و تره ندارد

مصطفی دارایی نژاد، فعال بازار بار فروشان نیز درباره چرایی افزایش قیمت خیار گفت: خیار درختی از شاهرود، ورامین، البرز و اصفهان وارد میدان بار تهران می‌شود. خیار بوته‌ای از مراغه، نهاوند و دماوند و خیار مینی نیز از اصفهان می‌آید.
وی با اشاره به نرخ انواع خیار در کشور، افزود: نرخ خیار درختی در میدان بار بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان، بوته‌ای ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان و مینی ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان است.
وی ادامه داد: افزایش قیمت خیار امسال به دلیل گرمای هوا بوده که بار بوته‌ها را کاهش داد؛ علاوه بر اینکه در این زمان خیار یزد هم به بازار نیامد. هر ساله خیار استان یزد ۱۰ شهریور به بازار عرضه می‌شد؛ اما امسال گرمای هوا سبب شده تا عرضه به ماه مهر محول شود.
دارایی نژاد با اشاره به صادرات گفت: صادرات به کشورهای حاشیه خلیج فارس، عراق، امارات و روسیه با حجم پایین در حال انجام است؛ البته خیار صادراتی به روسیه خیار خاردار گلخانه‌ای بوده که در ورامین و تا حدودی در اصفهان کشت می‌شود و مشکلی هم در تولید کشت گلخانه‌ای نداریم.
این مسئول صنفی در پایان اظهار کرد: تا دو هفته آینده با عرضه خیار استان یزد به بازار که حجم بالایی است قیمت‌ها فروکش می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *