قیمت مسکن شمال تهران
قیمت مسکن شمال تهران

قیمت مسکن شمال تهران بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان در هر متر معامله می شود. در حالی که هزینه ساخت با این نرخ ها همخوانی ندارد.

به گزارش سرمایه فردا، نسبت قیمت مسکن شمال تهران به مناطق جنوبی، از سال ۹۷، همزمان با شروع جهش قیمت ملک، تغییر کرد. در حال حاضر میانگین قیمت هر متر آپارتمان در تهران به بالای ۸۸ میلیون تومان رسیده است. در حال حاضر قیمت هر متر آپارتمان نوساز در شمال تهران بین ۳۰۰ میلیون تا ۴۰۰میلیون تومان است. در حالی که هزینه ساخت هر متر آپارتمام در تهران بین ۱۵ تا ۳۰ میلیون تومان متغییرااست. این موضوع نشان می دهد که قیمت آپارتمان در شمال تهران حباب زیادی دارد. این موضوع نشان می دهد که هزینه تمام شده در معاملات مبنای قیمت گذاری نیست.
تغییر قیمت‌گذاری به صورت «رشد بیشتر قیمت آپارتمان‌های شمالی» در مقایسه با خانه‌های مناطق ۹ تا ۲۰ اتفاق افتاده است. بطوریکه سرعت رشد قیمت شمال بیشتر از جنوب بود. از سال ۱۴۰۰ اما «جنوب تهران» از شمال تهران سبقت گرفت. سرعت رشد قیمت در مناطق پایین‌شهر بیشتر از مناطق شمالی است.علت آن سبقت، اولاً تنظیم رابطه از دست رفته‌ قیمت‌ها و دوماً شیفت تقاضای سرمایه‌ای ملک به مناطق پایین بخاطر سطح کمتر قیمت‌ها بود.

قیمت مسکن شمال تهران

نتیجه قیمت گذاری گران زمین باعث شده تا قیمت قیمت مسکن شمال تهران بیش از ارزش واقعی باشد. همچنین، به نسبت قیمت مسکن مناطق پایین بسیار بالاتر است.عدد حاصل از نسبت قیمت مسکن شمال به جنوب در حال حاضر، کمتر از «سطح نرمال» است.سطح نرمال، نسبتی بود که قبل از جهش قیمت مسکن،‌ در سال ۹۶ وجود داشت.نسبت فعلی از سال ۹۶ کمتر است و به معنای «بهم خوردن فاصله قیمت‌ها» است. به این ترتیب مطابق بررسی‌های اکنون که دوره پساجهش قیمت مسکن شروع شده است. قیمت مسکن شمال تهران حداقل ۲ ماه است که آرام گرفته است. ادامه این فاز پساجهش می‌تواند به این صورت باشد که «احتمال کاهش قیمت در مناطق پایین شهر بیشتر از مناطق بالاشهر باشد».